BMW M5 Hamann: Super-sedanen for den som aldri får nok

720 hester og 900 newtonmeter skulle holde en stund, i hvertfall.

Ikke alle vil mene den er ubetinget lekker, men Hamanns widebody versjon av BMW M5 vekker klart et ha begjær hos de av oss som setter pris på kjøreopplevelser.
Ikke alle vil mene den er ubetinget lekker, men Hamanns widebody versjon av BMW M5 vekker klart et ha begjær hos de av oss som setter pris på kjøreopplevelser.

Nyhetsmessig er BMWs M5-modell ganske "smal", i den betydning at hva som skjer på den fronten får følger for - dessverre - altfor få av oss. "Like dessverre" er Hamanns nye widebody-versjon av villstyringen heller ikke egnet til å gjøre den bredere - annet enn i strengt bokstavelig forstand.

Men foreløpig er det nå gratis å drømme, i det minste.

Dypere frontspoiler med større luftinntak og spesielle LED-lys gjør Hamanns versting lett å kjenne igjen. I neste omgang legger man merke til breddingen av karosseriet.
Dypere frontspoiler med større luftinntak og spesielle LED-lys gjør Hamanns versting lett å kjenne igjen. I neste omgang legger man merke til breddingen av karosseriet.

For når det velkjente tuningfirmaet Hamann nå slipper sin M5-versjon med F10M-betegnelse skiller den seg merkbart fra fabrikkversjonen.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Her er Skodaen som latterliggjør de aller fleste

Programvare og nye rør

Prestasjonsmessig har man hevet antall hester fra originalens 560 til imponerende 720, og fra 680 til 900 newtonmeter moment, ved å bytte ut eksosanlegget til Hamanns egenproduserte rørsystem, samt å omprogrammere styringen av den 4,4 liter store twinturbo-V8en.

Det høres enkelt ut, men det er det sikkert ikke.

21-tomshjulene er enorme, og med 30 millimeter senking i forhold til en
21-tomshjulene er enorme, og med 30 millimeter senking i forhold til en

Der hvor BMW har disiplinert seg selv for å få den veltrente sprinteren til å fremstå som en veloppdragen konfirmant i plettfri smoking, i hvertfall optisk, har Hamann gitt opp å skjule de store musklene. Strengt tatt tror vi ikke de har prøvd særlig, heller.

Forandringer som synes

De fra før av ganske generøse luftinntakene i frontspoileren er åpnet enda et hakk, og spoileren er trukket enda litt lenger ned mot bakken enn på originalen. LED-lys og luftinntak også ytterst mot siden gir også fronten en egen identitet, og forfra er det også enkelt å se at noe har skjedd med bredden på bilen.

Se video: Nissan GT-R mot BMW M5 - sjekk denne duellen!

De nye skjermbredderne, som optisk henger fint sammen med kanalskjørtene, front- og bakfangeren, øker bilens bredde med 50 millimeter foran og 60 millimeter bak. Det høres ikke enormt ut, men det synes godt - ikke minst bak, der luftinntak og -utslipp både foran og bak hjulet og i kanalskjørtet viser at dette er redskap for viderekomne.

Eksosutslippene er fire av totalt ganske mange elementer som forteller at bilen foran deg er noe utenom det vanlige. Og de er skyld i mye av effektøkningen.
Eksosutslippene er fire av totalt ganske mange elementer som forteller at bilen foran deg er noe utenom det vanlige. Og de er skyld i mye av effektøkningen.

I tillegg har bilen også en spoiler oppe på baklokket, samt en vinge i overkant av bakruten som sikkert vil bli flittig kopiert i hjemmestøpt glassfiber på mang en hårdt prøvet 90-talls 3-serie i tiden fremover.

Interiør etter ønske

Bilen er for øvrig også senket 30 millimeter i forhold til en vanlig M5, som heller ikke er kjent for å gå på stylter. De nye felgene Hamann har spesifisert er 21 tommer høye, 9,5 tommer brede foran og hele 12 tommer bak. Vel er vi vant med at BMWs karosserier svelger brede bakhjul, men dekk i dimensjon 265/30 og 325/25 høres likevel ganske vilt ut.

Hamann setter også sitt preg på interiøret av M5en, men lar kunden selv velge materialer og i hvilken utstrekning man skal slå seg løs.
Hamann setter også sitt preg på interiøret av M5en, men lar kunden selv velge materialer og i hvilken utstrekning man skal slå seg løs.

Del med Facebook-vennene dine!

For den som føler seg kallet står Hamann selvsagt klare til å modifisere interiøret også etter alle kunstens regler, og med de materialer som måtte falle i smak. Dette gjøres altså etter kundens spesifikasjoner, og kanskje er det derfor man ikke oppgir noen standard pris på denne foredlede doningen.

Eller kanskje er det rett og slett av barmhjertighet, for å ikke drepe drømmen sånn med én gang...

Les også: Lyst på M5 - trenger stasjonsvogn? Alpina er redningen!