Cabriolet – fra 20 000 til èn million

Her er vår guide – fra de billigste og til de som koster helt opp mot én million kroner.

Cabriolet til maks 20 000,-

Escort-cab
Escort-cab

Her er vi prismessig helt nede i cabriolet-kjelleren. Men, det er likevel brukbart med biler å velge mellom. Det ligger til enhver tid noen titalls cabrioleter til salgs under 20 000 kroner – og variasjonen er god. De to mest vanlige er Ford Escort og VW Golf.

Escorten til denne prisen er fra tidlig 90-tall og har gjerne rullet rundt 200 000 kilometer. Dette er i utgangspunktet ikke verdens beste bil, og etter så mange år og kilometer, kan MYE gå galt. Det er derfor svært viktig å sjekke nøye før du kjøper. Når det gjelder Golf, snakker vi her om første generasjon. En enkel og ganske primitiv bil, som nå så smått er i ferd med å få klassiker-status. Til denne prisen kan du absolutt ikke regne med å finne et strøkent eksemplar, de er langt dyrere.

Andre gjengangere til under 20 000 kroner er Opel Kadett cabriolet (også primitiv og se opp for rust!), den klassiske Suzuki-jeepen (kjempeenkel, sjarmerende og morsom!), Dodge Le Baron (komfortabel amerikaner) og en og annen sjeldenhet som Rover 214 og Talbot Samba.

Bil til 20 000 er i utgangspunktet risikosport, og det blir selvfølgelig ikke mindre risikabelt når taket er nedfellbart. Før du kjøper må du undersøke at taket er helt og ser noenlunde ordentlig ut. Når var siste EU-kontroll? I verste fall risikerer du en påkost-liste som langt overstiger bilens verdi. Og da får du ikke mye glede av din nye cabriolet!

Cabriolet til maks 50 000.-

mazda_mx5_1.gen
mazda_mx5_1.gen

Nå begynner det virkelig å bli mye å velge mellom! Ford Escort og VW Golf I er fortsatt med. Du kan også få et ganske slitent eksemplar av VW Golf III cabriolet. Vesentlig mer moderne enn den første, men kanskje ikke like sjarmerende. Opel Astra, Renault 19, Peugeot 205 og 306 er tre andre eksempler. Klassiske Mazda MX-5 er også med i denne prisklassen. Da får du langtfra de mest strøkne eksemplarene av arten, men kombinasjonen god kvalitet og rimelige deler taler også i slitne MX-5ers favør.

Klar for å være litt mer dristig? Da kan du velge en BMW 3-serie fra sent 80-tall. Du kan også få en skikkelig frynsete Mercedes SL fra 70-tallet, her snakker vi USA-import med runde lykter og stygge støtfangere. Audi 80 cabriolet har også ramlet under 50 000-streken, da er vi på tidlig 90-tall og mange kilometer på telleren.

En annnen morsom underkategori er firehjulstrekkerne med softtop. Daihatsu Rocky, Suzuki Liana og Mitsubishi Pajero er tre eksempler. Kjempebra framkommelighet hele året – og på sommeren flerrer du av kalesjen og får luft i håret.

Cabriolet til maks 100 000,-

Audi-cab
Audi-cab

Har du 100 000 kroner å legge i cab-kjøpet ditt er valgmulighetene mange! Nå begynner det å bli fine biler, med kurant kilometerstand og ryddig historikk. En av våre favoritter er Audi 80 cabriolet. Til denne prisen får du et veldig fint eksemplar. Chrysler Stratus er også godt representert i denne prisklassen. Stor, komfortabel fireseter som er perfekt til cruising. Saab 900 cab er morsomst med turbo, men til denne prisen kan det nok være smart å holde seg til 120-hesteren uten pustehjelp.

Tredje generasjon VW Golf er godt representert. Det samme er BMW 3-serie – i denne prisklassen får du en fin bil. Sans for det italienske? Da kan du kjøpe både Fiat Barchetta og Alfa Romeo Spider. Sistnevnte i to generasjoner, og med mye personlighet. Renault Megane solgte bra som cabriolet mot slutten av 90-tallet. Brukt er de mer tungsolgte, her kan du finne en veldig fin bil med lav kilometerstand. Og ståltak-cabrioleten Peugeot 206 CC har tippet under 100 000-streken. Det er billig helårs-cab, det!

Lyst på roadster? Til hundre lapper får du en veldig fin Mazda MX-5. Det er også flere BMW Z3 å velge mellom, særlig hvis du er villig til å kjøpe i litt ukurant farge. MG-F eller en eldre MG er også innenfor rekkevidde. Eller hva med noe amerikansk? Her er utvalget stort!

Cabriolet til maks 200 000,-

Audi-TT-cab
Audi-TT-cab

Audi TT Roadster var manges drømmebilen på tidlig 2000-tall. Da var den dyr – nå får du den for under 200 000 kroner! Mest vanlige motorisering er 180 hester fra 1,8-turboen. Mange har også quattro. Dette er en herlig sommerbil for to! En annen aktuell toseter er Mercedes SLK, her er det mye å velge mellom. Toyota MR2 har midtmotor og bunnsolid kvalitetet, til denne prisen får du et superstrøkent eksemplar.

Mer lysten på fire seter? Da får du en kjempefin Mercedes CLK, en strøken Saab 9-3 av forrige generasjon eller en Audi cabriolet som har gått lite. Volvo C70 har også tippet under 200 000-streken. Litt gammeldags mekanikk, i et elegant skall. BMW 3-serie cabriolet er også et trygt kjøp i denne prisklassen.

Det er også mye å velge mellom hvis du har lyst på ståltak-cabriolet: Du kan få en nesten ny Renault Megane CC med lav kilometer, en tilsvarende Peugeot 307 CC eller en så godt som ny Peugeot 206 CC, Nissan Micra CC eller Mitsubishi Colt cab.

Eller hva med et digert, amerikansk flak? Her kan du også fråtse i modeller, bare smak og behag som setter begrensningene.

Cabriolet til maks 500 000,-

Volvo-C70
Volvo-C70

Nå er det mye å velge mellom, også av splitter nye cabrioleter. Hva med en Volvo C70? Startprisen er 465 000 kroner, da får du skvist inn litt utstyr også før du passerer halv-millionen. Audi A3 cab er moderne og velkjørende, men kanskje ikke den peneste caben du kan kjøpe. BMW 1-serie cab gir deg både mye motor og utstyr til denne prisen. Saab 9-3 presser seg også såvidt under en halv million.

Enda mer moro er det i bruktmarkedet. Lyst på Porsche? Her kan du velge mellom 911 og Boxster. Hva med en nesten ny Mercedes SLK? Eller en helt ny Mini Cooper S? Du får også en knallfin Audi A4 cab, eller siste generasjon TT Roadster. Erkebritiske Morgan er også innenfor rekkevidde i denne prisklassen. Apropos britisk, Jaguar XK cabriolet og Lotus Elise er to andre kandidater.

Cabriolet til maks 1 000 000,-

Porsche-997-cab
Porsche-997-cab

Hva med siste generasjon Porsche 911? En fantastiske kjøremaskin som kjører fletta av de fleste. I denne prisklassen velger du fra absolutt øverste hylle. BMW 6-serie cabriolet er også en nytelse å kjøre og mange mener den ser penere ut i cabriolet- enn i coupe-utgave. Andre generasjon Jaguar XK er kanskje litt mer tilbakelent, men ikke mindre eksklusiv, også den er tilgjengelig under en million.

Så har du mye å velge mellom hvis du har lyst på Mercedes SL. Du kan også få BMW 3-serie med seriøs motorisering og MYE utstyr. Cadillac XLR er en sjelden fugl, men det finnes noen eksemplarer der ute. Det er også fullt mulig å bruke en liten million på en Morgan. Eller hva med en Aston Martin DB7? Ikke lenger verdens mest moderne bil, men Aston Martin er og blir Aston Martin!

Klikk her for å se alle cabrioletene til salgs på Finn.

Volvo C70
Volvo C70
Porsche 997 cab
Porsche 997 cab
mazda_mx5_1.gen
mazda_mx5_1.gen
Escort cab
Escort cab
Audi TT cab
Audi TT cab
Audi cab
Audi cab