Choke var vanlig på biler tidligere, men på slutten av 80 tallet forsvant den helt. Det finnes en forklaring på hvorfor... Illustrasjonsbilde.
Choke var vanlig på biler tidligere, men på slutten av 80 tallet forsvant den helt. Det finnes en forklaring på hvorfor... Illustrasjonsbilde.

Choke: Var i alle biler – så forsvant den plutselig

Men hva var det egentlig som skjedde? Brooms bilekspert vet svaret:

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny og takk for mange gode og nostalgiske artikler om bil på nettsiden deres, godt å lese noe som ikke bare er siste nytt. For oss som har levd en stund er det mye som har gått i glemmeboka også om bil og som det kan være godt å bli minnet på av og til.

En ting jeg selv tenkte på her om dagen er hva som egentlig skjedde med noe mange av oss har vokst opp med i bilen, jeg tenker da på choken. Den var jo helt avgjørende for å få start på bilen, særlig på vinteren og alle biler hadde den vel? Jeg mener det var vanlig til godt oppå 80-tallet, men så forsvant den liksom bare plutselig. Jeg skjønner at det egentlig har å gjøre med at bilene ble bedre og mer teknisk avanserte, men hva var det egentlig som skjedde? Hva fikk vi i stedet?

Regner med du også har sittet og dratt i chokespaken og finberegnet hvor mye den trengte på kalde vintermorgener! Vennlig hilsen fra Birger

Benny svarer:

Hei Birger!

Hyggelig at du liker nostalgistoffet vårt! Det er morsomt å lage og ofte kommer man på gamle, morsomme episoder når man lager dette.

Manuell choke forsvant vel mer eller mindre for godt i 1989. Da kom det nemlig påbud om treveis katalysator på personbiler i Norge, noe som igjen (med få unntak) betinget bensin-innsprøytningsanlegg og lambdasonde på bilene. Den gode, gamle choken led altså en stille død i miljøets tegn.

Da ble det over og ut for de gammeldagse forgasserne og det var jo disse som hadde manuell choke, selv om det ble vanligere og vanligere med automatchoke på slutten.

Men for å begynne med det du egentlig spør om, så er det klart at jeg har kjørt mye bil med manuell choke. Jeg har hatt en del Volvo opp gjennom, og der var det jo manuell choke som gjaldt.

Egentlig en genialt enkel konstruksjon for å få ekstra feit drivstoffblanding ved kaldstart. Ved hjelp av en hendel som var mekanisk forbundet med forgasseren, lukket men (på de fleste biler) et spjeld som gjorde at bilen fikk mindre luft og mer drivstoff.

LES OGSÅ: Hva i all verden er denne knappen til?

Verden har gått framover

Super-kortversjonen er at man kjørte med chokespjeldet lukket en kort stund før man gradvis åpnet det ved å dytte inn nevnte hendel. Dette krevde litt "feeling" av føreren – man måtte liksom kjenne etter når bilen gikk best / renest. Ventet man for lenge, sotet bilen og gikk dårlig. Var man for rask, fikk bilen for lite drivstoff og motoren fusket.

Etter en liten kilometer eller så hadde motoren som regel fått såpass lunk at man dyttet choken helt inn.

Det var tider det. Rød superbensin som luktet godt og manuell choke! Det var nærmest en sakral stemning bak nedisede vinduer hvor man satt og lyttet til motoren mens man finjusterte drivstofftilførselen med kalde fingre. Tenk hva ungdommen i dag går glipp av ...

Nå styres hele bøtteballetten elektronisk. forskjellige sensorer forteller en styreenhet om både blandingsforhold, temperatur i luft og kjølevann og en "hjerne" beregner den nødvendige drivstoffmengden med bortimot psykopatisk presisjon. Der er i alle fall lenge siden jeg har kjent noen "mager-blanding-fusk" på en moderne bil.

Verden har nok gått framover – tross alt!

Men det er morsomt å mimre litt allikevel! Takk for morsomt spørsmål!

LES OGSÅ: Du vrir om nøkkelen – og det sier bare klikk ...

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: De advarer mot å kjøpe katta i sekken

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: