Chevrolet Impala: Snart kommer amerikanernes favoritt i helt ny drakt
2014-modellen blir mer eksklusiv - og mer bensingjerrig. Se bildene!

Impala er et navn som assosieres med familieverdier og trygghet, men også med stil og eleganse i USA. Navnet har vært med på Chevrolets mest folkelige modeller helt siden det debuterte på en luksuriøs todørs hardtop i 1958, bortsett fra et avbrekk på 80- og 90-tallet, da det bare var med en kort periode på spesialmodellen Impala SS.
Dagens moderne Impala har aner tilbake til rundt år 2000, da betegnelsen ble tatt i bruk igjen på en forhjulsdrevet fullsize-bil som overtok etter Lumina, som også ble solgt - riktignok i beskjedent antall - her hjemme.
Les også: Carl-Jørgens Impala er av den klassiske typen

Klart for tiende generasjon
På New York Auto Show i påsken ble en helt ny Impala vist for første gang. Det er 2014-modellen, som kommer i salg i USA tidlig i 2013, og den representerer den tiende generasjonen av den populære modellen. Den fortsetter der den forrige slapp - og som en av USAs ti mest solgte biler er det et tungt ansvar som hviler på dens aksler.
Bilen er fortsatt forhjulsdrevet, og kommer med to firesylindrede og ett sekssylindret motoralternativ - samtlige utelukkende i kombinasjon med sekstrinns automat.

Om man på sikt kan forvente noen ny Impala SS er for tidlig å si - SS-versjonen som kom i 2006 og gikk ut i 2009 hadde som den første Chevroleten i historien kombinasjonen av V8 og forhjulstrekk, og mange håper på en gjentagelse.
Kraftfulle linjer
Det man uten videre kan slå fast, er at den nye bilen ser adskillig større ut enn den gamle, til tross for at det ikke er enorme forskjeller - faktisk bare noen få cm i lengde. Med 511 cm er den da faktisk også en skikkelig rusk, og den bygges på samme plattform som den nye storbilen Cadillac XTS.

Ansvarlig for det størrelsesmessige synsbedraget i forhold til forrige generasjon er trolig et svært dynamisk design med flytende linjer, en kraftfull front og utpreget skulpturerte sider.
Selve grillen gir litt Passat-assosiasjoner, men man kan også ane slektskapet til adskillig mer tøffe Chevrolet Camaro. Sidene har markerte linjer rundt bahkjulhusene som minner om Mercedes E-klasse, og en grov profil langs kanalene som bidrar til et sjeldent kraftfullt uttrykk.
Les også: Salgstoppen i USA - ikke helt som her...
Med den avrundede takfasongen med typisk Impala-design på det bakerste sidevinduet og C-stolpen setter man punktum på en designmessig oppgradering som gir den nye bilen langt mer karaktér enn den utgående modellen har hatt. Nå skal man igjen kunne velge Impala like mye med hjertet som med hodet, synes å være tanken.
Mer avstand til Malibu
Til grunn for kvantespranget i design ligger visstnok også et ønske om å posisjonere Impala klarere over lillebror Malibu, som også ble fornyet betraktelig og vist for første gang på fjorårets New York-utstilling. Malibu er for øvrig i ferd med å ta over også etter koreanske Chevrolet Epica og enkelte Holden-modeller, og skal heretter bli en internasjonal modell.

Under panseret på nye Impala finner vi enten en 2,5 liter firesylindret motor på 195 hester, den velkjente 3,6 liters V6-motoren med sine 303 hester, eller en 2,4 liters firesylindret Ecotec motor som med hybridsystemet "eAssist" utvikler 182 hester.
eAssist i sin nyeste versjon kjenner vi igjen fra 2012 Buick LaCrosse, og omfatter et 115 volts batteri og en 20 hesters elmotor som bidrar til fremdriften gjennom en modifisert girkasse. Med dette motoralternativet skal nye Impala levere 35 miles per gallon på motorveien, eller 0,67 liter per mil.
Begge de firesylindrede utgavene er forøvrig utstyrt med "aktiv støydemping" - om amerikanerne skal måtte tåle en liten firesylindret motor, så skal de i hvertfall ikke høre noe bråk fra den...

Mye snacks å velge i
Tre utstyrsnivåer leveres: LS, LT og LTZ. Som tidligere vil nok det laveste nivået være ganske magert utstyrt, og tilpasset det store markedet for taxi-, politi- og utleiebiler, der Impala også tidligere har vært en favoritt. For de som har lyst til å dra på litt når de spekker sin nye bil, vil det imidlertid være nok å velge i.
Teknologisk er bilen avansert, og byr på flere milepæler for Chevrolet: Adaptiv cruise control, kollisjonsvarsling og eventuelt selvbremsing dersom føreren ikke selv griper inn, filskiftvarsling, blindsoneradar og ryggesensor med stort overvåkningsområde er alle mulig å få i en bil med Chevrolet-logoen for første gang.

I tillegg er selvsagt nyeste versjon av Chevrolet MyLink tilgjengelig, et digitalt grensesnitt mot telefoner, mediaspillere og navigasjonsenheter som styres gjennom bilens store touch-skjerm.
GMs OnStar-system, som både varsler alarmsentralen automatisk hvis ulykken er ute, og også byr på en hel masse ekstra funksjoner i tillegg, inngår i standardutstyret, sammen med blant annet 10 airbager og et oppstrammet hjuloppheng som likevel skal gi bedre komfort enn utgående modell.
For alle som nå fikk vann i munnen, må vi dessverre skuffe. Denne modellen blir neppe til salgs fra forhandler her hjemme - og blir dermed et nytt eksempel på en heftig bil som aldri blir noen hit her hjemme. Men det finnes jo alltid privatimport ...