BMW M5 Alpina B5 Touring: Det kaller vi heftig stasjonsvogn
Alpina tar grep når BMW svikter småbarnsforeldre som trenger racerbil.

BMW-tuneren Alpina lager ekstra gromme utgaver av BMWs allerede spreke og velkjørende biler. Og vil du ha 5-serie stasjonsvogn fra aller øverste hylle i framtiden er det nettopp Alpina du må velge.
For BMWs M-divisjon har nemlig offisielt bekreftet at det ikke kommer stasjonsvognutgave av neste generasjon BMW M5 som lanseres til høsten.
Det er kanskje trist for noen, men trøsten er nær:
Dreiemoment-lokomotiv
Bildene du ser her er de første som er publisert av Alpinas nye B5 Touring og bilen debuterer på Geneve-utstillingen som pågår i disse dager.
Det viktigste med en slik ekstrem-familiebil er selvfølgelig hva som finnes under panseret:
(artikkelen fortsetter under bildet)

Og der bør du ikke bli skuffet. Selv om den nye M5 ser ut til å bli enda ørlite hvassere hva effekt angår, kan Alpina sin versjon skilte med 507 hestekrefter ved 5500 omdreininger og massive 700 Newtonmeter.
For å oppnå slike tall har Alpina foret den 4,4-liter store V8-eren med to parallelt blåsende Honeywell-Garret turboladere i midten av V-formasjonen.
Gassresponsen skal være ekstrem og maks dreiemoment er tilgjengelig over et stort turtallsomrsåde: Denne skuten dytter nemlig med 700 Newtonmeters trykk helt opp til 4750 omdreininger. Heldig er den som får kjenne dette skyvet i ryggen!
Hvilken differensial vil du ha?
For å få disse kreftene overført til hjulene har tuneren valgt en åtte-trinns automatkasse fra ZF. Alpina lover at den føles ekstremt direkte og girkassen kan selvfølgelig også sjaltes manuelt.
En ting er å få kreftene overført til hjulene - noe helt annet er å plante dem i asfalten. Til den jobben lar Alpina kundene selv velge om de vil ha vanlig åpen differensial eller aktiv differensialbrems.
Vi anbefaler denne kjerra med brems!
Hvilken bil ville du eid? BMW M5 eller B5 Alpina? Bruk kommentarfeltet under:
