
Chevrolet Camaro: Så sprek kan en 45-åring være
Chevrolet feirer med råtøff jubileumsmodell.
Forleden skrev vi om Chevrolets markering av 100-årsjubileet, gjennom den påkostede og silkesorte spesialmodellen Corvette Centennial Edition. Men Chevrolet har mer å feire neste år.
Da er det nemlig 45 år siden Chevrolet Camaro kom inn på banen, for å kapre sin del av markedet som Ford hadde skapt med sin Mustang tre år tidligere.
Gjør ære på sine røtter
Med amerikanernes hang til å feire alt som kan feires, er det ikke rart at det dukker opp en jubileumsmodell. Og det har alle muligheter for å bli veldig "riktig", i og med at dagens Camaro er en utpreget retro-bil. Kanskje bransjens mest vellykkede retrokonsept, til og med, som både er svært tro mot sin opprinnelse og som har et meget godt tak på markedet samtidig.
Til sommeren kommer bilen i salg. Camaro 45th Anniversary Special Edition kan bestilles på biler med de to høyeste utstyrsnivåene 2LT og 2SS, og på både den åpne og den lukkede versjonen.

For det første ser bilen rå ut. Den har samme sorte Carbon Flash metallic som Corvetten, spesielle 20 toms felger, sort skinninteriør med røde og blå sømmer, samt jubileumslogoer på forskjermene, dashboadet og brodert i setene. Som prikken over i´en har den også utvendige striper i mørkegrått og et rødt felt med tallet "45" asymmetrisk plassert på panseret.
Ingen forsøker altså å skjule hva det er man feirer...
Les også: Corvetten markerer 100 år med Chevrolet
Mye nytt på 2012 Camaro
Så langt den spesielle jubileumsmodellens fortreffeligheter. Samtlige 2012 Camaro får en rekke oppdateringer.
Nye baklys og en ny bakspoiler er noe alle får glede av, på samme måte som faceliftede instrumenter og nytt og mer ergonomisk ratt. Elektrisk høydejustering blir nå også standard på passasjersetet.

De som bestiller sin Camaro med Rear Park Assist får nå i tillegg til den vanlige ryggesensoren også ryggekamera, hvor bildet vises i bakspeilet - som følgelig også får autodim-funksjon.
En ny option-fjæring med bestillingskode FE4 blir også tilgjengelig på SS coupe, der oppdaterte støtdempere, grove stabilisatorstag både foran og bak samt 20 toms felger med 245/45 og 275/40 henholdsvis foran og bak også inngår.
Sprekere og lettere sekser
Mest fokus setter dog Chevrolet selv på den nye standardmotoren.

3,6-liters V6-motoren er totalt gjennomgått og optimalisert gjennom en hel rekke tiltak, slik at den nå leverer 323 SAE-hester ved 6.800 omdreininger. Det er en økning på 11 fra forrige år, samtidig som motoren er blitt nesten 10 kilo lettere. Tallene er ikke voldsomme, men forandringene skal ha gjort motoren langt mer "balansert" rent kjøremessig.
Forbruket bedres etter modifiseringene under pådrag, men ikke så mye at det påvirker snittforbruket. På den annen side er ikke det så aller verst fra før, etter landeveien er den oppgitt til 30 miles per gallon, eller 0,79 liter per mil.
Slike tall hadde i hvertfall ingen drømt om i 1967...
Les også: Også Mazda feiret 20 år med MX-5 med spesialmodell
