Brukt Porsche 928: Feil og problemer

Nå er den blitt veteran - og dermed også svært rimelig å eie.

Jeg husker godt at Porsche 928 ble kåret til årets bil i Europa i 1978, hårfint foran BMW 7-serie og Ford Granada. 928 er faktisk den eneste sportsbilen som noen gang har vunnet denne kåringen.

30 år har gått siden, og 928 har – velfortjent - gått over i klassikernes rekker.

Rau og gild

Den er ganske tøff.... (Foto: Tom Heine)
Den er ganske tøff.... (Foto: Tom Heine)

Dette fine eksemplaret i klassisk Porsche-rødt, er til salgs i Sarpsborg og prisen er heller ikke avskrekkende. For under 100 000 kroner blir den din!

Klikk her for å se hele annonsen:

Bilen er utstyrt med en frontmontert 4,5-liters V8 motor på 240 hk og herlig lyd. Og på grunn av motoren som er plassert langt tilbake- og girkasse sammen med bakakselen - har bilen 50/50 prosent vektfordeling foran/bak, noe som gjør den mye mer kjørbar enn det litt tunge designet skulle tilsi.

Ruster ikke

- Hvorfor selger du bilen?

”Jeg har rett og slett ikke tid til å bruke den, og syns det er litt synd å bare ha den stående. Da er det bedre at noen andre får glede av den spreke motoren og de gode kjøreegenskapene...” sier den entusiastiske eieren fra Sarpsborg.

Sjekk Porschene i Brooms bruktbilguide - klikk her:

”Jeg har hatt mange fine koseturer med denne bilen” mimrer han videre.

- Hatt den lenge eller?

Typisk -70 talls farger, Litt glorete... eller kul retro? (Foto: Tom Heine)
Typisk -70 talls farger, Litt glorete... eller kul retro? (Foto: Tom Heine)

”Nei, jeg har bare eid den i to år, og det har vært et helt problemfritt bilhold. Denne bilen er i god stand, og det er tydelig mye innebygd kvalitet. Bilen er jo delvis galvanisert og resten er av aluminium, så de ruster jo heller ikke slik som en del andre biler fra samme tid” forteller han.

Veteran

Denne 928-en fyller 30 i år, det gjør at den klassifiseres som veteranbil. Det gjør den billig å eie. Lav årsavgift og billig forsikring er blant fordelene.

Da den var ny, hadde den faktisk en del innovasjoner som var omdiskutert. Vippelyktene som gir bilen et litt froskeaktig utseende, var en ting. Vannavkjølt V8 motor foran var en annen – som en del av hardcore Porschefolk hadde vondt for å svelge.

De integrerte polorytan støtfangerne foran og bak, og ikke minst instrumenthus som fulgte med rattet opp og ned når du justerte det – hadde ingen sett tidligere.

Les mer om brukt Porsche, klikk her:

Rund og god i stumpen... (Foto: Tom Heine)
Rund og god i stumpen... (Foto: Tom Heine)

Porsce 928 har blitt en klassiker (Foto: Tom Heine)
Porsce 928 har blitt en klassiker (Foto: Tom Heine)
Rund og god i stumpen... (Foto: Tom Heine)
Rund og god i stumpen... (Foto: Tom Heine)
Den er ganske tøff.... (Foto: Tom Heine)
Den er ganske tøff.... (Foto: Tom Heine)
Rød Porsche blir aldri feil (Foto: Tom Heine)
Rød Porsche blir aldri feil (Foto: Tom Heine)
Typisk  70 talls farger, Litt glorete... eller kul retro? (Foto: Tom Heine)
Typisk 70 talls farger, Litt glorete... eller kul retro? (Foto: Tom Heine)
Slik ser 928 ut innvendig (Foto: Tom Heine)
Slik ser 928 ut innvendig (Foto: Tom Heine)
Det er bra med bagasjeplass i 928, og baksetene kan slås ned (Foto: Tom Heine)
Det er bra med bagasjeplass i 928, og baksetene kan slås ned (Foto: Tom Heine)