BMW 6-serie: Markedet for dyre biler koker

- Flere og flere bruker seriøst mye penger på luksusbiler.

Her er to avde dyreste bilene som Endre Johnsen solgte i forrige uke. Til venstre en 640 cabriolet til 1,65 millioner kroner og til høyre en 650 med prislapp på 2,2 millioner kroner. Foto: RUNE JOHANSEN
Her er to avde dyreste bilene som Endre Johnsen solgte i forrige uke. Til venstre en 640 cabriolet til 1,65 millioner kroner og til høyre en 650 med prislapp på 2,2 millioner kroner. Foto: RUNE JOHANSEN

Endre Johnsen på Jæger Sentrum i Bergen har hatt tidenes salgsuke. På fire dager rullet han ut BMW-er for til sammen 8,2 millioner kroner.

Men han solgte ikke mer enn fem biler.

– Flere og flere bruker seriøst mye penger på luksusbiler, konstaterer selgeren til ba.no.

Bilene har noen fellestrekk:

Ingen kostet under en million kroner

Alle unntatt én var sort (den siste var mørkeblå)

Samtlige ble kjøpt av menn

Del med dine Facebook-venner

Flere dyre biler

Men det er ikke bare Johnsen og BMW som har gode dager. Andelen solgte biler av såkalte premium-merker øker i Norge.

Fire bilmerker som tilbyr det man kan kalle folkelig luksus, Audi, BMW, Mercedes og Volvo, økte andelen fra 22, 4 prosent i første kvartal i fjor til 26,9 prosent i første kvartal i år, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

– For ti år siden var disse bilene forbeholdt folk med veldig mye penger. Nå ser vi at pengene sitter løst også blant «vanlige» folk. De som kjøpte i forrige uke tjener selvsagt godt, men flere av dem er vanlige lønnsmottakere, sier Johnsen.

Volvo-by

På tross av at han og BMW har hatt en jubeluke («det er viktig for meg, og viktig for merket»), er han snar med å påpeke at Bergen ikke er en utpreget BMW-by. Volvo-by, derimot:

– Folk i Bergen tenker jo gjerne på hva naboen vil si. Mange tyr til Volvo. For de dyreste modellene der har et nokså folkelig preg på luksusen, sier BMW-selgeren.

Fra 600.000 kroner

– Ja, Volvo står sterkt i Bergen, og vi har forsterket posisjonen vår, sier Kenneth Tveit, daglig leder i Frydenbø Bilsenter på Minde.

Med 912 solgte personbiler i 2011 ble Frydenbø Bilsenter kåret til årets Volvo-forhandler i Norge. Tveit bekrefter at de dyreste modellene selger bedre og bedre.

– I forrige uke solgte vi 32 nye volvoer. 10-12 av dem kostet fra 600 000 kroner og oppover, sier Tveit.

– Økningen har vært stabil de siste årene. Folk har god råd, og den lave renten gjør at mange spanderer på seg dyrere bil enn de egentlig hadde tenkt.

Tveit peker også på en annen medvirkende årsak: Fra årskiftet ble engangsavgiften satt ned for biler med store motorer. Den omstridte avgiftsreduksjonen gjør at mange av de dyreste bilene ikke har økt i pris siden i fjor.

– Fornuft i galskapen

Salget av luksusbiler fikk en solid knekk under finanskrisen i 2008.

– Da gikk lyset av. Flere bestilte biler ble aldri hentet, sier Johnsen.

Når kurven nå peker oppover, har han merket en endring siden den før krisen. De store SUV-ene er på vei ut.

– Mange kjøpere vil ha vanlige personbiler, men de skal fortsatt ha firehjulstrekk. Det er viktig for bergenserne.

– Hvorfor det?

– Det har med komfort å gjøre, og så er det kanskje en slags unnskyldning for å kjøpe dyrt. Man får litt fornuft inn i galskapen, sier Johnsen.

Les flere bil og motorsaker i BAs motormagasin her

LES OGSÅ: BMW 6-serie 2012: Årets mest sexy bilnyhet?