Nå er denne BMW en både billig i innkjøp og rimelig å eie fordi den har blitt veteran. BMW 325i var en uoppnåelig drømmebil for mange da den var ny.
Nå er denne BMW en både billig i innkjøp og rimelig å eie fordi den har blitt veteran. BMW 325i var en uoppnåelig drømmebil for mange da den var ny.

BMW E30: Nå blir den veteran

Dermed koster det nesten ingenting å eie klassisk BMW.

- Nei – jeg må bare en tur innom og se på den i dag også ...

Undertegnede var et par og tjue år gammel og kjørte senket Golf GTI med store hjul. En bil som mange misunte meg.

Men du vet hvordan det er – mye vil ha mer osv. Mulig jeg var litt bortskjemt ... Ikke for det – det hadde vært mange overtidstimer på verkstedet før GTI-en ble innhandlet og betalt kontant med egne, hardt oppsparte midler.

Startet i 1983

Men nå hadde jeg altså fått en ny drømmebil. For i utstillingsvinduet hos den lokale BMW-forhandleren stor nemlig en splitter ny, rålekker, knallrød BMW 325i E30 cabriolet, med beige skinninteriør og 15-tommers BBS-felger. Totalt uoppnåelig – så klart.

Dette var midt på 80-tallet, men eventyret om BMW E30 startet før det. Nærmere bestemt i 1983.

Bilen er dermed veteran i 2013. Ikke bare har de dermed for lengst blitt oppnåelige i innkjøp, men nå også billige å eie, med nesten ingen årsavgift og mulighet til svært rimelig forsikring.

Les også: BMW 4-serie coupe blir rålekker

BMW 316 er det vi i dag vil kalle for enkel, men i 1983 var dette en skikkelig drømmebil.
BMW 316 er det vi i dag vil kalle for enkel, men i 1983 var dette en skikkelig drømmebil.


Billig inngang

Man har lett for å forherlige disse bilene, men fakta er at de minste utgavene var det vi i dag vil kalle for enkle. Svært enkle faktisk.

En 316 hadde bare stålfelger, ikke farget glass, ikke servostyring, ikke elektriske vinduer, ikke sentrallås og egentlig ikke så mye annet heller, sett med dagens øyne.

De første BMW E30-bilene fra 1983 var utstyrt med M10 firesylindrede og M20 sekssylindrede rekkemotorer.

Motoren i 316 var en 1766 ccm M10 matet av en forgasser, og ga 90 Hk, og med dette kunne BMW tilby en relativt billig inngang til sitt segment som den delte med bla Mercedes 190E som kom året før.


BMW E30 var utstyrt med rekkesekser på toppmodellene, men ikke på M3.
BMW E30 var utstyrt med rekkesekser på toppmodellene, men ikke på M3.


Spinnvill

I BMW 318i satt samme M10-motor, men nå med Bosch innsprøytningsanlegg, som økte effekten til 105 Hk og ga lavere bensinforbruk.

Men hva er vel BMW uten rekkesekser? I 1983 sto 320i med 1990 ccm M20-motor og 125 hk og 323i, 2316 ccm M20-motor med 139 hk (150 hk fra 1984) for toppmodellene. I 1985 kom så 325i med spinnville 171 hk i en forholdsvis liten og lett bil. Og verre skulle det bli. BMW kom jo med noe som tok pusten ifra alle – nemlig BMW M3.

Når alle trodde toppen var nådd med BMW 325i, så klinket BMW til med M3!
Når alle trodde toppen var nådd med BMW 325i, så klinket BMW til med M3!

Les mer om BMW E30 M3 her:

Må vente

I tillegg kom både firehjulstrekkmodeller, cabriolet og Touring, som på BMW-språket også den gang betydde stasjonsvogn. E30 fikk du også med dieselmotor, den het da 324d eller Td om du valgte den med turbo.

Det var med andre ord lite å si på bredden i modellutvalget – det fantes en 3-serie for enhver smak og bilen var jo også en heidundrende suksess, fra produksjonsstarten i 1982 til den "gikk ut på dato" i 1994.

Men enn så lenge er det sedanutgaven med enten to eller fire dører fra 316 til 323i som er veteraner, de andre må du vente litt på. Men den son venter på noe godt osv. ...

Den gang som nå, så var både kjøreegenskapene og designet langt framme på BMW. Også på disse 30 år gamle bilene kan vi se det førerorienterte innvendige miljøet hvor midtkonsollen er vridd over mot sjåføren.

Selv for 30 år side hadde disse bilene førerorientert dashbord, noe som flere andre har kommet med de siste årene.
Selv for 30 år side hadde disse bilene førerorientert dashbord, noe som flere andre har kommet med de siste årene.

Benny mener:

På så gamle biler er det mye som bør sjekkes nøye. Egentlig krever hele bilen en skikkelig gjennomgang. Forstilling, bremser og hjuloppheng – samt oljelekkasjer fra både motor, gir og bakaksel bør sjekkes.

Rust er ikke uvanlig heller. Hjulbuer bak, innerskjermer bak, forskjermer, nedkant dører, kanaler og alle platefalser og skjøter bør sjekkes.

Dårlige topplokk er en "klassiker" på disse og må sjekkes nøye, særlig på biler med sekser. Ulyd fra bakaksel på biler som har gått langt forekommer, det samme gjør girkasser som skraper ved giring.

Noen motorer har registerreim, andre har kjede. Begge deler bør sjekkes.

Som alltid: Legg heller litt mer penger i bilen og kjøp så dyr (fin) bil som mulig, det lønner seg nok i lengden.

Det meste av deler til disse er kurant, selv om enkelte originaldeler har (mildt sagt) stive priser.

BMW E30 cabriolet
BMW E30 cabriolet
BMW E30 Touring
BMW E30 Touring

Les mer om brukte BMW her:

Hva skal du betale:

De eldste bilene begynner å bli sjeldne og prisene har i de siste årene steget og vil trolig fortsette med det på hele og fine originalbiler.

Men du får biler ifra 3000–4000 kroner og oppover. Da snakker vi vrak og delebiler. Det finnes en del av dem.

For et noenlunde vettugt og EU-godkjent eksemplar bør du legge 35.000–50.000 kroner i potten. Jo større motor og mer utstyr– jo høyere pris.

Skikkelig fine biler med rekkesekser (323i, 325i og Alpina) og mye gromt utstyr, cabriolet, iX etc. bør du regne med å betale rundt 100.000 kroner for.

For M3 gjelder egne priser–se link over.

Les vår test av BMW M5 her:

Prisene stiger og for topputgavene må du ut med 100 000 kroner om du skal ha en skikkelig fin bil.
Prisene stiger og for topputgavene må du ut med 100 000 kroner om du skal ha en skikkelig fin bil.

Visste du at:

– BMW`s Motorsports avdeling i Sør-Afrika (!) hadde en modell som het BMW 333i, med den store sekseren fra 733 / 633 som ble bygget i kun 204 eksemplarer i 1985/86?

– Totalt ble det produsert 2 339 251 eksemplarer av BMW E30?

– Fargen Petrolblau Metallic kun ble brukt på biler som skulle videreforedles av BMW`s "hustrimmer" Alpina?

– Den første Z-bilen, nemlig floppen Z-1 var basert på nettopp E30?

Les også: BMW Z1. Cabrioleten som floppet