Chevrolet Camaro 1LE: Her skal det gå kjapt i svingene
Med denne pakken takler bilen over 1 G i svingkrefter.

Tiden da amerikanske biler ikke var kapable til å kjøre fort på stort annet enn rett vei ser ut til å være over.
Til årsmodell 2013 gjeninnfører Chevrolet optionkoden ”1LE” som tilvalg på Camaro. Første gang koden ble brukt var som tilvalg på Camaro tilbake i 1988, da den var kjennetegn på spesialunderstell tilpasset Pro-Am road racing.
Over 1G i svingene
Uten at vi husker spesifikasjonene fra den gang tør vi love at 2013-modellen sikkert ikke vil bli dårligere.

1LE-pakken kan kun leveres på Camaro SS coupé i kombinasjon med manuelt gir, og skal totalt sett gjøre bilen stiv nok til å klare svingkrefter på over 1G.
Les også: Nye Toyota GT86 imponerer - med mer enn motoren
Det er et imponerende tall, som vi husker i Chevrolet-sammenheng fra introduksjonen av Corvette C4 i 1983. Da klarte Corvetten med sportsfjæring det samme, visstnok som første bil i verden, men den viste seg å være så stiv at den allerede året etter måtte mykes opp ganske betraktelig for å være komfortabel nok.
Mange forbedringer
Nesten 30 år senere er svingkreftene de samme, men Chevrolet har lært seg å takle dem på en mer ”levelig” måte for bilens passasjerer.

For Camaroens del består forandringene i grøvre stabilisatorstag både foran og bak, henholdsvis på 27 og 28 millimeter, og forsterkede drivaksler. Ikke minst viktig for styrerespons og kjørefølelse er også avstivede dempertårn, samt hjullagre, støtdemperfester og øvrige opphengskomponenter fra performance-modellen Camaro ZL1.
Fra den modellen har de racing-tilpassede utgavene også fått felger, dekkutrustning i dimensjonen 285/35ZR-20 og faktisk også modifisert bensintilførsel, for å sikre mengde og trykk nok fra tanken også når det går unna i svingene.
Les også: Tøff bil er bortkastet for dårlige sjåfører...
Unike støtdempere bak
Det er også utviklet unike ”monotube”-støtdempere som er plassert bak på bilen. De skal ha gjort det mulig å fintune underlagets påvirkning på brytningene i karosseriet samtidig som bilen opprettholder samme passasjerkomfort som på en vanlig SS-utgave.

Pakken kan som nevnt kun leveres på SS-modellene med fast tak og manuell kasse, og den sekstrinns Tremec-kassen er med denne optionkoden også modifisert med en mer racing-vennlig sluttutveksling på 3,91:1. Som på ZL1 er også girkassen begavet med ekstra oljekjøling for banekjøring.
Synlige forskjeller
Det kan høres ut som en kostbar optionpakke som man ikke får særlig glede av før i ganske ekstreme tilfeller, men selvsagt inneholder den litt for øyet, også.

Mest iøyenfallende er det mattsorte panseret som følger med i pakken, sammen med front- og hekkspoiler som har en høyst konkret oppgave i å opprettholde marktrykket når det går unna.
Felgene, som altså er basert på designet fra ZL1-modellen, er også sorte.
Inne i bilen finner vi igjen ratt og girspak fra ZL1, i grepvennlig alcantara-lignende mikrofiber.
Les også: Dette muskelbil-ikonet ble kjøpt ny av norsk familie