Brukt taxi kan være et lite kupp
Men hvor skummelt er det egentlig å kjøpe? Les debatten her:

Broom-forumet har ikke tatt sommerferie. Tvert imot: Det er stor aktivitet inne i Brooms "diskusjonsrom" og det synes vi selvfølgelig et helt topp.
Målet vårt er at dette skal bli møtestedet for de mange tusen som er innom på broom.no hver dag. Enten man trenger hjelp, gode råd - eller bare vil diskutere og si sin mening.
En av dem som ber om et råd nå er pererik. Det handler om brukt taxi - nærmere bestemt om dette er et smart bruktkjøp. Her er innlegget hans - og debatten så langt:
Hørt mye positivt
pererik:
Jeg har i lengre tid vurdert å gå til innkjøp av taxikjørt bil.. enten Mercedes E-klasse eller Volvo XC70/V70, dette fordi jeg ønsker meg en nyere bil som skal ha fulgt alle servicer og byttet alt av slitedeler.. Pluss at det er fine biler til en grei pris
Er det noen som har erfaring med å ha kjøpt taxikjørt Mercedes/Volvo?? og kan komme med et par tips til hva jeg bør sjekke og få vite om bilen og tidligere eier etc? Hvordan den er kjørt og hvor den er kjørt etc.. Har hørt mye positivt om taxikjørte biler, da spesielt Mercedes siden enkelte har kjørt jævlig mange hundre tusen kilometer med den uten noe trøbbel, men også hørt noe negativt selvfølgelig!
Hva med Volvo? har hørt at Volvo sliter med mye problemer etter taxilivet! Ble for litt siden servert skrekkhistorier om motorbytte, bytte av automatgirkasse og øvrige deler som måtte byttes for astronomiske summer før bilen hadde nådd typiske 300 000 kilometer som er vanlig for taxier. Ikke hørt om slikt angående Mercedes. Takker for alle tilbakemeldinger
Pengesluk
Stein MR
Huff.. Der rippet du opp i et sår som ikke er grodd enda. Kjøpte en MB290 diesel i 2008. Hadde gått 350.000 som taxi på Vestlandet. Ble sjekket hos NAF lokalt. (Muligens i familie med selger..?) I hvert fall, dette ble et helvete av et pengesluk. Bilen ble kjøpt for 117.000,- påkostet 150.000,- og solgt i år for 25.000,-.
Da lovte jeg meg selv ALDRI, ALDRI MER å kjøpe verken taxikjørt bil eller MB 210.
Ingen problemer
tk
Kjøpte for ca et år siden en taxikjørt Mercedes E-klasse som var gått i Oslo med ca 350.000 km på telleren, det er eneste jeg har skiftet på den er en bremselysbryter som kostet meg ca 700 kr på Mercedesverksted.
Til og med ingen problemer med luftfjæring. Men jeg gikk bevisst for faceliften (2007) eller nyere, har lest mye om kvalitetsproblemer før dette.
LES OGSÅ: Ikke alle taxier er en Mercedes - heldigvis!
Hadde aldri gjort det
K-Man
En bekjent av meg lurte på det samme ved årskiftet. Han hadde følgende krav til bil: Stasjonsvogn, 2005 eller nyere med automat, 4-trekk og ca 250.000 kr.
Jeg tipset ham om en 2005 Subaru Outback 2,5 med alt utstyr, gått 52.000 km til 259.000 kr inkl. omreg. og en 2007 Subaru Legacy Stv. 2,0R gått 51.000 km til 255.000 kr inkl. omreg. Det han valgte å kjøpe var 2006 Volvo V70 2,4D AWD, gått 252.000 km til 249.000 kr. Denne type risikosport skjønner jeg meg ikke på. Nå har han akkurat hatt hovedservice + utskift av diverse slitedeler til en totalkostnad på 21.000 kr. Kjempekjøp!!!!! Mens hovedservice på Subaruen hadde lagt på 5000-6.000 kr. Kjører selv Subaru så jeg er nok litt partisk, men av og til skjønner jeg meg ikke på folk...
Motormessig er det sjeldent noe problem på taxikjørte biler, men alt av slitedeler, automatkasse etc. har tross alt fått gjennomgått solid bruk. Jeg hadde ALDRI kjøpt taxibil uansett hvor vellholdt den var! Senk kravene dine og kjøp noe litt eldre med lavere km.stand. Kan være mye penger og frustrasjon spart...
14 leiesjåfører
Birger
Det er noe som heter at det vikigste ved et bruktbilkjøp er hvem du kjøper bilen av og det tror jeg er enda viktigere hvis man skal kjøpe en eks-taxi. Det er enorm forskjell på en bil som har gått over trikkeskinner og på brostein i Oslo sentrum med 14 forskjellige og uvørne leiesjåfører bak rattet og med fulle folk i baksetet hver kveld kontra en bil som er mest kjørt av eieren i et grisgrendt strøk med mye langturer til sykehus og lignende. Det er en slik bil du skal kjøpe, de andre er det lurest å bare ligge langt unna.
Kjøper du en gammel Oslotaxi må du i hvertfall ha en liten "krisekonto" i bakhånd slik at det ikke er katastrofe hvis noe skjer for sjansen for en smell er absolutt stor.
LES OGSÅ: Mer og mer vanlig med Facebook-taxi
Hvem selger?
Interessert
Har mange ganger lurt på hvor det blir av taxiene når de er ferdig i tjeneste. Selges de gjennom noe spesielt firma eller går de i innbytte eller er det hver taxieier som selger dem selv? Noen som vet? Har selv sett på Mercedes E CDI som en svært interessant bil men i tvil om de tåler kilometer like bra som Mercedes gjorde før.
Hva mener du?