BMW X5 2014: Kjøring i mørket blir aldri det samme igjen
Slik blir sikten god også i vinterhalvåret.

Vinteren er over oss, og det er lyst bare korte deler av døgnet. Nå er det viktig med gode lys på bilen.
Tenker du at dette er noe de fleste bilmerker er like gode på? I så fall tar du feil.
I helt nye BMW X5 har man for eksempel tatt i bruk teknologi som gjør det mulig å få langt bedre "syn" i mørket. BMW introduserte det første gang i 7-serien i 2012 - og nå rulles det i de aller fleste modellene.
Dynamiske LED-lys
Du har kanskje hørt om og prøvd automatisk justerbare lys - som dimmer seg selv når det kommer møtende trafikk. Vel, nå tas dette et godt steg videre.
I de fleste nye modellene fra BMW er det nå mulig å få dynamiske LED-lys, som gir sjåføren en langt bedre kjøreopplevelse - og som åpner for en helt ny verden når en kjører i mørket.
Dette er de beste brukt-SUV-ene
Lyser opp på begge sider
Denne teknikken sørger blant annet for at du slipper å slå av fulltlyset når du tar igjen annen trafikk på veien. Det som i stedet skjer er at sensorer registrerer at det er trafikk foran deg, og dermed justerer lysene seg slik at det ikke blender dem.
Men på begge sider av bilen foran vil det fortsatt lyses klart opp.

Video: Bli med inn i verdens dyreste SUV
Møtende trafikk
Det stopper heller ikke der. Hvis det kommer en bil imot, mens du kjører bak noen andre, vil dette også registreres. Men heller ikke da blir fulltlyset slått av. I stedet reguleres bare den vestre lysssøylen, slik at du unngår å blende møtende trafikk.
Når bilen som kommer imot har passert, og hvis bilen foran tar en annen vei, blir fjernlyset igjen aktivert på sitt sterkeste.
Så tøff kan en "vanlig" SUV bli
Fristende å slå av
Vi prøver dette systemet i praksis i den nye SUVen X5 - og må innrømme at det er en litt nervepirrende opplevelse. Det er nemlig fristende å tenke at vi må slå av fjernlyset fordi det kan virke som om en skal blende noen.
Men i praksis fungerer det helt ypperlig. Vi får ingen irriterte blink med lysene, hverken fra de som kommer kjørende mot eller de som ligger foran.
Og særlig det å ligge foran en bil som blender er noe som sjeldent blir godtatt særlig lenge, før det gis noen tydelig tegn i form av bremsing eller blinking med bakre tåkelys.
Ikke billig
De nye lyktene har vært tilgjengelige i de nyeste modellene fra BMW siden i sommer - men det er først nå på vinteren at det virkelig testes ut på norske veier i praksis.
Hvis det skulle være ønskelig med dette utstyret på bilen du skal kjøpe, må du punge ut noen tusenlapper. Dette er ekstrautstyr. På X5 koster det for eksempel 22.000 kroner.
At det er bra både for sikkerhet og kjørekomfort, det er det ingen tvil om. Vanlige adaptive kjørelys, som dimmer automatisk, får du for 6.600 kroner.

Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90