BMW X5 2014: BMWs stor-SUV blir ny - og billigere
Tredje generasjon X5 er akkurat offisiell - se bildene:

BMW tok et gigantisk jafs av SUV-markedet da de kom med X5 i 1999. Siden har de oppgradert modellen med en ny generasjon. Men nå begynner også denne å bli moden for utskifting – etter nærmere åtte år på markedet.
Torsdag dukket de første offisielle bildene av oppfølgeren opp – og nå kan vi også fortelle hvilke motorisering den får.
Og det er dette som gjør at vi alt nå, før prisene slippes, forespeiler at det blir lavere innstegspris enn på dagens modell.
LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste

Bakhjulstrekk
X5 har rukket å bli en liten legende blant SUV-ene. Kjøreegenskapene har vært høyt prioritert, og sammenlignet med de fleste andre bilene i denne klassen er det få som matcher X5-en gjennom svingene.
Den nye modellen blir tilgjengelig også med bare bakhjulsdrift. Det er første gangen BMW åpner for denne muligheten på X5, tidligere har firehjulsdrift vært obligatorisk.
I tillegg kommer det en innstegsmodell som bygger på en firesylindret, 2-liters motor på 218 hk. sDrive25d blir navnet på den nye innstegsmodellen.
Til nå har xDrive30d med 211 hk vært billigste alternativ - med en startpris på 882.400 kroner.
Vi kommer naturligvis tilbake med prisene på den nye modellen så snart disse er klare.

Rekkesekser
Velger du bakhjulsdrift blir forbruket på lave 0,47 l/mil – mens CO2-utslippet begrenses til 149 g/km. Dette er svært imponerende tall for en fullvoksen SUV.
Men selv med 4x4 på plass er det bare snakk om en halvliter på mila i forbruk. Det vil si at BMW nå har klart å tette luka som oppsto da Mercedes lanserte nye ML med firesylindret motor.
Er du en av dem som synes at BMW utelukkende bør ha minst rekkesekser, blir billigste modell xDrive30d. Den har tre liters motor på 258 hk – og koster unna 0–100 km/t på 6,9 sekunder.
Det er faktisk GTI-tid på en familie-SUV. Ikke ille ...
Og forbruket er også hyggelig - 0,62 l/mil.

LES OGSÅ: BMW X5M: Her er BMWs neste SUV-versting
Kjapp, kjappere, kjappest
Videre er programmet xDrive40d og M50d. Sistnevnte blir verstingen på dieselsiden, med trippelturbo og 381 hk/740 nm.
Med denne kraftpakken på plass kan du skryte av 0–100 km/t-tid på 5,3 sekunder (0,8 l/mil).
Den eneste som kan slå denne, mens vi venter på X5M, er xDrive50i – som har 450 hk. Den barberer ytterligere 0,3 sekunder på tiden til 100 km/t.
På bensinsiden kommer også xDrive35i.

LES OGSÅ: Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90
Komfort i baksetene
Bilen har ellers vokst. Lengden er strukket med tre centimeter (4886 mm) og bredden med fem (1938 mm).
Det er nok til å gi hele 650 liters bagasjerom – en økning på 30 liter fra dagens modell. Legges baksetene ned blir det 1870 liter.
Du kan også få syv seter. Og for at de som sitter på andre seterad skal få høyest mulig komfort, blir det nå mulig å bestille to komfortstoler også der.
Åttetrinns automatgir er standard på alle modeller, det samme er start/stop-teknologi for å redusere forbruket mest mulig.
Se video og bilder av bilen under:






LES OGSÅ: Brukt BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter