Camaro ZL1: Dette blir tidenes heftigste muskelbil!

Men nøyaktig hvor rask den blir har ingen målt ennå...

camaro zl1 2
camaro zl1 2

For bare ti år siden mimret vi over den elleville muskelbil-epoken i USA mellom 1965 og 1972, og regnet det som helt usannsynlig at vi noen gang ville få se tilsvarende prestasjoner igjen. Men i løpet av de siste årene har den ene versting-utgaven etter den andre dukket opp, med sifre som kan sette deres stamfedre fra den gang i seriøs forlegenhet.

På bilutstillingen i Chicago, som åpnet denne helgen, rullet GM frem det som skal være den råeste Camaroen som noen gang er produsert. Så langt kan man bare forankre påstanden i de tekniske spesifikasjonene, men når testingen er fullført i løpet av sommeren og høsten vil den nok også vise seg å være den raskeste. Noe annet ville liksom ikke være noen vits i.

Gammel kjenning under panseret

Bakgrunnen er selvsagt at GM nå igjen har utviklet en ordentlig moro-motor, som man putter under det ene panseret etter det andre for å tjene mest mulig på flest mulig spesialmodeller.

camaro zl1 7
camaro zl1 7

Det dreier seg om 6,2-liters åtteren som de siste årene har bragt Corvette til nye høyder, og i enkelte tester forbi langt dyrere sportsbiler fra Tyskland og Italia. Den har gjort Cadillac CTS-V til verdens raskeste sedan på Nürburgring - i hvertfall var den det lenge, helt til en langt dyrere Panamera kom og tok tilbake tittelen. Og for kort tid siden kunne vi melde om en Holden-bygget budsjett-racer som kjører fletta av det meste på markeder med venstrekjøring.

Nå er det altså Camaro som skal til pers.

Les også: Nå blir retro-Camaroen enda tøffere

Mest avanserte Camaro hittil

Den arver ikke bare den 550 hestekrefter sterke, kompressormatede motoren fra sine GM-søsken. Også resten av "pakka" følger med; Brembo-bremser, Tremec sekstrinns manuell, spesialpreppet clutch og svinghjul, og selvsagt også det avanserte chassiskontroll-systemet MagnaRide.

Det består av støtdempere hvor hardheten justeres fortløpende ved hjelp av magnetiske spon i oljen, og kan i Camaro ZL1 påvirkes gjennom to forskjellige førervalgte støtdemper-programmer.

camaro zl1 4
camaro zl1 4

Fra Corvette arver den også det vi kan kalle et aktivt eksosanlegg, der det skjer ting avhengig av motorens dreiemoment for til enhver tid å optimalisere lydbildet bak bilen.

Navnet ZL1 høres for 99 prosent av jordens befolkning kun ut som en feilstavet sportsdrikk. Men navnet er valgt med omhu:

Navn med historisk sus

I 1969 hadde man hos GM lekt med datidens grommeste motor, big block-motoren på 427 kubikktommer eller 7 liter. Alle som har hatt gleden av å kjøre eller sitte på i en gammel muskelbil med big block-motor vet at de har et ekstremt, lykke-fremkallende moment, men også at de er såvidt tunge at kjøreegenskapene får litt juling sammenlignet med en mer kompakt small block.

camaro zl1 6
camaro zl1 6

Man tok utgangspunkt i den råeste versjonen, "L-88", som med aluminiumstopper var god for 430 SAE-hester. Støpejernblokken ble kastet, og en ny ble bygget i aluminium, hvoretter motoren ble satt sammen og sikkert tunet litt ekstra underveis.

Denne helaluminiumsmotoren, som var GMs første, fikk kodenavn ZL-1. Den ble - som sitt opphav - oppgitt til 430 hester, noe alle skjønte at var et realt understatement.

Etter GMs offisielle retrett fra fabrikksponset racing i 1963 var det ikke særlig stuerent å bygge slikt. Motoren ble solgt over disk til de som ville bygge selv, men kostet selvsagt det hvite ut av øyet.

For at den skulle havne under panseret i racerbiler måtte man finne på noe kreativt - og det hadde man god tradisjon for i samtlige GM-divisjoner på denne tiden.

Uoffisielt GM-initiativ

Den "offisielle" historien vil ha det til at Chevrolet-forhandleren Fred Gibb, som solgte mange sportslige biler, til slutt fikk GM med på å produsere 50 1969-Camaroer utstyrt med ZL-1-motoren til seg selv. 50 var ikke-helt-tilfeldigvis det antallet som skulle til for å få modellen sertifisert for racing.

camaro zl1 3
camaro zl1 3

Gibb skal ha glemt å spørre om en så sentral opplysning som prisen. Da regningen kom sammen med bilene skal han ha fått sjokk, og GM skal - for første gang i historien - ha gått med på å ta bilene tilbake for å selge dem til andre forhandlere.

Gibb solgte 13 av dem selv, de øvrige 37 gikk tilbake til GM og så ut til andre forhandlere. Og i tillegg skal andre forhandlere ha fått bestilt ytterligere 19 biler direkte fra fabrikken.

Kun 69 biler ble bygget

Kun 69 biler ble altså bygget av den opprinnelige 1969 Camaro med ZL-1 helaluminiumsmotor. De få som finnes i dag er noe av det dyreste man kan kjøpe når det gjelder klassiske, amerikanske muskelbiler.

Enda dyrere er i parentes bemerket de to (!) 1969 Corvettene som også fikk ZL-1-motor fra fabrikken. Begge skal eksistere, men en tredje som i sin tid ble prøvekjørt av motorpressen i Detroit har ingen sett noe til siden den gang.

camaro zl1 5
camaro zl1 5

Nye ZL1 (uten bindestrek) loves altså å gå utenpå alle tidligere produserte Camaroer, også ZL-1. Det blir spennende å se når den kommer tidlig i 2012.

Sammenlignbare biler?

Det alle Camaro-entusiaster som kjenner historien nå ønsker seg er selvsagt en parallell-test av en ZL-1 og en ZL1. Så lenge vi snakker om dragrace kunne en slik test være interessant. På svingete vei vil nok den nye bilens elektronikk og foredlede chassis utklasse den gamle, som var best tilpasset "rattlås-rally".

Og power-messig? Tja, kanskje kan den gamle likevel overraske. Motoren fra ZL-1-Camaro nummer 26 ble nemlig for noen år siden restaurert og blueprintet til fabrikkens toleranser, og deretter målt etter moderne normer. Og det viste seg faktisk at også den lå godt over 500 "moderne" hester...

Les også: Dette er undertegnedes første - og hittil eneste - Camaro