Bli med på vår-jakt etter klassisk GTI
De finnes fortsatt - du må bare lete litt!

En gang var de omgitt av en ”hype” og en anerkjennelse som få andre biler og biltyper har opplevd maken til. Hadde du en liten og kjapp GTI-utgave, da var du automatisk en av gutta.
De etter hvert så klassiske råtassene fra 25-30 år tilbake er blant de bilmodellene som det ustanselig dukker opp spørsmål om her på Broom. Det er tydelig at mange nostalgikere går med en drøm om å skru tiden tilbake gjennom et bilkjøp.
Vi har kikket litt på hva som finnes av ”nøkkelferdig” GTI-glede på markedet i dag. Det er langt mellom kuppene, men her er i hvertfall noen kandidater. Hvilken av dem ville du valgt?
1983 VW Rabbit GTI, kr. 29.000,-

Golf var som kjent bilen som startet hele GTI-kappløpet. Og nettopp bilen vi her ser var bygget for å skumme fløten av konseptet da Golf 1 begynte å bli ”voksen”, og salget gikk litt tregere:
Ved hjelp av Rabbit-navnet, som for øvrig var navnet på all VW Golf i USA de første årene, laget man en spesialutgave ribbet for sportsstoler og diverse annet kostbart snacks som man så solgte til en litt rabattert pris.

Publikum nappet selvsagt når de ble fristet med GTI-prestasjoner på ”tilbud”, og fortjenesten ble sikkert minst like god som den ville blitt på en standard GTI med full pakke.
Denne har soltak, hvilket var litt uvanlig og veldig gjevt på Golf 1. Selger lover å fikse litt småtteri før salg, og bilen ser grei ut med en forholdsvis beskjeden kjørelengde. Neste EU-kontroll er allerede i august, men vurderer du den som ”innafor” kan dette være en fremtidig kjæledegge på fire hjul.
Les også: Nå kan du også få Golf GTI uten tak - endelig
1988 Nissan Sunny GTI, kr. 15.000,-

På det glade 80-tallet var det stort sett de små europeiske rakkerne som ble regnet med i det gode selskap. Selvsagt fantes Celica og tilsvarende også, men de var liksom litt større og litt mer eksklusive, og konkurrerte med biler som Audi Coupé og Opel Calibra.
Men unntakene fantes, og her er en litt glemt representant for de asiatiske GTIene: Med 110 hesters 1,6-liter, sportslig interiør og kompakte mål var denne Sunnyen en verdig konkurrent.

Få tenkte på at de fantes den gangen, og enda færre husker dem i dag. Enda større grunn til å merke seg denne tilsynelatende pene bilen i Fredrikstad, som riktignok er lettere modifisert, men som selges med et lass reservedeler – blant annet original styling, motor og girkasse.
Også her kan du kjøre i halvannet år før det er tid for ny EU-kontroll. Og når den nærmer seg 30 årsalder, vil kanskje flere oppdage denne modellen.
Les også: Vil heller ha BMW enn å arve bestefars gamle Sunny...
1986 Ford Escort XR3i Cabriolet, kr. 18.900,-

Ikke alle GTI-biler het nettopp GTI. Det var alle Escort-eierne glade for, da enkelte forsikringsselskaper visstnok skal ha plukket frem helt egne kalkulatorer for å beregne premien så fort de tre bokstavene ble nevnt.
XR3i var dermed Fords våpen i kampen, og den gjorde godt fra seg. Som sine konkurrenter kom også den i åpen versjon, og takket være den lille antydningen til koffertlokk bak kalesjen ble den av mange ansett som mer elegant enn de andre.

Likevel har ikke Escort cabrioleter holdt seg særlig høyt i verdi, og vi har sett dem langt billigere enn denne. På den annen side er det her altså snakk om en XR3i-utgave, og med EU-godkjenning frem til neste høst er det kanskje ikke så galt – selv om fargeforskjellen på høyre dør er trist på en ellers pen bil.
Se video: Her skifter de motor i Escorten - på 42 sekunder!
1988 Fiat Ritmo Abarth 130 TC, kr. 16.530,-

Nå lovet vi i utgangspunktet å se etter nøkkelferdige biler, men som vanlig kan vi ikke dy oss for en liten avstikker fra prinsippene. Hva skal man ellers ha prinsipper for?
Det er nemlig ikke mulig å forbigå denne bilen i stillhet når man snakker om klassisk GTI. Abarth-utgaven av den utskjelte, men i sine kretser også høyt elskede Ritmoen, ble i sin tid hevdet å være den verste av dem alle, i hvertfall av Fiat selv, og med bakgrunn i deres målinger.

Det ble aldri solgt mange nok av dem i Norge til at ”folk flest” kunne gjøre seg opp en egen mening, og selv med Abarth-navnet var nok Fiat på denne tiden litt under klasselederne VW, Opel og Peugeot i status. Men her er altså en av få slike som har overlevd, og som det bør være håp om å få på veien igjen.
Bilen loves å være rimelig komplett, og ikke altfor gal med tanke på rust. Bytte av clutch og overhaling av bremser høres ut som de største prosjektene. Uansett om det skulle utvikle seg til en total gjennomgang – det er vel dumt å tro noe annet – kan dette bli en morsom og sjelden GTI-klassiker å ta vare på i fremtiden.
Les også: Uno Turbo - Fiaten med den magiske tåkelysbryteren...