Bruktbilene fra Helvete: Ford Mondeo MKI
BRUKTBILENE FRA HELVETE: Bli med å stemme i vår store kåring - i dag Ford Mondeo MKI.

Benny Christensen har lang erfaring fra bilbransjen, som bilselger, bilmekaniker og diverse andre stillinger. Han er Brooms bilekspert, og sammen med resten av Broom-redaksjonen og leserne på Broom.no har han plukket ut 20 kandidater til tittelen: "Bruktbilen fra Helvete".
Nå er det opp til deg å stemme fram én vinner!
Kandidat 20: Ford Mondeo MKI
Les mer om bruktbilene fra helvete
En skikkelig møkkabil
Det er ikke bare sære italienere, merkelige franskmenn og aristokratiske briter som kan lage dårlige biler. Også norske familiefavoritter har blitt stemt fram av leserne på broom.no som en av "Bruktbilene fra Helvete!" Vi har tidligere skrevet om Volkswagen Passat/Audi A4, og i dag har turen kommet til en annen norsk bestselger, nemlig første generasjon av Ford Mondeo.
Den var en skikkelig revolusjon da den tok over for gamle Sierra. Den solgte i bøtter og spann - men det tok ikke så veldig lang tid før eierne oppdaget at Mondeo langtfra var noen feilfri bil!
Bremser: Problemene med kast i bremseskivene har Mondeo arvet fra forgjengeren Sierra. Og det er slett ikke uvanlig at en tilårskommen Mondeo har bremseskivesett nr. både 8 og 10. Manger mener at det hjelper å skifte hjullagre samtidig, men det gjør det ikke – det koster bare enda mer penger.
Instrumenter: En speedometernål som vibrerer er utrolig irriterende. På Mondeo fra før -95 er dette obligatorisk.
Lys: Matte - nærmest gule lykteglass på frontlyktene – er også obligatorisk på en Ford Mondea av første generasjon. Dårlig lys og mangel på neste EU-kontroll er resultatet (gjelder biler eldre enn 1997-modell.)
Forstilling: Feil med foringer, kuler og ledd i forstilling må man regne med på eldre biler – og Mondeo er intet unntak her. Men som en liten ekstrabonus er det i tillegg ofte defekte foringer/stag også i bakstillingen.
Rust: Mondeo er også en av få biler som har seriøse problemer med rust i bærende konstruksjoner. En bil som er hardt rustangrepet i bærende konstruksjoner, er det stort sett bare å hive på dynga, hvis du ikke sveiser selv da. Dette er både dyrt og tidkrevende å få gjort noe med.
Styring: Lekkasje fra servostyringen rør/slanger er ikke uvanlig...
Motor: Med det samme vi er under panseret kan vi også nevne dårlig motorelektronikk, fordeler, viftemotor og selvstarter på de første årsmodellene. Defekt toppakning er heller ikke uvanlig.
Karosseri/dører: Mekanismen for fjernåpning av bakluke og bensinlokk er en annen gjengangerfeil. Legg til et interiør som skrangler og knirker verre enn en gammel låvedør, en lakk som falmer, fangertrekk som sprekker ved den minste berøring – og vips du har en skikkelig møkkabil!
Billig å kjøpe, men dessverre dyr å holde. Her er det smart å heller bruke litt mer penger med en gang og kjøpe noe annet!
Les om brukt-SUV-ene fra Helvete her
Stem på din kandidat til tittelen "Bruktbilen fra Helvete"
Hva mener du er bruktbilen fra Helvete? Skriv i kommentarfeltet under