Bortsett fra en ny blåfarge er det lite nytt i som synes på 2012 Cadillac SRX. De store forandringene ligger under panseret. Foto: Netcarshow.com
Bortsett fra en ny blåfarge er det lite nytt i som synes på 2012 Cadillac SRX. De store forandringene ligger under panseret. Foto: Netcarshow.com

Cadillac SRX: Mer krefter i Cadillac-SUVen

Søstermodellen til Saab 9-4x går mot strømmen for å få mer krefter og lavere forbruk.

Mens andre reduserer volumet og antall sylindre, og i stedet monterer turboer for å beholde toppeffekten i stadig mer hissige og kortpustede motorer, går Cadillac den andre veien på 2012-modellen av crossover-modellen SRX.

I første generasjon SRX, som gikk ut med 2009-modellen, kunne man i stedet for standard V6-motoren også få en Northstar V8.

Søstermodell til Saab 9-4X

Åtteren ble skrinlagt da den nåværende SRX´en kom som 2010-modell. en nye bilen ser mindre ut enn den opprinnelige, og er adskillig rundere i fasongen. Teknisk er den bygget på samme plattform og deler mye teknikk med Saab 9-4X. De to bilene har litt forskjellige karosserier og hver sine svært merke-typiske interiør, men under panseret har det vært likt.

Les også: Her er Cadillacens søskenbarn, Saab 9-4X

SRX vil være en meget aktuell bil når - eller hvis - Cadillac setter i gang sin varslede Europa-offensiv. Men en dieselmotor lar vente på seg. Foto: Netcarshow.com
SRX vil være en meget aktuell bil når - eller hvis - Cadillac setter i gang sin varslede Europa-offensiv. Men en dieselmotor lar vente på seg. Foto: Netcarshow.com

SRX har altså de siste to årsmodellene blitt drevet av en 3-liters V6 uten turbo, en forminsket versjon av 3,6-literen som sitter i blant annet Cadillac CTS, og der har blitt kåret til en av verdens ti beste bilmotorer. 3-litersversjonen i SRX har utviklet 265 hester, noe som markedet har regnet som greit, om enn ikke overdrevent lystig.

Den nye modellen solgte meget bra da den kom i 2010, og økte ytterligere 18 prosent første halvår i år.

En 2,8-liter med turbo og 300 hester var også med fra starten høsten 2009, men ble raskt sjaltet ut på grunn av både tekniske problemer og liten interesse.

Nå var det ventet at man igjen skulle komme med en løsning for de som ville ha mer krefter enn standard.

Det gjør de altså. Men det blir ikke ved hjelp av mindre volum og twinturbo, slik mange hadde trodd.

Les også: BMW satser på hele tre turboer i X3 M

"There aint no substitute for cubic inches"

Tvert imot. Standardmotoren får nå samme volum som motoren den i sin tid ble utviklet ut fra, altså 3,6 liter. Fremdeles puster den selv, og er god for 308 hester. Den blir eneste motoralternativ i SRX for 2012.

Under skallet er Cadillac SRX og Saab 9-4X mye like, men de har blant annet sine helt egne og svært forskjellige interiør. Med Saab på dypt vann kan det bli dette interiøret i Cadillacen vi må venne oss til. Foto: Netcarshow.com
Under skallet er Cadillac SRX og Saab 9-4X mye like, men de har blant annet sine helt egne og svært forskjellige interiør. Med Saab på dypt vann kan det bli dette interiøret i Cadillacen vi må venne oss til. Foto: Netcarshow.com

Pressemeldingen oppgir ingen tall, men bensinforbruket skal være redusert med den nye motoren, tross økningen i både volum og effekt. Det forklares blant annet med optimalisering når det gjelder både vekt og friksjon i motorens oppbygning, og at sekstrinnsautomaten har fått en valgbar "eco"-innstilling, som optimaliserer skiftmønsteret med tanke på forbruket.

Den nye motoren kan også kjøres på E85 bioetanol.

I praksis vil ikke dette få mye å si for det norske markedet, der nye Cadillac omtrent ikke selges i det hele tatt for øyeblikket. Men modellen vil være svært aktuell når - eller kanskje dersom - merkets varslede nysatsing på Europa settes i gang.

Diesel i fremtiden?

På vår kant av verden hadde man derimot større håp om at SRX´ens søskenbarn Saab 9-4X etterhvert kunne dukke opp med den dieselmotoren som hele Europa ønsker seg.

Nåværende SRX er - i hvertfall visuelt - mindre enn forgjengeren, og V8-motoren er borte. Men nå vokser V6-motoren igjen, samtidig som vekt og forbruk holdes nede. Foto: Netcarshow.com
Nåværende SRX er - i hvertfall visuelt - mindre enn forgjengeren, og V8-motoren er borte. Men nå vokser V6-motoren igjen, samtidig som vekt og forbruk holdes nede. Foto: Netcarshow.com

I dagens situasjon for Saab er det få som har noe realistisk håp om at modellpaletten skal utvikles særlig innenfor nær fremtid, dermed er det kanskje like stor grunn til å tro at det blir Cadillacen vi vil få se på "offensiven", i den grad de gjør alvor av sine Europa-planer.

Del med Facebook-vennene dine!

Bedret bensinforbruk - hva nå enn tallene er - og mulighet til å kjøre på bioetanol vil hjelpe på Cadillacens sjanser i Europa, men ikke nok. Fra Cadillac har det vært sagt at man er klar over diesel-suget i Europa i forbindelse med ønsket om ny satsing her - men samtidig vært minnet om at man ikke kan løse alle utfordringer på én gang.

Les også: Amerikansk alternativ til Audi - hva med en CTS?