Chevrolet Corvette: 10 ting du bør vite om klassikeren

Etter 58 års produksjon er ikke alle detaljene like godt kjent.

Konseptbilene Mako Shark og Mako Shark II fra henholdsvis 1961 og 1965 avslørte mye av linjene på produksjonsmodellene som skulle komme et par år senere. Mako Shark finnes fremdeles, Mako Shark II ble ombygget videre til konseptbilen Manta Ray, som debuterte i 1969. Foto: GM
Konseptbilene Mako Shark og Mako Shark II fra henholdsvis 1961 og 1965 avslørte mye av linjene på produksjonsmodellene som skulle komme et par år senere. Mako Shark finnes fremdeles, Mako Shark II ble ombygget videre til konseptbilen Manta Ray, som debuterte i 1969. Foto: GM

Få biler har oppnådd en så stor legende-status som Chevrolet Corvette. Spesielt i USA, der den i alle år har hatt en særstatus, men også på våre kanter av verden er Corvette-entusiastene svært mange. Visste du for eksempel at mens det kun var litt over 100 Corvetter i Norge i 1983, er tallet nærmere 2.000 i dag?

Det var forresten en digresjon - vi har egentlig ikke startet ennå. Men det kan jo være greit å vite som bakgrunnsinformasjon når du leser videre i 10 mer eller mindre ukjente facts vi har plukket ut til deg. Facts som kan gi deg noe å snakke om når samtalen går i stå rundt grillen i sommer...

Les også: Corvette fanebærer når Chevrolet feirer 100 år

Nr. 1: Inspirasjon fra Jaguar

Inspirasjonen til Corvetten kom fra små og enkle, europeiske sportsbiler som vokste i popularitet i USA rett etter krigen. Blant mange andre skal det ha vært Jaguar XK120 som var selve målestokken for Chevrolets konseptbil i glassfiber, den debuterte på Motorama-utstillingen på Waldorf-Astoria Hotel i New York 17. januar 1953.

Corvette var bare ment for å teste ut det nye produksjonsmaterialet glassfiber, samt for å måle folks reaksjoner da den debuterte på Motorama i januar 1953. Publikum krevde at den ble satt i produksjon, og det skjedde litt hals over hode allerede i juni samme år. Foto: Netcarshow.com
Corvette var bare ment for å teste ut det nye produksjonsmaterialet glassfiber, samt for å måle folks reaksjoner da den debuterte på Motorama i januar 1953. Publikum krevde at den ble satt i produksjon, og det skjedde litt hals over hode allerede i juni samme år. Foto: Netcarshow.com

Nr. 2: De mystiske syv med rekkesekser i 1955...

1955-modellen er litt av en særing. Fremdeles har bilen det første karosseriet, men enkelte detaljer ble omgjort for kun den ene årsmodellen, blant annet de løse ”siderutene”, som måtte kneppes av og på.

V8-motoren kom også i 1955, men var offisielt ekstrautstyr. Dog er alle de i dag kjente 55-modellene utstyrt med V8, selv om rykter vil ha det til at de syv første 55-modellene som trillet ut av fabrikken hadde den opprinnelige rekkesekseren.

Nr. 3: Makrellhaiens påvirkning

To ganger har oppsiktsvekkende konseptbiler vist seg å avsløre substansen i kommende Corvette-generasjoner:

I 1961 viste man XP-755, konseptbilen som ble bedre kjent som ”Mako Shark” (makrellhai), som inspirerte mye av linjene i C2-generasjonen da den kom som 1963-modell. I 1965 debuterte så ”Mako Shark II” på Paris-utstillingen, en bil som skulle vise seg å være svært lik C3-generasjonen, som kom i produksjon høsten 1967.

Mako Shark II fra 1965 er en av GMs mest berømte konseptbiler gjennom tidene. To ble bygget, en kjørbar (denne), og en utstillingsmodell som lettest kjennes igjen på firkantede sidepotter og et oppsiktsvekkende interiør med blant annet firkantet ratt. Foto: GM
Mako Shark II fra 1965 er en av GMs mest berømte konseptbiler gjennom tidene. To ble bygget, en kjørbar (denne), og en utstillingsmodell som lettest kjennes igjen på firkantede sidepotter og et oppsiktsvekkende interiør med blant annet firkantet ratt. Foto: GM

Nr. 4: Historien om den lakkerte fisken

GMs legendariske designsjef Bill Mitchell var ekstremt opptatt av haifiske, og hadde en utstoppet makrellhai på kontorveggen sin. Det var bakgrunnen for at begge de tidligere nevnte konseptbilene ble døpt Mako Shark, og Mitchell skal ha bestilt lakkmønsteret i blått med overskygging til grått i bunnen ut fra fargen på den utstoppede fisken.

Etter to lakkforsøk på verkstedet, som ble underkjent av Mitchell, sier ryktet at lakkererne en sen kveld smuglet fisken ut av kontoret og inn på verkstedet, der de lakkerte den i samme farge som bilen. Dagen etter skal en intetanende Mitchell ha sagt at fargematchen mellom bilen og fisken på veggen fremdeles ikke var perfekt, men "god nok".

Les også: Apropos myter - Rolls-Royce er heller ikke helt borte

Nr. 5: Russiskfødt ingeniør ble Corvettens far

Zora Arkus-Duntov (1909-1996) blir ofte kalt ”Corvettens far”. Han var født i Belgia av russiske foreldre, og studerte til ingeniør samtidig som han utviklet en lidenskap for racerbiler i Berlin.

Han rømte til USA sammen med familien under krigen, og arbeidet blant annet for Ford, før lanseringen av Corvetten fikk ham til å søke seg til GM og Chevrolet i 1953. Han arbeidet som sjefsingeniør i Corvette-teamet til han gikk av med pensjon i 1975.

En av historiens tøffeste Corvette-plakater var denne utbrett-brosjyren fra 1980. En plakat som hver gang vi ser den får oss til å lure på om vi egentlig burde lakkert vår egen 1980 Corvette gul... Illustrasjon: GM
En av historiens tøffeste Corvette-plakater var denne utbrett-brosjyren fra 1980. En plakat som hver gang vi ser den får oss til å lure på om vi egentlig burde lakkert vår egen 1980 Corvette gul... Illustrasjon: GM

Nr. 6: Populært ikon - spesielt i magre tider

Corvettens popularitet toppet seg på slutten av 70-tallet, ironisk nok mens effekten var på det laveste. Men likefullt var Corvetten den raskeste bilen produsert i USA, noe publikum satte pris på. 1979-modellen ble produsert i knapt 54.000 eksemplarer, en rekord som står fremdeles.

Den første årsmodellen, 1953, er den mest sjeldne, med kun 300 produserte.

Nr. 7: 1958 - da Corvetten begynte å bli "voksen"

1958-modellen var den første Corvetten som hadde sikkerhetsbelter montert fra fabrikken.

Les også: Tucker var også tidlig ute med å tenke sikkerhet

Nr. 8: Kjært barn har mange navn...

1963-modellen fikk tilleggsbetegnelsen ”Sting Ray”, som ble med gjennom hele C2-generasjonens levetid. Da C3-generasjonen kom som 1968-modell hang navnet fortsatt med, men ble da stavet i ett ord – ”Stingray”.

Tilleggsnavnet forsvant etter 1977, men hele C3-generasjonen er blant mange kjent som "Stingray´en".

Det ligger mye amerikansk stolthet og prestisje i og mellom disse bilene, 2003 Corvette til venstre og den opprinnelige 1953-modellen til høyre. C5-generasjonen var den som fikk det amerikanske ikonet opp på nivå, og i enkelte tilfeller forbi langt dyrere europeiske konkurrenter. Foto: Netcarshow.com
Det ligger mye amerikansk stolthet og prestisje i og mellom disse bilene, 2003 Corvette til venstre og den opprinnelige 1953-modellen til høyre. C5-generasjonen var den som fikk det amerikanske ikonet opp på nivå, og i enkelte tilfeller forbi langt dyrere europeiske konkurrenter. Foto: Netcarshow.com

Nr. 9: 1983 Corvette - bilen som nesten ikke finnes

Generasjon C3 gikk ut med 1982-modellen. C4-generasjonen ble på grunn av produksjonsproblemer lansert først på senvinteren i 1983, og ble derfor benevnt som en svært tidlig 1984. Offisielt finnes derfor ikke 1983 Corvette.

De 43 testbilene som hadde hatt chassisnummer med 1983-koding ble destruert, med unntak av én eneste bil. Den står på Corvette-museet vegg i vegg med fabrikken i Bowling Green, Kentucky.

Nr. 10: Den ukjente Nato-bilen på Kolsås...

Ifølge Amcar Magazine sin spesialutgave om Corvette høsten 1983 var den første kjente Corvetten som ble importert til Norge en sort og sølvgrå 1958-modell som kom hit til landet noen få år senere.

Men det skal også ha versert rykter i Oslo-området om at en amerikansk militær, stasjonert på Nato-basen på Kolsås i Bærum, på sent 50-tall kjørte rundt i en Corvette med amerikanske skilter, antatt en 1956- eller 1957-modell. Amcar etterlyste i 1983 informasjon om hvor denne bilen eventuelt ble av, men vi har aldri hørt mer om saken.

Undertegnede satte imidlertid kveldsmaten i halsen da han fant følgende bilde i Scanpix sin database, som viser at det faktisk var en Corvette i Norge - om enn bare på besøk - allerede i 1954. Tilsynelatende en begivenhet som norske Corvette-historikere har glemt - eller aldri vært klar over:

Glemt sensasjon: Som dette bildet viser var det faktisk en Corvette på norsk jord allerede i 1954! Denne ble vist frem for blant annet daværende kronprins Olav (til høyre) på messen
Glemt sensasjon: Som dette bildet viser var det faktisk en Corvette på norsk jord allerede i 1954! Denne ble vist frem for blant annet daværende kronprins Olav (til høyre) på messen

Del med Facebook-vennene dine!

Og her er nok en "bonus", i form av et boktips:

Corvette-historien har også gitt opphav til en spennende roman, som via en ”insider” forteller den påstått sanne historien om hvordan nedleggingstruede Corvette ble fornyet fra C4 til C5-generasjonen midt på 1990-tallet.

Det skjedde i skjul, i regi av hemmelige utviklingsteam og til dels i strid med ledelsens ordre. Det uoffisielle utviklingsteamet fikk viljen sin, og C5 ble en suksess. Boken heter ”All Corvettes are red”, og er spennende lesning for merkeentusiaster.

Les også: Kanskje får C7 midtmotor i 2013