BMW 1-serie: Denne verstingen skal holde motorsyklene bak seg

Og sannsynligvis får den mange beundrende blikk mens den gjør det!

Bare motoren og drivverket er uendret i 1 serie coupeen som skal gjøre tjeneste som safety car i roadracingens MotoGP serie i år. Foto: BMW
Bare motoren og drivverket er uendret i 1 serie coupeen som skal gjøre tjeneste som safety car i roadracingens MotoGP serie i år. Foto: BMW

Det er mye penger i racing. Også for de som ikke deltar i selve racet, i hvertfall dersom man bruker hodet litt.

BMW hører til de som har skjønt hvordan man posisjonerer seg best. I år stiller de igjen med topptunet redskap til bruk som safety car i MotoGP-serien. Ifølge enkelte kilder er det for 13. året på rad, og det vil si at man har vært med helt fra "Formel 1-klassen" MotoGPs spede begynnelse. Kontrakten går da også helt til og med 2016.

Interiøret er rigget for at det skal kunne gå unna, mens safety car´ens oppgave strengt tatt er å holde igjen når den er ute på banen. Foto: BMW
Interiøret er rigget for at det skal kunne gå unna, mens safety car´ens oppgave strengt tatt er å holde igjen når den er ute på banen. Foto: BMW

I år er det snertne 1-serie som får æren av å være safety car på de totalt 18 løpene i serien, etter at det er bilene i den andre enden av BMW-skalaen som har hatt denne oppgaven de siste årene. Seks safety cars skal gjøre tjeneste på racene i Europa, mens man nøyer seg med å shippe over to til de øvrige stevnene.

Uendret motor og drivverk

Det er 1-serie M coupé som er valgt, og fra innsiden starter forberedelsene med fjerning av baksetet og installasjon av bur og sportsstoler med sekspunkts belter. Man skal være forberedt på at det kan gå unna selv om safety car´ens oppgave er å holde løpssyklene i ørene når det er ulykker eller andre forhold på banen som tilsier lav fart.

Man har selvsagt tatt drastiske virkemidler i bruk for å spare vekt, blant annet er bak- og sidevinduene i polykarbonat. Hjuloppheng og bremser er også spesifisert som seg hør og bør for racing, men motor og drivverk er faktisk plukket rett fra fabrikkhyllene i uendret form.

Les også: 1-serie M Coupé - tøff også i standardutgave

BMWs engasjement i roadracing går helt tilbake til tiden før MotoGP-serien ble innført, og de har kontrakt om å stille med biler helt frem til 2016. Foto: BMW
BMWs engasjement i roadracing går helt tilbake til tiden før MotoGP-serien ble innført, og de har kontrakt om å stille med biler helt frem til 2016. Foto: BMW

Under karbonfiber-panseret finner vi en 335 hestekrefters sekser med doble turboer, som puster litt friere enn vanlig gjennom et spesielt lettvekts-eksosanlegg i titanium, som dessuten også skal gi en helt henrivende eksoslyd. Alt for publikum...

ActiveHybrid med i flåten

BMW leverer selvsagt en flåte av også andre modeller til Dorna Sports, som organiserer MotoGP-serien.

Her er tjenestebiler til pampene, legebiler og reservebiler til de fleste oppgaver, og nytt av året er også at en og annen ActiveHybrid X6 inngår i flåten. Det er ment å gi et signal om BMWs miljøsatsning, men om det legges veldig godt merke til i et miljø som til de grader oser av høyoktan, det er et helt annet spørsmål.

Del med Facebook-vennene dine

Apropos racing: Hva med en Golf med 444 hestekrefter?