BMW 740d xDrive: Verditap - 1,1 millioner på tre år

Dette luksus-flaggskipet er også en strålende vinterbil.

Dette er en skikkelig 'luksusbørse'   og den er dessuten utstyrt med trekk på alle fire hjulene. En drømmebil for norske vinter?
Dette er en skikkelig "luksusbørse" og den er dessuten utstyrt med trekk på alle fire hjulene. En drømmebil for norske vinter?

- Ja takk, begge deler, pleide Ole Brumm å si.

Det har nok første eier av denne bilen også gjort. Hvorfor nøye seg med én råsprek luksusbil og én vinterbil – når du kan få begge i ett, og nesten kan slenge med sportsbil på kjøpet.

Ok, det blir drøyt å kalle en 7-serie, et flak av en direktørbil og flaggskipet i BMW-familien, for en sportsbil. Men med 306 hestekrefter og 0–100 km/t på 6 sekunder blank har den i alle fall ytelser nok til å kunne måle seg som sportslige biler.

Og når du leser betegnelsen 740d xDrive, så skal du vite at dette er kostbar moro. Men, som vanlig, når bilen har rukket å rulle noen kilometer, ja, da blir prisen en helt, helt annen.

LES OGSÅ: De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet

Friske ytelser

2011-modellen vi har funnet er nemlig priset til 579.000 kroner – etter å ha rundet 118.000 kilometer siden den var ny.

Det er med andre ord en sterkt redusert prislapp sammenlignet med det du måtte punge ut med for å bli eier av bilen for tre år siden. Da lå den på rundt 1,7 millioner kroner.

Dagens 7-serie er blitt langt bedre mottatt enn modellen den erstattet. Designet har blitt mer elegant og tidløst – og de fleste er enige om at den har riktig blanding av sportslighet og luksus.

740d byr på en moderne 3-liters twinturbo med over 300 hk – samtidig som forbruket er på høyst overkommelige 0,88 l/mil. Og det til tross for at den altså også har firehjulstrekk.

LES OGSÅ: BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Utstyr er viktig

BMW er jo kjent for å tilby mye utstyr – til en pris, naturligvis.

Og som sagt, første- og forresten foreløpig eneste eier av denne bilen, var ganske enkelt i "ja"-humør da BMW ville ha svar på hvilket ekstrautstyr han ønsket å spekke bilen med.

Resultatet er at den har alle de "riktige" knappene – som head up display, adaptiv cruise control, dynamisk understell, komfortseter med varme og kjøling, webasto og soft close dører. Ja, også du får naturligvis elektriske rullegardiner bak – sånn skal det selvsagt være på en slik bil.

Se hele annonsen her

Trykk på knappene

Som vanlig kommer vi med en advarsel på biler som er så spekket med utstyr – for da er det også mye som kan gå galt. Så det gjelder å teste ut alle disse nevnte knappene – og forsikre deg om at alt det kostbare og fancy utstyret fungerer som det skal.

I utgangspunktet har du da egentlig ikke så mye mer du behøver å gjøre – bilen leveres nemlig med full NAF-test. Det betyr at andre har sjekket bilen langt mer grundig enn du får sjansen til. Det er viktig – særlig på en bil som har gått over 100.000 kilometer.

LES OGSÅ: Maybach: 600.000 kroner i avslag på nybil

Riktig farge, men ...

Ikke har den feil fargekombinasjon heller: Sort metallic – med sort skinn.

Men husk at dette er en bil som er importert. Det betyr at du ikke får de samme garantiavtalene som gjelder "norske" 2011-modeller.

Men for øvrig skal det være dokumentert historikk – og garanti på at kilometerstanden stemmer.

Så hvis du vil føle deg som en direktør i toppskikten, men samtidig komme unna med en tredjedel av prisen - da har du muligheten her.

LES OGSÅ: Audi A8 W12: Denne har tapt seg to millioner kroner