Cadillac Elmiraj: Luksus fra noen som virkelig har tradisjoner for det

Cadillacs nye todørs-konsept er 5,2 meter lang. Noen større?

Veldig mange detaljer er ikke sluppet om bilens interiør, men den setter   vi hadde nær sagt selvfølgelig   nye standarder for teknologi når det gjelder sikkerhet og komfort.
Veldig mange detaljer er ikke sluppet om bilens interiør, men den setter vi hadde nær sagt selvfølgelig nye standarder for teknologi når det gjelder sikkerhet og komfort.

En gang i tiden var amerikanske luksusbiler uhemmet store. De vokste i alle retninger, inntil oljekrisen på 1970-tallet gjorde at man måtte begynne å spare vekt og bensinforbruk ett eller annet sted.

Da var størrelsen det første man begynte med.

Antok enorme dimensjoner

Frem til da hadde todørscoupeene – en coupé var strengt tatt alltid en todørsbil den gangen – vokst i samme takt. Cadillacs personal luxury car Eldorado var blant de aller største, med lengde på rundt 5 meter og 70 centimeter.

Ingen har noensinne trodd utviklingen skulle gå til slike ytterligheter igjen.

Les også: Audi A8 coupé - bilen vi aldri fikk se

Det vil den trolig ikke gjøre, heller. Men på det fasjonable bilshowet på Pebble Beach i California forleden ble det avdekket en konseptbil som mer enn antyder at noe ganske overraskende er på vei.

Produksjonsnær konseptbil

Der dro Cadillac nemlig til med konseptbilen på bildene. Elmiraj heter den, og i forhold til merkets forrige spektakulære konseptbil-avdukning på samme show, den åpne fireseteren Ciel fra noen år tilbake, virker denne svært produksjonsnær.

Lang front, skarpe linjer og få forstyrrende elementer er et klart tegn at man har brukt 1967 Cadillac Eldorado som inspirasjon for designet.
Lang front, skarpe linjer og få forstyrrende elementer er et klart tegn at man har brukt 1967 Cadillac Eldorado som inspirasjon for designet.

Inspirasjonen skal være hentet fra 1967 Cadillac Eldorado, som det er bred enighet om at var et av de mer spektakulære og mest vellykkede designene i hele Cadillac-historien.

Så produksjonsnær er den, at fabrikkens folk bekreftet at den er basert på et chassis og en grunnstruktur fra en fremtidig bil som er under utvikling. Den skal bygge videre på den suksessen man har hatt med sportslig innrettede sedaner i de mindre seriene ATS og CTS.

Les også: BMW M3 - nå er det slutt for coupé-legenden

Blir en XTS coupé?

Hvor denne bilen i så fall vil gå inn i modellfloraen er ikke helt klart. Mellomstore CTS har jo allerede hatt en coupé-versjon i noen år, og det skal også være på gang på lille ATS. Dermed ser vi for oss at Elmiraj-konseptet vil bli en coupé-variant av store XTS.

Kamel-skinn og brasiliansk rosewood-tre, som man ellers vanligvis finner i treblås-instrumenter, inngår i interiøret i den store fireseteren.
Kamel-skinn og brasiliansk rosewood-tre, som man ellers vanligvis finner i treblås-instrumenter, inngår i interiøret i den store fireseteren.

Designet på konseptbilen er flytende og med Cadillacs ”art and science”-filosofi lett gjenkjennelig gjennom loddrette LED-lys, den karakteristiske Cadillac-grillen, og store, glatte flater. Den ser også svært sportslig ut, også om man sammenligner med biler som den trolig vil konkurrere mot – store luksuscoupeer fra Mercedes, BMW og Bentley, for å nevne noen.

500 hester og twinturbo

Under panseret i konseptbilen sitter en 4,5 liters V8 med twinturbo og 500 hester, et tall man heller ikke hadde regnet med å se i en todørs coupé siden den siste virkelig store Eldoradoen ble produsert i 1976. Så er dette også en konseptbil, men produksjonsversjonen kan ikke bli veldig mye tammere uten å skuffe kapitalt etter denne smakebiten.

Med en lengde på litt over 520 centimeter mangler bilen faktisk bare en halvmeter i forhold til tidenes største todørsbil fra Cadillac så langt, den siste store Eldoradoen fra 1978.
Med en lengde på litt over 520 centimeter mangler bilen faktisk bare en halvmeter i forhold til tidenes største todørsbil fra Cadillac så langt, den siste store Eldoradoen fra 1978.

Bilen er for øvrig en fireseter, der forsetet går helt frem og også baksetet kommer noen tommer fremover for å møte deg når du setter deg inn, for å hjelpe inn- og utstigning. På den måten vil Cadillac redusere noen av de åpenbare ulempene ved et todørs karosseri.

Les også: "Gran Coupé" - nå får legendariske 6-serie to dører til

Om det på sikt også kan bli en firedørscoupé ut av dette er uvisst – det er en tanke som så langt ikke ser ut til å ha slått an i særlig grad blant de amerikanske produsentene.

Spissteknologi og kamel-skinn

I interiøret, som består av kamel-skinn og brasiliansk rosewood i kombinasjon med titanium-listverk og stemningslys, er det selvsagt store mengder ny teknologi – men igjen ikke mer voldsomt enn at man kan mistenke at denne bilen ikke er så langt unna en fremtidig produksjonsbil.

Cadillac er tro mot sin art and science-filosofi med designet på Elmiraj også, og de lange linjene, minimalistiske flatene og loddrette lyktene både foran og bak gjør at bilen kan gjenkjennes som en Cadillac på lang avstand.
Cadillac er tro mot sin art and science-filosofi med designet på Elmiraj også, og de lange linjene, minimalistiske flatene og loddrette lyktene både foran og bak gjør at bilen kan gjenkjennes som en Cadillac på lang avstand.

Instrumentene er ett av bilens høydepunkter, der man har kombinert analoge instrumenter med bakenforliggende digital informasjon på skjerm, og det finnes også ytterligere skjermer som folder seg inn så de ikke synes når de er i bruk.

Selv om alt tyder på at dette er en forsmak på en bil vi faktisk vil få se, ikke minst siden konseptet allerede benevnes med ”V-Sport”-betegnelsen, som nylig er tatt i bruk på nye CTS, er det foreløpig ikke avslørt noe om når den kan dukke opp.

Les også: Porsche Cayenne Coupé - denne har du aldri sett før...