
Caterham Seven: Derfor kan sportsbilen bli en prisbombe
Mangler alt det avgiftskåte norske politikere ønsker seg.
Denne sportsbilen kan rett og slett bli et varp for deg som vil ha mye kjøreglede for lite penger - uten å måtte kjøpe et gammelt, hardt kjørt og ihjelskrudd eksemplar.
Vi snakker om den legendariske Caterham Seven.
Caterham lanserer nå en helt ny modell, Nemlig 160 - eller 165, som den vil bli kalt på eksportmarkedet.
Tradisjonsrik.
Caterham er britisk, og baserer seg på Lotus Seven som ble bygget fra slutten av 50-tallet og fram til tidlig på 70-tallet. I 1972 kjøpte Caterham rettighetene til design og lager i dag både kit-car sett og selvfølgelig ferdigbyggete og komplette biler.

Engelsk familie-cabriolet til 30.000 kroner
Bilene har i årtier vært legendariske med tanke på å kjøreglede og veigrep. Dette er back to basic. Enkelt, greit og underholdende. Samtidig som den byr på stolte tradisjoner og mye sjarm.
På grunn av bilens ekstremt lave vekt behøver heller ikke motorene ekstreme ytelser for at smilet skal lokkes fram.
Bitte liten motor
Det er også sakens kjerne i den helt nye 160/165-modellen.
Her har de nemlig på kjent Caterham-vis vært ute og lett etter en passende motor. Og valget denne gang falt på Suzuki. Motoren ombord her er en tresylindret sak på bare 600 kubikkcentimeter. Med turbo gir den en ytelse på 80 hk.
Kjapp og morsom
Ikke nok til å være moro i en sportsbil, tenker du kanskje? I så fall er jeg redd du tar feil. I den lette sportsbilen er dette nok til å fikse 0–100 km/t på bare 6,5 sekunder.

Denne ble produsert i bare 462 eksemplarer:
Motoren fra Suzuki tilfredsstiller samtlige krav – enten det er snakk om EU5, EU6 og JC08.
Prisbombe?

Morgan 3 Wheeler: Her flyr du – på tre hjul
I England vil den koste rundt 140.000 kroner. Med tanke på at bilen ikke veier stort mer enn døra til en Volvo, at motoren «bare» yter 80 hk og i tillegg har slagvolum som ligger bare litt over en gressklipper, så skal det etter alle solemerker å dømme bli veldig lite å hente i avgifter for avgiftskåte norske politikere på denne.
Produksjonen av den nye Caterham Seven 160/165 starter rett over nyttår med de første kundeleveransene utpå vårparten. Akkurat tidsnok til at asfalten har tørket opp ...
Les også: Han lever ut bildrømmen