BMW M-sport: Dette har BMW aldri gjort før
Her er det TO store nyheter ... Se video og bildeserie!

BMW sine M-biler har vært forbeholdt store bensinmotorer. M3 og M5, X6 M, X5 M og 1 M Coupe har minst to ting felles: De har bensinmotor og går som olja lyn!
Men nå er det slutt på "bensin-eneveldet" - M-bilene kommer med dieselmotor. Hvis din første reaksjon er å sperre opp øynene og riste vantro på hodet - så skjønner vi det. Du er kanskje redd de skal fikle med en merkevare som gjennom flere tiår er blitt en av sportbilverdens aller sterkeste?
BMW X6 M: SUV-er blir ikke mye råere enn dette
På den andre siden, Porsche lager SUV og dieselmotorer og Aston Martin har en bitteliten bybil. Det er nye tider - og det er bare å venne seg til endringene først som sist.

For første gang...
BMW lanserte for første gang en M-bil for privatmarkedet i 1978, da M1 ble vist på Paris Motor Show. Men dette var i utgangspunktet en racerbil, og den først M-bilen slik vi kjenner den i dag, var M535i. Den kom året etter - og er tro mot alle M-biler siden: En vanlig personbil, som fikk uvanlig mye krefter og et understell som matchet effekten.
Med den ble suksessen et faktum - og siden har BMWs M-avdeling sørget for den ene ekstatiske kjøremaskinen etter den andre.
Men aldri har kraftkilde gått på diesel. Og aldri har en M-bil fått firehjulstrekk, med mindre den har vært en X. Ikke før nå.
LES OGSÅ: BMW 1 M Coupe: Denne ødelegger frisyren din

Kan fåes med firehjulsdrift
Når BMW først gjør noe, så gjøre de det gjerne skikkelig. Dermed slipper de Ikke mindre enn TRE nye modeller.
Vi kan like godt ta navnene med en gang, for de kan være en håndfull: BMW M550d, X5 M50d og X6 M50d. Førstnevnte blir altså tilgjengenlig både med og uten xDrive - og som sedan og stasjonsvogn.
Dette er store biler og krever store motorer for å svare til M-fansens forventninger. Men tro ikke at det spanderes noen åtte sylindret motor av den grunn. Neida, vi snakker rekkesekser, slik bare BMW kan det.
Effekten? Jo, det er på meget hyggelige 380 hk - og et dreiemoment på 750 nm burde også holde i de fleste situasjoner.
LES OGSÅ: BMW X3 M: Trippelturbo er fremtiden
Utrolig...
Når vi snakker diesel blir det også mye hyggeligere å trekke fram forbruket. For det er unektelig imponerende at disse råskinnene. Nesten utrolig, vil vi påstå. Hør bare her:
M550d klarer seg på 0,63 l/m (0,64 l/m som stasjonsvogn) og Co2-utslippet er kun på 160 g/km, de store SUV-ene X5 50d og X6 50d er saktens gjerrige de også, med henholdsvis 0,75 og 0,77 l/m.
Sistnevnte er verst på Co2-utslippene med 204 g/km, mens X5-en sniker seg akkurat under 200 og M550d nøyer seg med 160 g/km.

Det som betyr noe er...
Men la oss komme til de tallene som virkelig betyr noe i slike biler: 0-100 km/t og toppfart.
Vi tar den raskeste først, nemlig M550d: 0-100 km/t på 4,7 sekunder. De to andre klarer samme øvelse på 4,9.
Alle har en begrenset toppfart på 250 km/t - men det er pulver nok til å suse langt over det om kunden skulle fjerne fartssperren.
Prisen her hjemme vet vi ikke - men at det fort blir over halvannen million er vi ikke i tvil om.
De nye dieselverstingene får premiere i Tyskland i mai - og der vil prisen være mellom 80.000 og 85.000 Euro. Så er det bare å begynne å regne med avgifter...
Hvem blir den neste
Her starter altså BMW en ny klasse. Supersportslige dieselmodeller.
Vi tipper det ikke drøyer så lenge før flere av særlig de tyske konkurrentene hiver seg på bølgen. Både Mercedes, VW og ikke minst Audi er godt kjent med å lage dieselmotorer som flytter seg grådig fort.
Men får vi nå AMG, R og S/RS-modeller med diesel?
Hva tror dere - bruk kommentarfeltet under:
Klikk på videovinduet for å klipp av bilene:



