BMW 740d xDrive: Verditap - 1,1 millioner på tre år
Dette luksus-flaggskipet er også en strålende vinterbil.

- Ja takk, begge deler, pleide Ole Brumm å si.
Det har nok første eier av denne bilen også gjort. Hvorfor nøye seg med én råsprek luksusbil og én vinterbil – når du kan få begge i ett, og nesten kan slenge med sportsbil på kjøpet.
Ok, det blir drøyt å kalle en 7-serie, et flak av en direktørbil og flaggskipet i BMW-familien, for en sportsbil. Men med 306 hestekrefter og 0–100 km/t på 6 sekunder blank har den i alle fall ytelser nok til å kunne måle seg som sportslige biler.
Og når du leser betegnelsen 740d xDrive, så skal du vite at dette er kostbar moro. Men, som vanlig, når bilen har rukket å rulle noen kilometer, ja, da blir prisen en helt, helt annen.
LES OGSÅ: De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet
Friske ytelser
2011-modellen vi har funnet er nemlig priset til 579.000 kroner – etter å ha rundet 118.000 kilometer siden den var ny.
Det er med andre ord en sterkt redusert prislapp sammenlignet med det du måtte punge ut med for å bli eier av bilen for tre år siden. Da lå den på rundt 1,7 millioner kroner.
Dagens 7-serie er blitt langt bedre mottatt enn modellen den erstattet. Designet har blitt mer elegant og tidløst – og de fleste er enige om at den har riktig blanding av sportslighet og luksus.
740d byr på en moderne 3-liters twinturbo med over 300 hk – samtidig som forbruket er på høyst overkommelige 0,88 l/mil. Og det til tross for at den altså også har firehjulstrekk.
LES OGSÅ: BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?
Utstyr er viktig
BMW er jo kjent for å tilby mye utstyr – til en pris, naturligvis.
Og som sagt, første- og forresten foreløpig eneste eier av denne bilen, var ganske enkelt i "ja"-humør da BMW ville ha svar på hvilket ekstrautstyr han ønsket å spekke bilen med.
Resultatet er at den har alle de "riktige" knappene – som head up display, adaptiv cruise control, dynamisk understell, komfortseter med varme og kjøling, webasto og soft close dører. Ja, også du får naturligvis elektriske rullegardiner bak – sånn skal det selvsagt være på en slik bil.
Trykk på knappene
Som vanlig kommer vi med en advarsel på biler som er så spekket med utstyr – for da er det også mye som kan gå galt. Så det gjelder å teste ut alle disse nevnte knappene – og forsikre deg om at alt det kostbare og fancy utstyret fungerer som det skal.
I utgangspunktet har du da egentlig ikke så mye mer du behøver å gjøre – bilen leveres nemlig med full NAF-test. Det betyr at andre har sjekket bilen langt mer grundig enn du får sjansen til. Det er viktig – særlig på en bil som har gått over 100.000 kilometer.
LES OGSÅ: Maybach: 600.000 kroner i avslag på nybil
Riktig farge, men ...
Ikke har den feil fargekombinasjon heller: Sort metallic – med sort skinn.
Men husk at dette er en bil som er importert. Det betyr at du ikke får de samme garantiavtalene som gjelder "norske" 2011-modeller.
Men for øvrig skal det være dokumentert historikk – og garanti på at kilometerstanden stemmer.
Så hvis du vil føle deg som en direktør i toppskikten, men samtidig komme unna med en tredjedel av prisen - da har du muligheten her.
LES OGSÅ: Audi A8 W12: Denne har tapt seg to millioner kroner