Chrysler Imperial: Sinatras favoritt blir veteranbil

Lyst på luksusbil ingen har maken til? Nå kan du importere uten avgift.

81imperial6
81imperial6

”It´s time for Imperial”, slo Chrysler fast i markedsføringen av konsernets nye luksusbil høsten 1980.

Da var det fem år siden Imperial-merket var tatt av plakaten etter å ha blitt totalt utklasset i salg av Cadillac og Lincoln gjennom en årrekke.

Inn i toppkampen

Timingen var i beste fall oppsiktsvekkende. Chrysler hadde vært på randen av konkurs da legendariske Lee Iaccoca tok styringen i 1978.

Først sørget han for å få statlige garantier og friske penger inn i selskapet. Så begynte han en høyst nødvendig modernisering av bilprogrammet. Men en luksusbil? Nå?

81imperial4
81imperial4

Imperial for 1981 var en todørs coupe. En ”personal luxury car” bygget for å gå rett i strupen på Cadillacs Eldorado og Lincolns Mark VI. Iaccoca hadde forresten vært en av gutta bak utviklingen av Lincolns todørsmodell Mark III da han var hos Ford på 60-tallet, så dette var kjent terreng.

Les også: God plass i garasjen? Kjøp denne!

Chrysler brukte platformen fra Dodge Mirada og Chrysler Cordoba. Nykomlingen brukte samme dører og forskjermer som sistnevnte, men var for øvrig en helt ny bil.

"Bustle back"

Utseendet var en fulltreffer. Markerte, flytende linjer, tradisjonell waterfall-grill, og skjulte hovedlykter, som amerikanerne likte så godt. Og bak hadde den fått samme ”bustle back”-design som Cadillac Seville hadde fått året før, og som Lincoln Continental skulle få året etter.

81imperial2
81imperial2

Joda, alle de tre store var på startstreken i toppdivisjonen igjen...

Det var planlagt å produsere 25.000 Imperial årlig. Kun fabrikkansatte med minst 25 års ansiennitet fikk jobbe på bilene. Garantiene var dobbelt så gode som hos konkurrentene, og det eneste utstyret man kunne bestille ekstra var elektrisk soltak.

Til og med panserornamentet var i ekte krystall!

Suksessen var ikke til å unngå. Eller?

Les også: Kong Olavs gamle Cadillac limo til salgs

For avansert teknikk

”Motor Trend” skrev den mest panegyriske biltesten vi kan huske å ha lest, med tittelen ”The Imperial strikes back”. Folk snudde seg etter bilene på gaten. Men de mer kritiske oppdaget at teknikken under skallet var temmelig gammeldags, i hvertfall sammenlignet med konkurrentene.

Det varte ikke lenge før folk begynte å få problemer med det digitale dashboardet. Utbytte-enheter fikk pussig nok en synlig, opplyst ”stjerne” ved siden av telleverket, slik at det skulle være tydelig at det var byttet.

81imperial5
81imperial5

Og når det svært avanserte, elektroniske injection-systemet klappet sammen, utviklet Chrysler til slutt et ”offisielt” kit for ombygging til forgasser. Man ga opp...

Bortsett fra at de to mest moderne detaljene på bilen, innsprøytningen og det digitale dashboardet, hadde problemer, var bilene greie nok. Men imagen var allerede ødelagt.

Da Imperial gikk ut – igjen – etter tre år i produksjon, hadde bare litt over 12.000 biler blitt bygget, to tredjedeler av dem som 1981-modeller.

Egen Sinatra-modell

Ikke engang massiv PR-støtte fra Frank Sinatra, en nær personlig venn av Iaccoca, klarte å redde modellen for fremtiden. Men en minnerik spesialutgave ble det, med spesielle farger, egen midtkonsoll og 16 (!) Sinatra-kassetter (selvfølgelig) levert i egen skinnkoffert.

Se Sinatra i reklamefilm for 1981 Imperial her!

170 ”Frank Sinatra Editions” ble bygget i 1981. Se etter en av dem hvis du har lyst på en linjelekker luksusbil som ingen har maken til!

81imperial1
81imperial1

Pris:

- De som dukker opp på eBay og tilsvarende steder er vanligvis vrak som har stått en stund, og som du nærmest får gratis om du henter dem. Brukbare biler må du lete i klubbmiljøer etter, og du bør kunne finne en relativt grei bil for rundt 5.000 dollar.

Hvorfor?

- Udiskutabel luksus med gammeldags teknikk i bunnen, og det blir sjelden lang kø når en er til salgs. Vi vet fra før av bare om én slik bil i Norge.

Hvorfor ikke?

- Kan bli en utfordring hvis den ikke er komplett. Og interessefeller må du treffe på internett, ikke på den lokale bensinstasjonen.

Pass på:

- Rustmessig er de ikke verre enn andre 30 år gamle biler. Nederkant framskjermer, kanaler, bakskjermer og bagasjelokk må sjekkes nøye.

- Teknisk er bilen gammeldags og ukomplisert, bortsett fra injection-systemet. Men det er antageligvis borte allerede hvis bilen har overlevd helt til nå.

- Emblemer og smådetaljer er ”umulige” å skaffe, så sjekk at de er på plass. Den digitale dashen er en svakhet, men den tålmodige vil alltid finne hjelp ett eller annet sted i verden.

LES OGSÅ: Dette må du vite om bruktimport