BMW M3/M4:Slik blir BMWs nye verstinger
Aldri har de vært råere – og for første gang får du en M4 ... SAKEN ER OPPDATERT:

En ny utgave av BMWs 3-serie-stolthet, M3, nærmer seg med stormskritt. Det har lenge versert rykter på Internett både rundt utseendet og hvilken effekt bilen skal få. Og siden BMW også har valgt å kalle todørsversjonen av 3-serie for 4-serie, får vi for første gang også en M4. M3 blir firedørsversjonen, altså vanlig sedan, mens M4 er coupeen.
Dette er svært viktige modeller for BMW. M3 – som tidligere var både sedan og coupe – har alltid vært modellen å strekke seg etter.
Spørsmålet er om de nye modellene kan overta den arven ... På papiret ser det i alle fall veldig lovende ut!

LES OGSÅ: Bilforsikring: Drømmebilen blir altfor dyr å eie
Lite å stille opp med
Det har aldri vært tøffere konkurranse i dette segmentet. Et ferskt eksempel på dette er nye Mercedes C63 AMG Edition 507. Her er effekten, slik navnet gir et hint om, pumpet opp til nesten fjollete 507 hestekrefter.
Den slags ytelser blir det ikke i M3/M4 – her bygges det videre på motoren som finnes i 435i. Den er rå i seg selv, men verre blir det naturligvis i M-versjonen.
Nå er de offisielle tallene på plass, det blir 431 hk, opp fra 420, som sørger for at 0–100 km/t er unnagjort på brennkjappe 4,1 sekunder.
Det er mye kjappere enn dagens M3 – som trenger "hele" 4,6 sekunder på samme øvelse med den raskeste utgaven. Og i kjent stil er toppfarten begrenset til 250 km/t.


Noen ganger blir BMWs M-biler tunet – mye!
Økningen blir på ...
BMW-ingeniørene har så langt vært mest opptatt av å snakke om hvor mye vekt en har klart å spare (den er 80 kilo lettere enn forgjengeren), hvor mye bedre den elektriske servostyringen blir, den nye og utbedrede 7-trinns automatiske- og 6 trinns manuelle girkassen og hvor mye tid en har brukt på å utvikle denne bilen til å kunne brukes på bane.
Velger du automat får du også launch control.
Det er nærmest en racerbil i personbilkostyme, om vi skal tolke BMWs egne betraktninger rundt bilen.
BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette


Høyere dreiemoment
Med tanke på miljø og forbruk, har en imidlertid gått bort fra sugemotor. Utgående M3 har nemlig en diger, selvpustende V8-er. Gromt som bare juling, naturligvis.
Men trippel turbo i en sekser med BMW-logo blir nok ikke feil det heller. Avgjørelsen om å ta i bruk turboer ble tatt tidlig i prosessen.
– En M3-motor utnyttes til det fulle bare fem prosent av bilens levetid. Resten av tiden er en turbomotor mer effektiv og gir bedre prestasjoner, sier BMWs utviklingssjef Albert Biermann til det tyske magasinet Sport Auto.
Den nye motoren klarer seg med 0,83 l/m og et Co2-utslipp på 194 g/km - 33 prosent lavere enn forgjengeren.
Bilene blir klare for markedet neste sommer. Så det er bare å begynne nedtellingen.
BMW M-Sport: Dette har BMW aldri gjort før

Klikk på videovinduene under for å se de første offisielle teaserne av videoen
Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett klikk her
Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett klikk her
Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett klikk her