BRÅSTOPP: – Etter en lang periode med økning, sa det stopp på bruktbilmarkedet i september, forteller Kristian Melchior i Rebil. Foto: Frank Williksen
BRÅSTOPP: – Etter en lang periode med økning, sa det stopp på bruktbilmarkedet i september, forteller Kristian Melchior i Rebil. Foto: Frank Williksen

Bråstopp: Prisene sank 60.000 i fjor høst

Det er gode nyheter for bruktbilkjøperne.

Bruktbilmarkedet i Norge har i lang tid vært hett. Leveringsproblemer for nye biler har ført til salg av nesten nye brukte biler til godt over nypris. Finn.no kunne mot slutten av fjoråret fastslå ny «all time high»-notering. Ikke minst for brukte elbiler har prisene vært drevet opp til nye og hittil uante høyder.

– Men bobler sprekker før eller senere, sier Kristian Melchior, daglig leder i bruktbilforhandleren Rebil i Oslo.

– Vi merket for alvor nedkjølingen av bruktbilmarkedet i september. Da stoppet det plutselig nesten helt opp, og også andre i bransjen bekreftet det vi opplevde: – Nå går det trått!

Disse bruktbilene er tyngst å selge akkurat nå

Kraftig prisfall

– Hva var det som skjedde?

– Det var nok en kombinasjon av flere ting. Det vi hadde opplevd frem til over sommeren, lignet veldig på oppbyggingen av en «boble». Spesielt steg brukte elbiler plutselig voldsomt i pris, mange av disse var dyrere enn tilsvarende fabrikknye modeller. Samtidig var renten i ferd med å stige, strømprisene var skyhøye og alt annet gikk også til dels kraftig opp i pris, forteller Melchior.

– Hva gjør en bruktbilforhandler da?

– Det var åpenbart at det trengtes justeringer. Det betydde i klartekst at bruktbilprisene falt kraftig, og kom ned til et normalisert nivå også for elbilene.

HJEMLEVERING: De fleste bruktbilene Rebil selger, blir levert på døra hos kunden. Foto: BENJAMIN A. WARD
HJEMLEVERING: De fleste bruktbilene Rebil selger, blir levert på døra hos kunden. Foto: BENJAMIN A. WARD

Ned 10 prosent

– Hva slags prisreduksjon snakker vi om?

– Vi har solgt mye brukte Tesla, og for disse bilene falt prisene i gjennomsnitt 60.000 kroner i perioden fra august til ut desember.

– Og så kom Tesla nå med sin kraftige prisreduksjon på bestselgeren Model Y?

– Ja, og det gjorde selvsagt ikke situasjonen enklere. For oss betydde det at vi tok grep samme dag som nyheten kom – og reduserte prisene med i alt 1,8 millioner kroner av en beholdning på rundt 50 millioner, forteller Kristian Melchior, som generelt forventer et prisfall på nyere elbiler på rundt 10 prosent.

Det har aldri vært flere bruktbiler til salgs i Norge

Uforutsigbarhet

Hos Rebil er det elbilene som utgjør tyngden av virksomheten.

– Vårt fokus er og blir elbil. Hittil har de utgjort rundt 70 prosent av vår omsetning. Det er også disse bilene som er enklest å selge. Typisk for fjoråret var det at elbiler med bra rekkevidde gikk fort ut. Det er tydelig at det er elbiler folk vil ha.

– Hva med fossile biler?

– Det er en annen sak, ja. Spesielt utfordrende blir det gjerne med fossile biler som er et par år gamle og priset til rundt en halv million – da velger de aller fleste heller elbil, fastslår Kristian Melchior i Rebil. Han ser utfordrende tider forover.

– Ja, jeg tror vi i bruktbilbransjen vil få et år ekstra preget av uforutsigbarhet, sier han til slutt.

Stor oversikt: Dette er bruktbilene med minst feil

Video: Var drømmebil, nå får du den billig