Chevrolet Silverado High Country: Luksusbil? Nei, dette er egentlig noe helt annet
Også arbeidshester kan være eksklusive.

Alle mennesker skal ha mulighet til å kjøre biler som har kapasitet til å trekke de tyngste tilhengerne, og bære de tyngste lassene, dersom de plutselig skulle få behov for det. Og de skal ikke behøve å gi avkall på luksus eller komfort av den grunn.
Det står kanskje ikke i den amerikanske grunnloven, men det kunne godt ha gjort det.
Les også: 2014 Chevrolet Impala - klassiker i helt ny drakt
Klart western-preg
Det er ikke lenge siden Chevrolet annonserte sin nye Silverado-modell for 2014. En meget viktig introduksjon, siden de store pickupene stadig både er og ser ut til å forbli en virkelig grunnsten i modellutvalget. 2014 Silverado blir naturlig nok både mer luksuriøs, sterkere og billigere å kjøre med – og amerikanerne (og mange andre) jubler.

Ikke før har nyhetens interesse lagt seg før man igjen slipper bilder og informasjon om en ny modell. Denne gangen er det en ny toppmodell i Silverado-serien det gjelder, og i likhet med konkurrentene har man tatt sjansen på å la toppmodellen bli tematisk inspirert av western-kulturen, cowboyer og kruttrøyk. Det var jo også på landsbygda disse bilene startet sin vedvarende suksess.
Lett synlig emblem
Når amerikanerne slår på stortromma på denne måten, kunne det fort blitt en – i hvertfall etter europeisk smak – litt ”over the top”-markering av bilens røtter med frynser, geværstativer og så videre. Men de har holdt seg rimelig godt på matta.

”High Country” heter bilen, som altså plasserer seg helt på toppen av rangstigen, over LT- og LTZ-utgavene. Skulle du ikke kjenne den igjen på noe annet, vil du legge merke til et ekstra emblem på størrelse med en pakke rullings som finnes over ”Silverado”-scriptet på fordørene, samt på baklemmen.
Les også: Her er nye Silverado for modellåret 2014
Enda tøffere grill
Men kjennerne vil klare å spotte en slik bil uansett. High Country får eget design på den kraftige, krommede grillen som skiller den fra de billigere utgavene, og kanskje litt utypisk for en slik bil får den støtfangere lakkert i bilens farge. Mens vi er i frontpartiet vil man også legge merke til halogen projektorlys – GM ser foreløpig ut til å begrense LED-teknologien til de mer eksklusive merkene og modellene.

Bilen får også unikt felgdesign spredd ut over en omkrets av 20 tommer, som skal blinke om kapp med speilhus, pyntelister og dørhåndtak i krom.
Men det er innvendig at man virkelig skal merke at man sitter i en topputgave. High Country-utgaven får en eksklusiv mørkebrun farge på skinninteriøret, der emblemet er brodert i nakkestøttene, og der setene er utstyrt med både varme og kjøling.
Les også: Ikke overbevist? Sjekk ut GMC-versjonen i stedet:
Utstyrsnivået er høyt, og omfatter Chevrolet MyLink-brukergrensesnittet med en 8 tommer stor touch-skjerm, parkeringsassistent både forover og bakover, og et lydanlegg hentet fra GMs "hoffleverandør" Boses øverste hyller.
Lite man kan savne
Faktisk vil bilene ha så mye utstyr som standard, at tilleggslisten blir svært kort. Her kan man stort sett bare legge til krommet bakfanger med hjørne-stigtrinn (lik de som er på standardutgavene), integrert tilhengerbrems-kontroll, soltak, navigasjon og underholdningssystem for baksetepassasjerene. Det finnes også en pakke å velge til, med oppvarmet ratt, diverse førervarsling-systemer, justerbart pedalsett og den tidligere omtalte tilhengerbrems-kontrollen.

Motorutvalget i Silverado High Country består av to V8-motorer. Enten 5,3 liters EcoTec3 med 355 SAE-hester, motoren som skal være klassens mest bensingjerrige V8-motor med forbrukstall helt ned på 23 MPG eller 1,02 liter per mil på modeller med 2-hjulstrekk, eller den nye og kraftigere 6,2-literen.
Begge har sylinderkutt-system, og rusler altså av gårde på bare fire sylindre når assistansen fra de øvrige ikke trengs.
Les også: Bestselger i USA - men i Norge får vi ikke kjøpe den...