
BMW X5: Verditap: En million kroner
Helt spesiell BMW-SUV til salgs - med 360 hestekrefter.
X5 er en modellbetegnelse som får mange til å lyse opp. Det er noe spesielt med BMWs første X-modell.
Av de som elsker den blir den omtalt som en SUV som leverer kjøreegenskaper på linje med en heftig personbil. Mens de som misliker den synes det er en 5-serie på stylter - og drar gjerne fram både frynsete rykte og lite bagasjerom (465 liter).
Sannheten ligger nok et sted noenlunde midt imellom.
Men at X5 med 4.8-liters V8 bensinmotor er gromt, er det få bilentusiaster som er uenige i.
Billig var den imidlertid ikke. Langt derifra. Ny i Norge var prislappen rundt halvannen million om du spekket den med litt mer enn standardutstyr.
LES OGÅS: Dette er SUV-ene med minst feil og problemer

Vanvittig motor
Mens dieselen på første generasjon er noe veik (184 hk) - hjalp det mye med facelift-modellen som fikk en ny 3-liter med 218 hk. Da fikk den endelig en dieselmotor som maktet å gi den kjøreegenskaper som er en BMW verdig.
Rekkesekser-bensinmotoren på 231 hk gjør også jobben godt, men det er likevel V8-motorene som virkelig sørger for å klistre det breieste gliste på fjeset ditt.
Du får forresten to andre V8-motorer også - 4.4-literen på 286 hk (320 hk på faceliftmodellen fra 2004 og oppover) og en 4.6is-variant med 347 hk.
LES OGSÅ: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?
Nydelig lyd - herlig drag
Men rosinen i pølsa, selveste verstingen, er likevel 4,8is. Den dro på med enda mer krefter - 360 hk for å være nøyaktig.
Den høyreiste SUV leverer dermed ytelser på linje med en sportsbil - 0-100 km/t går unna på lynraske 6,1 sekunder - og det fulgte med en stylingpakke som får bilen til å se råbarsk ut.
Klikk her for å se hele annonsen
Vakker musikk
Nydelig lyd, et herlig drag og takket være manglende styling, er den en aldri så liten sleeper; den ser stor og tung ut, men er mye kjappere ut av startblokka enn du skulle tro.
2004-modellen vi har funnet er priset til 445.000 kroner. Ikke ille for så mye bil. Kilometerstanden på 116.000 er heller ikke ille. Nei, den er snarere uvanlig liten, her bør man kanskje sjekke historikken litt ekstra godt.
Men du må jo naturligvis være forberedt på at vedlikehold, deler og reperasjoner - for ikke å snakke om drivstoffutgiftene (1,35 l/mil i snitt) - er mye, mye høyere enn om du velger en Toyota Corolla eller noe annet snusfornuftig i stedet.

LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste ...
Mye hyggelig utstyr
Som nevnt er det ikke holdt igjen på utstyrslista heller. Her får du navigasjon med den store skjermen, sportsskinn, stor stereo, xenonlys, hengerfeste, mørke ruter, skiboks, stigtrinn, ettermontert DVD-spillere i nakkestøttene og mye annet.
Den Le Mans blå metallic-lakken er kanskje et lite risikoprosjekt. Mange foretrekker nok Estorilblå eller sort - som er litt med typisk på M-bilene. Men dette blir jo smak og behag.
BMW X5 4.8is Pris fra importør: ca 1.5 mill. Effekt: 360 hk/500 nm Sylinderantall: 8 Antall gir: 5 Drivstoff: Bensin CO2-utslipp: 324 g/km Akselerasjon: 0-100 km/t 6.1 sek Antall dører: 5 Pris fra importør: ca 1.5 mill. Effekt: 360 hk/500 nm Sylinderantall: 8 Antall gir: 5 Drivstoff: Bensin CO2-utslipp: 324 g/km Akselerasjon: 0-100 km/t 6.1 sek Antall dører: 5 |
Her finner du en rekke bilder av BMW X5:
Vurderer du å kjøpe brukt BMW X5? Sjekk vår bruktbilguide her først!