POTENT HEKK: Særlig hekken lar det være liten tvil om at denne bilen er noe helt spesielt. Kun 50 eksemplarer av nye BMW 3.0 CSL skal bygges. Prisen blir nærmere åtte millioner kroner – før avgifter ...
POTENT HEKK: Særlig hekken lar det være liten tvil om at denne bilen er noe helt spesielt. Kun 50 eksemplarer av nye BMW 3.0 CSL skal bygges. Prisen blir nærmere åtte millioner kroner – før avgifter ...
 Foto: Enes Kucevic Photography
 Foto: Enes Kucevic Photography
 Foto: ENES KUCEVIC
 Foto: Enes Kucevic Photography
 Foto: Enes Kucevic Photography
 Foto: Enes Kucevic Photography
Lausitzring (GER) 20th May 2017. BMW Motorsport, BMW 3.0 CSL Race Taxi.
Lausitzring (GER) 20th May 2017. BMW Motorsport, BMW 3.0 CSL Race Taxi.
 Foto: Gudrun Muschalla

Blir en av de dyreste og mest eksklusive BMW-ene du kan kjøpe

Særlig en ting vil mange sette pris på.

2022 er et spesielt år for BMWs M-avdeling. Det er her de mest sportslige modellene deres lages – og i år er det 50-år siden M-eventyret startet.

De er naturligvis blitt grundig markert, allerede.

Men selve høydepunktet har blitt holdt igjen fram til nå – som en slags førjulsgave til alle entusiastene der ute. Den heter BMW 3.0 CSL.

Og la det ikke være tvil. Dette er spesielle greier. Faktisk den mest eksklusive spesialmodellen selskapet noen gang har produsert.

Ikke bare det, her har BMW også gjort særlig ett grep rundt noe som mange har vært kritiske til ...

Mange høydepunkter

M-historien startet altså i 1972. Siden har vi blitt godt kjent med både M1, M2, M3, M4, M5 og M6 – for å nevne noen.

Tidligere i jubileumsåret har BMW dratt lakenet av modeller som helt nye M4 CLS, M3 Touring, M2 og XM.

Toppen av kransekaka er imidlertid 3.0 CLS – med sterke historiske røtter i modellbetegnelsen.

JUBILEUM: 50 indikerer både antall produserte biler – og jubileet til BMWs M-avdeling.
JUBILEUM: 50 indikerer både antall produserte biler – og jubileet til BMWs M-avdeling.

Sjekk lyktene – de forteller mye

Levert med vingen i bagasjerommet

For 50 år siden gjorde racingversjonen av BMW 3.0 CSL rent bord under European Touring Car Championship (ETCC) i sin første sesong. Etterpå tok den samme tittel fem ganger på rad fra 1975 til 1979.

Gateversjonen av racerbilen, som ble utviklet for homologeringsformål, ble et allment kjent symbol på ren kjøreglede.

Blant de særegne detaljene var en stor bakvinge som optimaliserte grepet til bakhjulene. Den var ikke godkjent for veibruk og lå derfor i bagasjerommet da bilen ble levert. Den fikk så stor oppmerksomhet at bilen fikk kallenavnet «Batmobile».

Med et slagvolum på 3.153 kubikkcentimeter og en maksimal effekt på 206 hk, hadde bilen den gang den kraftigste rekkesekseren som så langt var brukt i en BMW-modell.

MANUELL: Nykommeren leveres kun med manuell girkasse.
MANUELL: Nykommeren leveres kun med manuell girkasse.

BMW droppet den - da bygget Knut fra Horten bilen selv

Tro mot oppskriften

Med det bakteppet, forstår man at modellbetegnelsen «CSL» forplikter. Derfor er den også forbeholdt et fåtall modeller gjennom historien. De tre bokstavene står for Coupé, Sport, Leichtbau ( Coupé, Sport, Lavvekt).

Helt nye 3.0 CSL er tro mot oppskriften: Racingteknologi designet for ren kjøreglede også utenfor banen.

Bilen er bygget på tradisjonelle BMW M-prinsipper: En kraftfull rekkesekser under panseret, manuell girkasse og bakhjulsdrift – kombinert med en unik design.

Kjøpeguide: Første generasjon BMW M3

Manuell girkasse

Tradisjon tro, har helt nye 3.0 CSL også den kraftigste rekkesekseren som noen gang er brukt i en M-bil for kjøring på vanlig vei. Motoren har sine teknologiske røtter fra dagens DTM- motorsport: 560 hestekrefter og dreiemomentet på 550 Nm.

Alt styres av en sekstrinns manuell girkasse, som er optimalisert til bilens ytelser.

Den eksklusive girspaken, spesielt utviklet for 3.0 CSL, har et unikt design med sin hvite overflate, det inngraverte girdiagrammet og tallet 50.

BØS: Skikkelige skjermbreddere gir bilen et ekstra potent utseende. Merk også at grillen er bredere og lavere enn de stående nyrene vi kjenner fra en 'vanlig' M4. Foto: ENES KUCEVIC
BØS: Skikkelige skjermbreddere gir bilen et ekstra potent utseende. Merk også at grillen er bredere og lavere enn de stående nyrene vi kjenner fra en "vanlig" M4. Foto: ENES KUCEVIC

BMW M3 blir ikke tøffere enn dette

Grill-glede?

De karakteristiske aerodynamikk-elementene, de skulpturelle hjulbuene, de særegne spoilerne og en rekke andre detaljer, som luftfinnene på panseret, er umiskjennelig basert på designet til coupéen fra 1970-tallet.

Det mest slående er bakvingen, som oversetter det karakteristiske utseendet til "Batmobile" til et moderne designspråk.

Den leveres i alpinhvit, supplert med dekor i de klassiske fargene til BMW M. Tallet 50, som preger dørene og taket, er både en referanse til jubileet og antallet biler som blir produsert.

Bilen har CFRP-komponenter (karbonforsterket plast) på praktisk talt alle karosserideler. I tillegg er blant annet taket, panseret og bagasjelokket laget utelukkende i karbon.

Kraft-til-vekt-forhold for 3.0 CSL er kun 2,9 kilo per hestekrefter.

Dessuten har nykommeren fått en annerledes grill enn 4-serie og M4. Nyrene er ikke like smale og høye – men i stedet bredere og lavere. Det utseendet kler den godt – og vil sikkert glede mange av de som har vært skeptiske til "kanin-tennene" i M4 ...

BMW 3.0 CSL: Dette er rene tidsmaskinen

Bakseter? Nei. Plass til hjelm? Ja

Også i interiøret understreker lettvektskonstruksjon for de puristiske sportsbilegenskapene. I stedet for bakseter finner man et oppbevaringsrom med to integrerte hjelmrom. CFRP-lister i dørpanelene og redusert akustisk isolasjon gir lavere vekt – og mer lyd.

Fører og passasjer sitter i M Carbon fullbøtte-seter.

For å markere 50-årsjubileet kommer kun 50 biler på veien. Dette gir 3.0 CSL status som en sjeldenhet, en bil som vil finne sin plass i samlingene til de spesielt lojale og entusiastiske fansen av BMW M.

SAMLEROBJEKT: De som kjøper nye BMW 3.0 CSL vil garantert være samlere. Det er dessverre stor sjanse for at de fleste settes i en garasje, og aldri brukes ...
SAMLEROBJEKT: De som kjøper nye BMW 3.0 CSL vil garantert være samlere. Det er dessverre stor sjanse for at de fleste settes i en garasje, og aldri brukes ...

Dyyyr

Produksjonen av de 50 bilene vil ta rundt tre måneder.

Som et levende bevis på de 50 bilenes identitet og den unike historien bak helt nye 3.0 CSL, vil hver bil nummeres fra 1 til 50 i interiøret.

Pris? Det snakkes om nærmere 8 millioner kroner – før avgifter. Det er mye penger, ja. Et enda større problem er kanskje om den norske importøren i det hele tatt får tak i biler.

Les vår test av nye BMW M4 her

Video: Joda, dette er en av Norges mest eksklusive biler: