
Chevrolet: Derfor forsvinner dette bilmerket
Nå får vi vite mer om årsaken til den dramatiske bilnyheten.
Tidlig i desember i fjor kom kunngjøringen: Chevrolet skal trekkes ut fra det europeiske markedet – og ikke lenger selges som nybil i vår del av verden.
En av de mest dramatiske nyhetene innen bilbransjen i 2013 kom også svært overraskende på den norske importøren, Autonor AS.
Etter at Chevrolet nærmest hadde ligget brakk i Norge i flere år, tok de over importen i 2012.
De satte i gang en omfattende satsing på nye modeller, samtidig som de bygget opp et omfattende forhandlernett. Flere millioner kroner ble investert. Så kom sjokkbeskjeden.
Beskytte Opel
Hvorfor skjedde så dette? Den mest opplagte årsaken var at eierselskapet General Motors (GM) gjorde dette for å beskytte og styrke Opel i Europa.
Opel har slitt tungt i mange år, og det siste de trengte var enda en konkurrent – som skulle bruke mye av den samme teknologien, men selge bilene sine billigere.
I strategien lå nemlig at Chevrolet i praksis skulle være konsernets lavprismerke i Europa.
LES SAKEN: Chevrolet gjør comeback i Norge
Letter på sløret
Under bilutstillingen i Detroit akkurat nå letter General Motors-sjefene litt på sløret og forteller mer om vurderingene som lå til grunn for den dramatiske avgjørelsen.
Og hensynet til Opel blir ikke overraskende betegnet som det viktigste.
Dette er amerikanerne vi nordmenn elsker
Provoserte kraftig
– Problemet var at produktene var basert på de samme plattformene og var for like. De kostet like mye å produsere. Dermed var det ikke mulig å presentere den ene som en lavpris-versjon av den andre. De to merkene var ikke tilstrekkelig atskilt til at det ene kunne bli sett på som mer premium enn det andre, sier GM-sjefen Alan Batey til engelske Autocar.
Så åpenhjertig tale er det ikke ofte vi hører fra en bilprodusent.
Hele strategien med å introdusere Chevrolet i Europa overrasket svært mange av konkurrentene da det skjedde – og det provoserte tydeligvis kraftig i Opel-organisasjonen.
Skulle selge Opel
Dette sier Opel/Vauxhall-sjefen Karl-Thomas Neumann nå.
– Vi kom fram til at Opel/Vauxhall hadde den sterkeste merkevaren. For å få den til å blomstre, måtte vi unngå å forstyrre den unødvendig. Det var også uheldig at vi hadde en strategi der mange forhandlere solgte begge merker. Det var forvirrende for kundene å produkter som skilte seg så lite fra hverandre på samme sted.,
Det hører også med til historien at GM etter finanskrisen var ute etter å kvitte seg med Opel – og hadde flere aktuelle kjøpere til merket. Lanseringen av Chevrolet i Europa må også sees i sammenheng med dette.
Men nå er GMs strategi tydeligvis å satse skikkelig på Opel i årene framover, og det ble Chevrolet da et offer for.
Topp 10: Verdens mest solgte biler
Økte i Norge
Her hjemme var det stor frustrasjon både hos importør og forhandlere da beskjeden kom. Norges-satsingen var fortsatt i startfasen, men en rekke forhandlere var på plass.
I fjor solgte Chevrolet 539 biler i Norge, det var en økning på hele 600 prosent i forhold til 2012. Importør og forhandlere har en god del biler på lager, så her kan det nok være muligheter for ekstra gode bilkjøp utover i 2014 – hvis du tar sjansen.
NB: Dette dreier seg altså om Chevroleter produsert i Sør-Korea. De amerikanske Chevroletene er ikke berørt av den nye strategien fra GM.
LES OGSÅ: Her er annet bilmerke som nylig forsvant

Tøff konkurranse: Så var det slutt for Hummer