Blir ny i år – men én modell forsvinner

Niende generasjon Passat kommer bare som stasjonsvogn.

KUTTES: Til høsten er det klart for generasjon ni av VW Passat. Men sedanutgave som den over får vi ikke av bilen.
KUTTES: Til høsten er det klart for generasjon ni av VW Passat. Men sedanutgave som den over får vi ikke av bilen.

Volkswagen Passat har flere tiår bak seg som en storselger i Norge. Bilen kom hit første gang i 1973 og ble raskt en familiefavoritt.

I år skulle Passat egentlig feiret 50 år på det norske markedet, men den feiringen ble det ingen ting av. Importøren faset nemlig ut Passat i fjor, etter flere år med fallende salg.

I høst er det klart for en helt ny generasjon Passat. Vi snakker den niende i rekken og i kontrast til tidligere generasjoner: Denne gangen kommer den bare som stasjonsvogn.

NESTEN 50: VW Passat kom til Norge første gang i 1973 og var med oss i hele 49 år, før den forsvant ut i fjor.
NESTEN 50: VW Passat kom til Norge første gang i 1973 og var med oss i hele 49 år, før den forsvant ut i fjor.

ID.7 tar over

Det har lenge gått rykter om at sedanutgaven var på vei ut. Nå er det bekreftet av Volkswagen. Nye Passat skal bare komme som stasjonsvogn.

Dermed er det slutt for en bilmodell som i perioder har solgt godt, også i Norge. Her hjemme hadde den sin storhetstid rundt 1990, så tok stasjonsvognutgaven mer og mer over. Men i andre land der kundene ikke MÅ ha stasjonsvogn, har sedanen klart seg bra også i senere år.

Hos Volkswagen handler nå veldig mye om elbil. Det er ikke lenge til deres nye ID,7 skal ha premiere, den er langt på vei en elektrisk utgave av Passat og kommer både som sedan/kombi og stasjonsvogn.

Fylte 40: Her tok vi et tilbakeblikk på alle Passat-generasjonene

FOLKEBIL: Passat stasjonsvogn var i mange år et naturlig førstevalg for mange norske familier. Så kom SUV-bølgen og deretter overgangen til elbiler, dermed ble det stadig tøffere for modellen.
FOLKEBIL: Passat stasjonsvogn var i mange år et naturlig førstevalg for mange norske familier. Så kom SUV-bølgen og deretter overgangen til elbiler, dermed ble det stadig tøffere for modellen.

Fra 10.000 kroner

Passat forsvant altså fra Norge i fjor. Men på bruktmarkedet kommer den til å leve videre i mange år. Her er det veldig mange biler å velge mellom.

Dette inkluderer også snaut 30 sedan-eksemplarer. Aldersmessig varierer de fra 1990- til 2017-modell.

Her er det også et solid prisspenn. De billigste bilene starter på i overkant av 10.000 kroner, da snakker vi biler i kategorien «trenger stell og omsorg».

Passaten til Kine (18) er ikke som alle andres

TØFFERE: Alltrack-utgaven med 4x4 og litt ekstra offroadpynt var i flere år en storselger i Norge.
TØFFERE: Alltrack-utgaven med 4x4 og litt ekstra offroadpynt var i flere år en storselger i Norge.

Norges dyreste

I andre enden av skalaen koster bilene over 200.000 kroner. Den dyreste akkurat nå er en 2016-modell med 51.000 kilometer på telleverket. her er prisantydningen 235.000 kroner.

Ser vi på Passat generelt, er den dyreste bilen akkurat nå en 2022-modell som bare har gått 1.000 kilometer. Denne har 2-liters dieselmotor på 200 hestekrefter, firehjulstrekk og massevis av utstyr. Den blir din for 649.000 kroner.

Slutt etter 28 år: Her tok vi farvel med Ford Mondeo

Video: Se bruktbiltesten vår av Passat under