BMW-kopier står og støver ned

De kom i land fra båten. Men så var det bråstopp!

Er det en BMW? Nei, absolutt ikke. Dette er en SCEO SUV. Fra Kina.
Er det en BMW? Nei, absolutt ikke. Dette er en SCEO SUV. Fra Kina.

En rekke kinesiske bilmerker er nå i innspurten til Europa-lansering. Men de er langtfra de første. Vi har hatt noen puljer med optimistiske kinesere tidligere - et av merkene var Shuang Huan Auto som gjorde et Europa-framstøt i 2007. Det gikk imidlertid alt annet enn bra.

Ifølge China Car Times står deres ladning med biler fortsatt på havnen i Rotterdam - hvor de har stått og samlet støv i snart fire år.

Nettstedet har også klart å få tak i bilder tatt inne i noe som ser ut som et parkeringshus, der det ikke er vanskelig å se at bilene bærer preg av å ha stått stille. Lenge.

Plagiert X5

Men hvorfor står bilene der? Jo, fordi BMW reagerte lynraskt da de fikk vite at Shuang Huan Auto planla å selge SUV-en kalt SCEO i Tyskland.

BMW mente nemlig at bilen designmessig var en blåkopi av deres egen X5 og at kineserne rett og slett hadde plagiert den De gikk derfor til retten og fikk medhold i at Shuang ikke kunne selge bilen i Europa - og attpåtil at bilene måtte destrueres (!).

Kopierte rått

Ikke vanskelig å se likhetene bakfra heller.
Ikke vanskelig å se likhetene bakfra heller.

Og dermed har de altså blitt stående. Sannsynligvis har ikke Shuang andre valg enn å ente vrake bilene - eller skipe dem tilbake. Men fire år gamle "nybiler" er neppe veldig attraktive hjemme i Kina heller.

- Dette er et veldig godt eksempel på det kineserne drev med i mange år, nemlig å kopiere andres design helt rått. Den trenden er absolutt ikke over, men vi ser nå at det blir mer og mer genuine produkter også fra Kina, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Hva har kinesiske spisepinner med Volvo å gjøre?

Tok over Volvo

- Ja når kommer det store rushet av biler derfra?

- Vi snakker fortsatt noen år fram i tid. Kineserne har nok skjønt at det ikke er smart å forhaste seg for mye. SCEO er et bevis på det - det er også de fryktelig dårlige krasjtest-resulatene flere Kina-biler fikk for noen år siden. Det kan være helt ødeleggende for merkevaren

- Men kineserne er allerede i flere land øst i Europa og begynner å få bra fotfeste i Russland. Geelys overtagelse av Volvo er også et eksempel på ambisjonene, det skal bli veldig spennende å følge denne utviklingen i årene som kommer, sier Knut.

Del med Facebook-vennene dine

BMW X5 var drømmebilen for veldig mange da den kom - og fortsatt
  er det mange som gjerne vil ha denne i garasjen!
BMW X5 var drømmebilen for veldig mange da den kom - og fortsatt er det mange som gjerne vil ha denne i garasjen!

LES OGSÅ: Derfor skal denne Mercedesen bare selges i Kina