BMW X5 M: Her er BMWs neste SUV-versting

Stor familiebil - men raskere enn de fleste sportsbilene.

I disse dager tester BMW sin kommende X5 i M versjon. Den råsterke SUV en er ventet å komme på markedet i 2015. (Foto: Scoopy)
I disse dager tester BMW sin kommende X5 i M versjon. Den råsterke SUV en er ventet å komme på markedet i 2015. (Foto: Scoopy)

BMWs nåværende store SUV, X5, nærmer seg å bli erstattet av en ny generasjon. Det skjer neste år. Bilen som gjemmer seg under kamuflasjen på bildene vi har fått fra spionfotografene våre er imidlertid ingen vanlig X5 – men snarere M-versjonen.

For alle som kjenner BMW er bokstaven M nok til å gi vann i munnen. Dette er de råeste bilene BMW lager.

Og selv om den er godt kamuflert, er det flere detaljer som avslører at det faktisk er toppmodellen som er avbildet: Større bremser, de store felgene, fire eksosrør bak og modifiserte fangere foran og bak.

LES OGSÅ: BMW X5: Denne har tapt seg en million kroner

BMW X5 M 002 (Foto: Scoopy)
BMW X5 M 002 (Foto: Scoopy)

Lavere vekt

Dagens X5M leverer 555 hk – og fikser 0–100 km/t på 4,7 sekunder. Den nye X5M-en blir naturligvis raskere – uten at det nødvendigvis blir så mye mer krefter under panseret.

Det høres kanskje litt rart ut, men årsaken er ganske enkelt at det jobbes mye med å få ned vekten – dermed trengs det ikke like mye krefter for å bedre ytelsene.

LES OGSÅ: Spar 100.000 på BMW X5

Imponerende smidig

Dagens X5 er allerede en imponerende smidig til å være en stor, tung og høy bil. Vi snakker tross alt om en høyde på 1764 mm – og egenvekt på 2,3 tonn.

Lavere vekt vil ikke bare bety at den går kjappere ut av lyskrysset, også kjøreegenskapene drar nytte av at understellet har mindre å dra rundt på.

BMW X5 M 003 (Foto: Scoopy)
BMW X5 M 003 (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?

Lavere forbruk, utslipp – og pris?

En tredje fordel som oppnås med lavere vekt, er at forbruk og utslipp reduseres. Dagens modell trenger 1,39 l/mil ved blandet kjøring – mens målsettingen for neste generasjon nok er å komme helt ned mot literen.

Dette kan i neste runde medføre at prisen blir lavere her hjemme – ettersom avgiftsnivået blant annet avgjøres ut fra utslipp.

Lavere enn hva da? Jo, i dag koster denne doningen i overkant av 2,4 millioner kroner ...

2015

For dem som venter utålmodige på at denne bilen skal ankomme forhandlerne, er det bare én ting å smøre seg med: Tålmodighet.

For selv om X5 i tredje generasjon kommer alt i 2014 – vil det trolig drøye ytterligere ett år før vi får M-versjonen.

Når endelig kommer blir den en perfekt konkurrent til nylig lanserte Porsche Cayenne Turbo S – som gjør 0–100 km/t på bare 4,5 sekunder.

BMW X5 M 004 (Foto: Scoopy)
BMW X5 M 004 (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter