Nye Chevrolet SS er både bøs, V8 motorisert og bakhjulsdrevet. Men ikke alt er helt som før likevel når det gjelder opphavet.
Nye Chevrolet SS er både bøs, V8 motorisert og bakhjulsdrevet. Men ikke alt er helt som før likevel når det gjelder opphavet.

Chevrolet SS: Skjønner du hvorfor denne bilen ikke leveres til Israel

Billegenden er tilbake - men SS-navnet skaper visse problemer.

Intet er vel så amerikansk som en stor sedan med en kraftig V8-motor foran og bakhjulstrekk. For Chevrolets del har slike vært en bejublet del av modellspekteret helt siden V8-motoren kom i 1955, og nesten til våre dager.

Nesten. For også i USA skifter tidene. Og både amcar-fans og tradisjonalister vil være glade for å høre at en kraftfull Chevrolet-sedan med V8, bakhjulstrekk og SuperSport, eller SS-betegnelsen, nå er tilbake.

Men navnet skaper visse problemer - på grunn av referansene til nazi-Tyskland og forfølgelsen av jødene under andre verdenskrig. De tyske SS-styrkene gjennomførte ubegripelige krigsforbrytelser - som rystet en hel verden.

Derfor har Israel sagt bastant nei til import av denne bilen. Så gjenstår det å se om Chevrolet endrer på navnet og gir bilen en ny modellbetegnelse.

Les også: Kundene får låne verstinger mens Volten repareres

Lange tradisjoner

Men i første omgang kan vi i alle fall si litt mer om selve bilen.

Helt siden tidlig på 1960-tallet har SS-utgaver vært tilgjengelige av de fleste modellene fra Chevrolet. Til å begynne med var det først og fremst en utstyrspakke, men SS-betegnelsen fikk en helt egen klang da den ble satt på en godt trimmet og V8-utstyrt Caprice sedan på første halvdel av 1990-tallet.

Ikke siden 1996 har Chevrolet hatt en bakhjulsdrevet performance-sedan med V8 på programmet. Nye Chevrolet SS nevnes i samme åndedrag som Camaro og nye Corvette Stingray.
Ikke siden 1996 har Chevrolet hatt en bakhjulsdrevet performance-sedan med V8 på programmet. Nye Chevrolet SS nevnes i samme åndedrag som Camaro og nye Corvette Stingray.

For å gjøre entusiastene enda blankere i øynene tok man frem igjen den da pensjonerte modellbetegnelsen Impala, og de siste årene av denne modellens levetid ble Impala SS igjen en like magisk modell som den hadde vært i muskel-epoken.

Var ventet – som en Impala

I årene etter har Impala som modellbetegnelse gjort comeback, og en SS-utgave med V8 ble også levert mellom 2006 og 2009. Da den nye Impalaen for 2014 ble lansert i fjor var det mange som håpet på en gjentagelse – en hissig V8 var etter manges mening det som manglet i den lekre, nye bilen.

Les også: Nye Impala har fått mye positiv omtale i USA

Nå får de det som de vil. I hvertfall nesten. For en ny V8-motorisert SS kommer på markedet som 2014-modell i løpet av siste kvartal i år.

Men det blir ingen Impala!

Del med Facebook-vennene dine!

Denne gangen heter bilen nemlig rett og slett Chevrolet SS, og den er strengt tatt ikke helt amerikansk, heller. I stedet er det den australske delen av GM-konsernet som har fått levere byggetegninger og sikkert også diverse komponenter til den nye bilen. Hvis det ikke er slik som vi mistenker; at de faktisk bygger den også - om det sier ikke pressemeldingen noe.

Chevrolet SS vil ikke uventet også bli produsentens nye våpen i NASCAR-racing i år, og sikkert bidra med mye PR for produksjonsmodellen, som kommer i siste kvartal.
Chevrolet SS vil ikke uventet også bli produsentens nye våpen i NASCAR-racing i år, og sikkert bidra med mye PR for produksjonsmodellen, som kommer i siste kvartal.

Bygget på australsk versting

Holden VF Commodore SSV heter den i hvert fall i hjemlandet. Og mens slike sedan-verstinger med stor Chevrolet-V8 ikke er uvanlige i Australia, er det første gang den også kommer med rattet på venstre siden, for salg i USA.

Les også: Daniels Aerocoupé er ingen vanlig Monte Carlo

Mens noen kanskje feller en tåre over at ikke Chevrolet har laget en slik utgave av sin ”egen” Impala i stedet, kan de i hvertfall trøste seg med at denne får bakhjulstrekk.

Myke, moderne linjer, en luftspalte i forskjermen og store enderør og en stor diffusor under bakfangeren er tydelige tegn på personligheten som bor i Chevrolet SS.
Myke, moderne linjer, en luftspalte i forskjermen og store enderør og en stor diffusor under bakfangeren er tydelige tegn på personligheten som bor i Chevrolet SS.

Samarbeidet mellom australske og amerikanske GM-divisjoner blir stadig tettere. Senest har det resultert i en annen, svært vellykket spesialmodell:

Stadig tettere bånd

I Australia lever nemlig Caprice-betegnelsen videre på en stor Holden, og en venstrestyrt spesialbygget versjon av den har gitt amerikanske politistyrker en etterlengtet patruljebil med V8, bakhjulstrekk og god plass nå samtidig med at Ford har lagt ned produksjonen av sin tradisjonelle Crown Victoria.

Forrige performance-Chevy med V8 foran og drivhjulene bak var Impala SS, en spesialversjon av datidens Caprice som gikk ut etter 1996. Bilen fikk klassikerstatus nesten umiddelbart.
Forrige performance-Chevy med V8 foran og drivhjulene bak var Impala SS, en spesialversjon av datidens Caprice som gikk ut etter 1996. Bilen fikk klassikerstatus nesten umiddelbart.

Det var også Holden som spadde frem en Monaro-modell som – etter å ha blitt konvertert til venstrestyring – ble funnet verdig å bære det ærefulle navnet Pontiac GTO i USA, på slutten av Pontiacs liv.

Motor fra Corvette C6

I fjerde kvartal kan du altså gå inn og kjøpe en ny SS hos amerikanske Chevrolet-forhandlere. Under panseret på den forholdsvis kompakte sedanen venter da 6,2 liters LS3-motoren som blant annet finnes i dagens Corvette, og i denne friske familiebilen utvikler den 415 hester.

Les også: Chevelle SS - under restaurering helt siden Abba sang

I standardoppsettet finner vi videre en sekstrinns automatkasse som også kan skiftes manuelt via padler ved rattet, og ved optimal bruk skal den få bilen fra 0 til 60 miles per hour, eller 97 km/t, på ca. fem sekunder.

Skikkelig sportslig interiør hører selvsagt med. Stolene ser gode ut, og utstyrsnivået skal være høyt nok til å gi skikkelig premiumfølelse, lover Chevrolet.
Skikkelig sportslig interiør hører selvsagt med. Stolene ser gode ut, og utstyrsnivået skal være høyt nok til å gi skikkelig premiumfølelse, lover Chevrolet.

Fete bremser fra Brembo er standardutstyr for å få stopp på herligheten, som ellers beveger seg på et chassis med MacPherson foran og et avansert multilink-oppheng bak.

Skal gi premium-følelse

Designmessig er det ikke vanskelig å se slektskapet med Holdens øvrige modeller, men eksklusivt lysutstyr med LED-kjørelys og markerte spoilere både foran og langs siden gjør bilen lett å få øye på.

Sammenlignet med de mer blodfattige utgavene har denne også fått en markert kul i panseret for å romme V8en under, og på innsiden er selvsagt de åtteveis elektrisk justerbare sportsstolene også begavet med broderte SS-emblemer og ekstra sidestøtte.

Det er brukt seriøse komponenter i konstruksjonen av bilen. Blant annet er det velrenommerte Brembo som leverer bremsene som skal få stopp på SSen.
Det er brukt seriøse komponenter i konstruksjonen av bilen. Blant annet er det velrenommerte Brembo som leverer bremsene som skal få stopp på SSen.

Krom-pynt i enten blank eller matt finish er også på plass i rikelig omfang, og det samme er isblått stemningslys samt en masse annet som Chevrolet lover at vil gi premiumfølelse til den sportslige sedanen.

Vi snakker blant annet om diger skjerm med Chevrolets MyLink-mediasystem, Bose stereo med ni høyttalere, heads up-display i farger og alskens overvåkningssystemer som blindsonevarsler, filskiftevarsler, kollisjonsvarsling og ryggekamera.

SS blir også verdens første Chevrolet med selvstyrende parkeringsassistent.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Her er forrige generasjon - kun solgt med høyreratt