BMW M5: Slik blir BMW-barskingen avslørt før tiden

Her får du se nye M5 – og nå gjør de som Audi! Se bildene:

M5 er en modellbetegnelse som kan gi frysninger for enhver bilentusiast. Og nå har bilder av den nye M5 en lekket på Internett, takket være en tabbe i konfiguratoren til BMWs tyske hjemmeside. Her kan du se hvordan den kommende godbilen blir seende ut.
M5 er en modellbetegnelse som kan gi frysninger for enhver bilentusiast. Og nå har bilder av den nye M5 en lekket på Internett, takket være en tabbe i konfiguratoren til BMWs tyske hjemmeside. Her kan du se hvordan den kommende godbilen blir seende ut.

Når BMW slipper en av sine nye M-modeller er det julaften og nyttårsaften på en gang for svært mange bilinteresserte. Selveste M5 er en av de virkelige legendene i bilverden, og har vært med helt siden M-eventyret til BMW ble startet.

Dagens generasjon er en skikkelig godbit – helt i tråd med hva en forventer når BMW tilbyr noe av det råeste de kan lage.

Men nå er det duket for facelift – og vi kan vise deg bilder av akkurat hvordan den nye M5-en vil se ut. Bakgrunnen er at den plutselig ble tilgjengelig på den tyske onlinekonfiguratoren til BMW ved en feil. Leit for BMW, kanskje, og hyggelig for alle som har ventet utålmodige på å se hvordan den nye blir seende ut.

LES OGSÅ: M5: BMWs superbil på billigsalg

M5 skrått forfra
M5 skrått forfra

Gjør som Audi

Det er for sent å gå inn på den tyske onlinekonfiguratoren å finne bildene der, de er alt blitt fjernet, men vi kan vise dem her i stedet.

Noen designrevolusjon er det imidlertid ikke akkurat snakk om når M5 skal få et løft. På utsiden blir det ytterst små endringer, og du skal følge godt med for å få de med deg.

En ting som mange merker seg, er at M5-emblemet nå også blir plassert i den ene nyren i grillen. Slik vi er vant med fra Audi sine S- og RS-modeller.

Mens firehjulstrekk, slik Audi er kjent for og som Mercedes også nå har innført på E 63 AMG, ryktes det så langt at BMW helt klart IKKE har tenkt å innføre i M5.

Nye ribber

Ellers blir det marginale endringer på lyktene både foran og bak. Slik vi er vant med når det skal gjøres en såkalt facelift.

Den største endringen er kanskje at det blir parvise, vertikale ribber i nyrene.

En endring vi har sett på stadig flere BMW-modeller er at blinklysene på siden foran flyttes opp i speilhusene. Dette ser det imidlertid ikke ut som en skal gjøre med M5.

M5 rett forfra
M5 rett forfra
M5 rett bakfra
M5 rett bakfra

Les vår test av dagens BMW M5 her ...

Mer krefter

Viktigere er nyhetene på innsiden – og under panseret. For det første blir M5 nå tilgjengelig med noe som heter Competition Package. Det er trolig et lite svar på at både Audi og Mercedes nå har laget modeller som er raskere enn M5.

Competition Package gir 15 hk ekstra, slik at den totalt vil yte 575 hk.

Det skal også gjøre 0–100 km/t noe kortere, faktisk ned på 4,2 sekunder, mot 4,4 på en "vanlig" M5. Det er likevel ikke nok til å tukte E 63 AMG og Audi RS6 – som klarer den spurten på henholdsvis 3,6 og 3,9 sekunder.

Med denne pakken blir også 250 km/t-sperren på toppfarten fjernet – slik at du kan kjøre i over 300 km/t.

M5 skrått bakfra
M5 skrått bakfra

LES OGSÅ: Han feiret 17. mai med 560 hestekrefter

iDrive Touch

Interiøret får også en viktig nyhet – gjennom at iDrive-systemet får en trykkfølsom overflate på hjulet som styrer iDrive-systemet. Denne løsningen har fått navnet iDrive Touch.

Dette er noe av det samme som Audi har hatt på flere modeller allerede, og vil også være tilgjengelig på de andre 5-seriemodellene i forbindelse med faceliften.

Med den nye trykkfølsomme knappen kan du ved å bevege fingeren bla i menyer og gjøre ulike valg i systemet.

Nytt ratt, nye stort stereoanlegg og en del mindre endringer på lister hører også med til endringene som skjer på innsiden.

Både facelift av 5-serien og M5 skal visstnok vises offisielt til høsten. Så spørs det om tabben med onlinekonfiguratoren gjør at en framskynder de planene noe.

M5 interiør
M5 interiør

LES OGSÅ: Så billig blir BMWs familieraceren til kuppris