BMW M5 E28: Dette er en billegende

Råbarsk klassiker – og nå kan du kjøpe den.

BMW M5. Dette er bilen som både er og var en legende og så mye tøffere blir det ikke om du skal ha bil med fire dører!  (Foto: finn.no)
BMW M5. Dette er bilen som både er og var en legende og så mye tøffere blir det ikke om du skal ha bil med fire dører! (Foto: finn.no)

Av alle BMW-er så er på mange måter E28-modellen den "BMWeste" av alle. Den byr liksom på alt. Vi snakker alt fra det tradisjonelle designet, den legendariske rekkesekseren, samtidig som kjøreegenskapene og ikke minst kjøregleden i høy grad er på plass, sammen med en tidlig utgave av det førerorienterte interiøret.

Samtidig som den bød på verstingutgaver for oss som ikke ble "våte på tuppen" av 518. Vi snakker billegenden som fikk betegnelsen M535i – men som egentlig var en 535i med et M-stylingkit, sportsseter og TRX-hjul.

Diskret og rå

Kan det bli mer BMW-klassisk enn dette. Eksosrøret kommer ut på midte bak på tidstypisk BMW-vis.  (Foto: finn.no)
Kan det bli mer BMW-klassisk enn dette. Eksosrøret kommer ut på midte bak på tidstypisk BMW-vis. (Foto: finn.no)

Les vår test av ny BMW M5 her:

I 1985 kom "sjefen sjøl". Nemlig selveste M5! Den aller første. Passe annerledes, passe diskret – og vanvittig rå. Dette var bilen som kjørte i ring rundt Volvo 240 Turbo, Ford Capri 2,8i, alt av små GTI-tasser og det meste annet ... En legende var født og den lever fortsatt i beste velgående.

Nå har du muligheten til å skaffe deg en av disse tidlige utgavene av M5. Arild har nemlig lagt ut sin BMW M5 E28 til salgs.

Smårutete interiør er ikke akkurat toppen av lykke i dag, men i 1985 var det slik en BMW skulle se ut innvendig.  (Foto: finn.no)
Smårutete interiør er ikke akkurat toppen av lykke i dag, men i 1985 var det slik en BMW skulle se ut innvendig. (Foto: finn.no)

Se hele annonsen her:

Ytterligere oppdatert

En elegant, påkostet og sprek sak som ytterligere er oppdatert med feite hjul og Bilstein-dempere og senkesett fra anerkjente H&R. Motoren er en 3,5-liter på 286 hk, girkassen er femtrinns manuell og selvfølgelig er det bakhjulstrekk. Noen som tror dette er en morsom bil?

3,5-liter rekkesekser som seg hør og bør. 286 villige hestekrefter finnes her!  (Foto: finn.no)
3,5-liter rekkesekser som seg hør og bør. 286 villige hestekrefter finnes her! (Foto: finn.no)

Bilen har også en veldokumentert historie helt ifra den var ny, som følger med i en tykk perm.

Opel Lotus Omega: Denne knuste alle konkurrentene

Nummer 22

Drøyt 722 000 BMW E28 ble bygget og bare 2240 av disse var visstnok bare så få som 2240 M5. En ganske uvanlig sak med andre ord. Nå har det riktignok godt med to biler her. Bilen er i utgangspunktet en 1983 modell (veteran og billigere å eie fra nyttår ...) som har blitt bygget om til M5.

Donorbilen er en av de aller første M5-ene som så dagens lys i 1985. Nr 22 om vi skal tro selger og vi har ingen grunn til det motsatte.

Vi ønsker Arild lykke til med salget og må innrømme at vi er litt misunnelige på den som kjøper denne. Dette er og var definitivt en av de heftigste familiebilene som er laget!

BMW M3 E30: Det ble ikke tøffere enn dette