Cadillac ATS: Noe for de som vil skille seg ut
Cadillacs nye er allerede blitt tøffet opp.

For få uker siden startet produksjonen av nye Cadillac ATS i USA, og de første bilene skal være på vei mot Europa.
Selv om Europa ikke er livsviktig for produsenten er spenningen stor rundt hvordan den vil gjøre det her. Tidligere forsøk på å bygge luksusbil i ”europeisk format” har floppet i tur og orden – vi husker Cimarron i form av en oppjålet Ascona på 80-tallet, Catera som en litt mindre oppjålet Omega på 90-tallet, og nå sist BLS som en svært oppjålet Saab 9-3.
Les også: Nye XTS med stretch - er dette fremtidens limo?
Satser på sportslighet
ATS er imidlertid helt ny og Cadillac-utviklet fra grunnen, og skal også i første rekke selges på hjemmemarkedet, der den skal konkurrere med tysk premium i kompakt skala – les Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie.

Med Cadillacs fokus på sportslighet de siste årene er det sistnevnte som utpekes som hovedkonkurrenten – og man har nå tatt mål av seg til å satse seriøst nok på denne klassen til at bilen også skal kunne hamle opp med de nevnte konkurrentene på vår side av Atlanteren.
Mens vi venter på ATS-V...
Da er det ikke overraskende at også ettermarkedet kaster seg over nykommeren for å lage noe enda heftigere – og inntil Cadillac selv kommer med en ”V-versjon” ligger markedet åpent.

Førstemann ut er ikke overraskende tuningfirmaet D3 Group i Signal Hill, California, som siden 2005 har samarbeidet tett med GM for å utvikle tuningutstyr til Cadillacs nye biler, basert på firmaets erfaringer fra motorsport.
Mest utseende – foreløpig
Det er i første omgang snakk om modifiseringer av optisk art: Grillen og innrammingen er sortlakkert og forandret, og bilens ansikt er også blitt adskillig mer rampete gjennom en frontfanger med en dyp spoiler med store luftinntak.
Les også: Norske Cadillac-eiere satset på rekord-mønstring

Luftinntakene er også videreført i store sideskjørt, og bilen har i tillegg fått tak- og bakspoilere for å holde seg i kontakt med underlaget.
Aktivt understell
D3 Group har også modifisert hjulopphenget med programmerbart fjæringssystem, der man kan velge mellom ”street” og ”competition”-modus, og standardhjulene er også byttet ut med adskillig større felger, også de i sort finish.

Under panseret er det ikke gjort altfor heftige omorganiseringer foreløpig, men man jobber garantert med flere modifikasjoner til de som ønsker at bilen også skal få mer ressurser enn de som Cadillacs egne ingeniører har besørget. Men et nytt luftinntak er på plass for å gi motoren mer luft, uten at effekten av dette er oppgitt i form av konkrete tall.
Les også: Importøren bekrefter - ATSen er på vei til Norge: