Broomduellen Audi A4 vs. Alfa Romeo 159: Helt A4 - eller noe som skiller seg ut?
De er like på mange områder - men også helt forskjellige.
Hva er dette?
Vi har valgt å sammenligne Alfa Romeo 159 og Audi A4 som tre år gamle bruktbiler, der en stor del av av verditapet er tatt.
På bruktmarkedet finnes det helt klart flest av disse bilene med diesel – derfor er det også dieselmotor som er utgangspunktet for duellen: 2-literen i Audi på 143 hk og Alfa Romeo med 1,9-liter og 150 hk. Forøvrig snakker vi naturligvis stasjonsvogn – vi er jo i Norge – og vi elsker stasjonsvogner!
Det sier litt om hvilken det ble solgt flest av ny når det akkurat nå ligger 11 2009-modeller av Alfa Romeo 159 på finn.no – mens du kan velge mellom 215 A4-er av samme årsmodell.
LES OGSÅ: Dette er bilene som oftest bryter sammen
Hvordan er de å kjøre?
Audi A4: Leverer solide kjøreegenskaper med standard understell – med fokus på komfort. Det blir nok fort litt vel stiv for mange med den sportslige S-line-pakken – selv om noen også setter pris på å kunne forsere hårnålsvingene så både bagasje og passasjerer kastes fra side til side. 0–100 km/t tar 9,7 sekunder – og toppfarten er 208 km/t.
Alfa Romeo 159: Det ble gjort en grundig jobb i å gjøre understellet kompetent på denne bilen – og resultatet er ypperlige kjøreegenskaper. Her kan du leke deg i svingene – og samtidig får du god komfort. Ytelsene er for øvrig mer eller mindre nøyaktig de samme som i A4: 0–100 km/t tar 9,6 sekunder, mens toppfarten er helt identisk med Audien.
LES OGSÅ: Mazda 6: Denne bilen er et mysterium
Hvem har best plass?
Audi A4: Da tredje generasjon Audi A4 kom, ble det tatt et stort steg videre med tanke på plass. Her får du 490/1.430 liters bagasjerom i stasjonsvognen – og bilen er også velvoksen med tanke på plassen i coupeen. Det er lett å finne en god sittestilling – og du kan dra fire voksne på langtur uten at noen sitter vondt.
Alfa Romeo: Aldri vært noe stort fokus på å være best på plass. I stedet har en valgt å legge opp til et elegant design. Bagasjerommet er på middelmådige 455/1.235 liter. Det er heller ikke overveldende mye plass i verken for- eller baksetene. Blir litt trangt både til hode og ben i baksetet for de av oss som er litt høyere enn snittet.
LES OGSÅ: Volvo S60 Polestar: Glem alt du trodde du visste om Volvo
Hvilken snur naboen seg etter?
Audi A4: Også på design fikk A4 et betydelig løft med denne generasjonen. De nye LED-lyktene foran skapte en trend – og i dag bruker "alle" det. Aggressiv front og fine, sportslige linjer. Interiøret satte også en ny standard – lekkert, brukervennlig topp kvalitet. En flott bil – problemet er bare at konkurrenten denne gangen heter Alfa Romeo ...
Alfa Romeo 159: Den italienske familiebilen er nemlig noe av det lekreste du får på veien. Herlig sportslig hele veien fra de spesielle frontlyktene og bak til hekken gir en totalpakke som oser testosteron, muskler og sportslighet. Lekkert – og fremdeles egnet til å gi både naboen og resten av nabolaget kink i nakken... Likedan er interiøret klassisk og oser sportslighet - dype, runde instrumenter og ekstra tøffe detaljer om du velger Ti-pakken.
Hvilken er dyrest å eie?
Audi A4: Det er rapporter om få store feil eller mangler på denne bilen så langt – men verkstedprisene hos Audi er langt unna de billigste på markedet om noe skulle gå galt. Servicer kan også fort bli mer kostbart enn gjennomsnittet. Forbruket er 0,54 l/mil ved blandet kjøring – som absolutt er godkjent i en så stor og tung bil.
Les mer om Audi A4 her:
Alfa Romeo 159: Alfaene er ikke akkurat kjent for å gå gjennom tykt og tynt uten å mukke. Lenge var det omtrent påkrevd å ha en ekstra delebil bak garasjen, og ikke bare for sikkerhets skyld, den fikk du garantert bruk for. Men med 159 er det heldigvis blitt langt bedre. Faktisk få skrekkhistorier å rapportere om enn så lenge. Forbruket er noe høyere enn Audien, 0,61 l/mil ved blandet kjøring.
Broom-valget:
Det er to flotte biler – og et litt vanskelig valg. Alfa Romeo appellerer til følelsene – og er uten tvil den peneste bilen – mens fornuften tilsier Audi, både på grunn av plass og annenhåndsverdi.
Og i likhet med de fleste andre trauste (kjedelige?) og lusekofte-kledte nordmenn så går vi for det "sikre" valget – og anbefaler her A4-en.
Men vi haster med å legge til at om du ikke er avhengig av plassen, ja, så ta sjansen på den sexy italieneren ...
LES OGSÅ: Alfa Romeo 159: Vinterbilen for den kjøreglade familien
Denne må du også sjekke ut:
Lexus IS 250: Fås ikke som stasjonsvogn – men er en aktuell modell i samme sjanger som de to andre likevel. Kjøreglad, sportslig og med plass til både folk og bagasje.
Hvilken ville du valgt?
LES OGSÅ: Disse bilene kan du spare mye penger på