BMW E36: Her skal du passe spesielt godt på

Har du først fått rust, er det ikke enkelt å bli kvitt det.

Hjulbuene er ofte stedet der det først kommer rust på en bil. Derfor er det smart å følge gode med her og stoppe eventuelle angrep så tidlig som mulig.
Hjulbuene er ofte stedet der det først kommer rust på en bil. Derfor er det smart å følge gode med her og stoppe eventuelle angrep så tidlig som mulig.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har en BMW 3-serie som begynner å bli noen år, men som jeg overhodet ikke har lyst til å bytte ut, er altfor glad i den bilen og den fungerer helt perfekt etter mine behov. Dessuten er den morsom å kjøre, kanskje litt også fordi den ikke er proppfull av nymotens innretninger. Bilen er nøye fulgt opp i alle år og har vært inne til alle servicer pluss at jeg skifter olje minst hver 10.000 km.

Det jeg har skjønt kan være skummelt uansett hvor godt man tar vare på en bil er rusten. Så langt er det ingen ting å se, hverken på karosseri eller under, har sjekket nøye. Men hvor er det egentlig rusten vanligvis begynner å komme på en bil som min? Hadde vært greit å vite slik at jeg kan følge ekstra godt med og få tatt det med en gang hvis/når det begynner å dukke opp. Takk for en god spalte! Hilsen en som aldri skal ha annet enn BMW.

Benny svarer:

Hei på deg!

Bestandig hyggelig å høre fra skikkelige entusiaster! Det tror jeg du er!

Helt enig. En litt eldre BMW er bestandig morsom å kjøre. Presis styring, fast hjuloppheng, bakhjulstrekk, god vektfordeling og god sittestilling bidrar til det.

Du sier ikke noe om årsmodell, men jeg antar at en litt eldre 3-serie er en E36 (1991-1998) i dette tilfellet?

Jeg er helt enig med deg at det er lurt på følge nøye med på eventuelle rustangrep for å kunne "ta det onde ved roten". Rust er liksom litt slik som aids - får du det, så blir du pokker ikke kvitt det...

Rustsveising er også noe av det dyreste man kan gi seg i kast med på en bil, så det er veldig viktig å få stoppet det både fort og effektivt.

I kjent 3-serie stil, er bakenden det du bør være ekstra oppmerksom på. Kontroller nøye bakre hjulbuer og innerskjermer bak. Sjekk også innsiden av bagasjerommet, bak skiltlys og nummerskilt.

På en litt eldre BMW 3-serie bør du også sjekke disse stedene.
På en litt eldre BMW 3-serie bør du også sjekke disse stedene.

Sjekk videre nøye i platefalser rundt bagasjelokk, innvendig / nedkant av alle dører og det samme på panseret. Sjekk også under baklampene. Rundt fjærtårnene som er sveist til innerskjermene foran kan det komme rust. Til slutt sjekk forskjermene nøye i nedkant og i sammenføyninger.

Det her godt mulig at jeg har oversett punkter du i tillegg bør sjekke, men da satser vi på at Brooms oppmerksomme lesere skriver dette inn i kommentarfeltet under!

Andre ting du børe følge litt nøye med på er innfesting av bakakselen, lekkasje fra vannpumpa, bærekuler i forstillingen og at motoren ikke begynner å få ventiltikk. Knekte fjærer forekommer også.

Sjekker du alt dette på din bil og det er i orden, ja da har du et fint eksempler som er vel verdt å stelle godt med videre!

Ønsker både deg og bilen lykke til videre!

BMW M3: Det ble ikke tøffere enn dette


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: På date med stygg bil? Glem det!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: