Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har vært og hentet en BMW 116d   en bil som det ventelig blir mange av på norske veier etterhvert. (Foto: Katharina Møller Johnsen)
Redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har vært og hentet en BMW 116d en bil som det ventelig blir mange av på norske veier etterhvert. (Foto: Katharina Møller Johnsen)

BMW 116 D 2012: – Minstemann er blitt voksen

BMW-familiens smårolling har vokst – på mer enn en måte.

Denne uka prøvekjører redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen det som er ventet å bli en av BMWs bestselgere her i Norge, nemlig den helt nye 1-serien med "økonomimotoren" 116d.

Den første 1-serien falt ikke helt i god jord hos alle BMW-entusiastene, men til gjengjeld har den så avgjort blitt omfavnet av helt nye kunder. Kjøpere som aldri før har hatt BMW. 70 prosent av de som ble eiere av forrige generasjon 1-serie, hadde aldri hatt BMW før.

LES OGSÅ: BMW 1-serie GT: Klarer du å se hva dette egentlig er?

Premium-merkets minstemann og billigste bil har på den måten vært en suksess. Nå er oppfølgeren kommet.

– Ja, Vegard, du har vært ute og kjørt litt – hva synes du?

– Jo, nå skal du høre. Jeg husker at jeg prøvekjørte den forrige 1-serien da den var ny. Den gangen syntes jeg ikke helt at den leverte "BMW-følelsen". Det var litt smått, ikke fullt så høy opplevd kvalitet og litt daff inngangsmotor. Den nye derimot levner ingen tvil om hvor den kommer fra. Dette er BMW.

Høy kvalitetsfølelse

116d har som navnet tilsier en dieselmotor på 116 hk, kombinert med en manuell girkasse.

– Dette er på ingen måte noen racerbil, men ingen sinke heller. 0–100 km/t tar 10,3 sekunder, men den oppleves friskere enn som så i vanlig kjøring. Og med god hjelp av et hyggelig dreiemoment, kan du kjøre veldig lenge i sjetteegir, uten å måtte gire ned. Bare pass på å ikke glemme at du faktisk kjører manuell bil – hvis ikke kan det fort se litt klønete ut når du skal stoppe for rødt lys eller foran en rundkjøring, humrer Vegard.

Bak rattet i en BMW 1-serie er det lett å trives - og cockpit-følelsen er slik den skal være. Men skjermen i dashbordet syntes vi så bedre og mer integrert ut tidligere.
Bak rattet i en BMW 1-serie er det lett å trives - og cockpit-følelsen er slik den skal være. Men skjermen i dashbordet syntes vi så bedre og mer integrert ut tidligere.

Testbilen er bra utstyrt, noe som bidrar til økt kvalitetsfølelse. Men her trengs det ikke krysses av mye på utstyrslista for å få følelsen av at bilen er levert av et premium-merke.

– Absolutt alt jeg rører, fra håndtak, knapper og dreiehjul - til multimedieskjermen kjennes bunnsolid. Dette vil holde seg i mange år – slik vi forventer av BMW.

Ingen overflod av plass

Noen store negative overraskelser har han så langt ikke fått – men de som tror at den ferske kompaktbilen har vokst såpass at den nå kan svelge unna en masse bagasje, tar feil. Grundig feil.

LES OGSÅ: Skal du kjøpe brukt 1-serie? Da bør du lese dette

– Ja, et av ankepunktene mot forrige generasjon av 1-serien var jo plassen, både i baksetet og bagasjerommet. Den nye er større – og det merkes. Men ikke så mye i bagasjerommet. Der er det fremdeles trangt, men de som skal sitte i baksetet har i alle fall fått litt mer plass, sier Vegard.

– Men kjøregleden da – det er jo noe av det BMW selger på...

– Jo da, du blir ikke skuffet. Det er jo fremdeles klassens eneste bil med bakhjulstrekk. Testbilen har dessuten en knapp som lar deg velge mellom Sport, Sport +, Komfort og Eco Pro. Og dette er ikke bare til pynt. Du merker at bilen kryper sammen og spenner musklene med en gang når du dytter knappen i Sport eller Sport+-modus. Det er akkurat som om bilen forteller at den er klar for alt.

Del med dine Facebook-venner

– Litt "rar"

Men Vegard er ikke heeelt fornøyd med designet. Rett forfra mener han bilen ser litt "rar" ut.

BMW 1-serie.
BMW 1-serie.

– De nye og store lyktene blir liksom litt overdimensjonert – også er det litt nakent mellom lyktene og nyrene i grillen. Det er akkurat som om enten lyktene eller nyrene skulle vært litt annerledes. Sammenlignet med den nye designstilen resten av BMW-familien har fått, synes jeg dette rett og slett ser litt rart ut. Ikke så tøft eller elegant som mange av de andre modellene.

Startprisen på testbilen er 279.900 – mens den med utstyret i testbilen ender på 348.130. Over 60.000 kroner i diverse utstyr høres kanskje mye ut, men de som kjøper BMW er nok litt over snittet interessert i å krysse av på ekstrautstyrslista.

Vi kommer tilbake med en grundigere test av bilen når testperioden er over.

LES OGSÅ: Her er den splitter nye 1-serien