BMW 3-serie GT: Når stasjonsvogn blir for praktisk
Splitter ny modell klar – se hva den vil koste!

BMW har vært litt trege når det kommer til å by på såkalte firedørscoupeer. Men til gjengjeld har de vært tidlig ute med det de kaller GT.
Det er en litt høy firedørscoupé – en slags blanding av SUV, stasjonsvogn, coupe og sedan. Den første ble en heller klumpete sak basert på 5-serien.
Men nå er en helt ny GT-modell, basert på nye 3-serie, klar. Og denne gangen "sitter" designet mye bedre.
LES OGSÅ: BMW 3-serie GT: Denne bilen vil være alt på en gang


Blanding av alt
BMW selv mener at 3-serie GT gir en blanding av kjøreegenskapene til en sedan, de praktiske fordelene med en stasjonsvogn (Touring) og det sportslige utseendet til en coupe.
Hovedkonkurrenten er Audi A5 Sportback – og Mercedes CLS, ettersom den mer kompakte firedørscoupeen CLA blir en klasse for liten.
Vi har testet 5-serie GT – se hva vi synes her

Større
For hvis du synes den nye BMW-modellen ser ganske lang og høy ut, så er det helt riktig.
Faktisk er den strukket hele 20 cm i lengden sammenlignet med Touring-utgaven. I tillegg er akselavstanden økt med 11 centimeter.
Når den også er åtte centimeter høyere og to centimeter bredere, sier det seg egentlig selv at dette er en betydelig større bil enn resten av 3-seriefamilien.
LES OGSÅ: BMW 4-serie Coupe: Skifter navn og blir rålekker


Sitter høyere
Så mye har den vokst at selv om den har en sterkt vinklet bakluke, er bagasjerommet 25 liter større enn i Touring-utgaven. Og de som sitter i baksetet har seks centimeter ekstra å benplass å boltre seg på.

Oversikten er også bedre enn i en vanlig 3-serie – du sitter for eksempel sju centimeter høyere enn i stasjonsvogna.
Etter hvert vil det garantert også komme xDrive-varianter med firehjulstrekk.
LES OGSÅ: Audi A5 Sportback: Kan dette duge som familiebil?

306 hestekrefter
På motorsiden blir det 318D (diesel, 143 hk) som blir startmodellen. Så går det oppover, via 320D (184 hk, diesel), 320i (184 hk, bensin), 328i (245 hk, bensin), til toppmodellen 335i.
Sistnevnte har et formidabelt kraftverk mellom forskjermene – en 3-liters rekkesekser med turbo – som yter 306 hk.
LES OGSÅ: TEST: BMW 320 DAT: Drømmebilen for den kjøreglade familien

Under 400.000?
De norske prisene er ikke offisielle enda. Men ifølge britiske Autocar vil GT-modellen koste rundt 15.000 kroner mer enn en 3-serie Touring.
Med det som utgangspunkt kan startprisen bli i overkant av 400.000 kroner med 318D på 143 hk.
Hvis det lages en "norgesversjon", som er nedtunet til 136 hk, skulle det være mulig å få den til så vidt under 400.000.
Hva synes du om den nye GT-en – stilig eller like rar som 5-serie GT? Bruk kommentarfeltet under:



Debatt: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?