Citroën C3 er nettopp faceliftet   men det er hva du ikke ser som utgjør den store nyheten på denne bilen. Her er det nemlig et hybridsystem som baserer seg på luft!
Citroën C3 er nettopp faceliftet men det er hva du ikke ser som utgjør den store nyheten på denne bilen. Her er det nemlig et hybridsystem som baserer seg på luft!

Citroën C3 Hybrid Air: Den kan gå på luft

Ren energi i ny hybridmodell.

Citroën har en ikke ubetydelig miljøhistorikk å vise til. De var en av de første produsentene av partikkelfilter, stop&start-teknologi, dieselhybrid-teknologi og salg av elbiler.

Men nå gjør de noe som for mange nok høres rimelig spesielt ut – nemlig en bil som kjører på luft! Mer miljøvennlig enn det blir det ikke, med mindre du lager en bil som "tygger" CO2 og spytter ut blomster av eksosrøret!

LES OGSÅ: Elbilen er et rent helvete å kjøre

Hybrid Air

Systemet vil bli presentert i forbindelse med bilutstillingen i Genéve som åpner neste uke, og bilen som brukes som eksempel er den nylig faceliftede småbilen C3.

Hybrid Air, som løsningen kalles, er en fullhybrid-løsning – basert på komponenter og teknologier som allerede er utviklet: En moderne bensinmotor (PureTech), et system for lagring av energi i form av trykkluft, en kraftoverføring bestående av to hydraulikkenheter og en automatisk girkasse med planetgir.

BMW har også hybridbiler – og denne har 340 hestekrefter

Flere kjørefunksjoner

Det finnes tre ulike kjørefunksjoner:

Air: Uten utslipp under kjøring. Lagret energi i form av trykkluft overføres til hjulene via to hydraulikkenheter og girkassen. Trykkluftstanken lades ved hastighetsreduksjoner og bremsing. "Air" er aktiv opp til 70 km/t, og Citroën hevder den skal kunne brukes i 60 % av tiden, selvsagt avhengig av trafikken.

Bensin: Kun forbrenningsmotoren brukes.

Kombinert: Forbrenningsmotorens effekt kombineres med kraften fra trykkluften. Gir en merkbar boost-effekt ved hastighetsøkninger.

LES OGSÅ: Her er en Citroën du ikke ser hver dag

0,29 l/mil

Prototypen av Hybrid Air-systemet er montert på en Citroën C3 med den tresylindrede bensinmotoren VTi 82.

Med den nye teknologien reduseres drivstofforbruket med en tredjedel til 0,29 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet er på 69 g/km. Ved bykjøring kan forbruket av drivstoff gå ned med hele 45 prosent.

Systemet er også unikt på den måten at det ikke krever ekstra batterier, noe som sparer både plass og vekt. Dessuten er systemet dermed mindre påvirket av kaldt klima.

Kombinasjonen av lavt forbruk/utslipp og lav vekt, skal også sikre en overkommelig pris, skriver Citroën i en pressemelding.

TEST: Citroën DS5: Designbomben er mye billigere enn du tror

På banen allerede i 1955

Dette er for øvrig ikke første gangen Citroën bruker hydraulikk i bilene sine. Allerede i 1955 med lanseringen av DS-modellene, presenterte Citroën den banebrytende teknologien der luft under trykk arbeider sammen med høytrykkshydraulikk.

Teknologien anvendes til funksjoner som fjæring, styring, bremsing og halvautomatiske girkasser.

LES OGSÅ: Citroën DS4 Racing: En ekte sinnatagg

Vil sette ny standard

I 1958 bygde Citroëns ingeniører en prototype av 2CV hybrid der trykkluft og hydraulikk ga økt effekt til en forbrenningsmotor. Prosjektet ble derimot aldri satt ut i live grunnet manglende etterspørsel, og på den tiden fantes det heller ikke god nok teknologi for serieproduksjon.

I 2013 er Hybrid Air klar til å sette nye standarder innen bilindustrien.

Klikk på videovinduet under for å se presentasjonen av den nye teknologien:

http://www.youtube.com/watch?v=rjqFihLltSY

Vi testet designvinneren Citroën DS5 Hybrid – og fant en stor fordel og en stor ulempe