Bilprisene i Norge er altfor høye
Super-investoren Arne Fredly kjører både Ferrari og Bugatti - i Monaco. Han mener de høye bilavgiftene i Norge går ut over trafikksikkerheten.
- Tettheten av spesielle biler er trolig større her enn noe annet sted i verden. Det skal være registrert tre Bugatti Veyron på Monaco-skilter. Men to av dem går andre steder i verden, på eiernes feriesteder, forteller Arne Fredly.
Dermed er nordmannen den eneste som fast kjører Bugatti Veyron i bybildet.
Fantastisk for bilinteresserte
Brooms utsendte har akkurat fått prøve superbilen på motorveien. Det er en helt, helt spesiell opplevelse! Man skulle kanskje tro at en Veyron-eier ikke akkurat er klar for å låne ut bilen, men slik er det ikke med Arne Fredly. Ikke lenge etter at jeg har møtt ham for første gang, sitter jeg og tar launch control i Bugattien hans!
Monaco er et fantastisk sted å være for alle bilinteresserte. Her er det superbiler på nesten hvert gatehjørne.
Jeg legger merke til dem med en gang: Porscher, Ferrarier, Lamborghiner - og selvfølgelig Jaguarer, Aston Martiner og Rolls-Roycer - for å nevne noen.
Idar Vollvik selger superbilen sin - les mer her:
Norsk bil
Og etterhvert får jeg også øye på en rekke superbiler som ikke synes så godt - fordi de er skitne eller lakkert i svært diskrete farger. De er rett og slett hverdagsbiler og blir brukt som det.
Men det er altså bare èn Veyron her. Den jeg sitter i nå!
- Folk her vet å verdsette eksklusive biler. Men bilen jeg får mest oppmerksomhet når jeg kjører her, er liten fra Norge, sier Fredly.
"Molde-Buddy"
Bilen han bruker mest i Monaco er nemlig norsk. Det er en elektrisk Buddy.
- Den er verdens eneste "Molde-Buddy". Jeg har dekorert den med panoramabilder av Molde for å få hjembyen min litt nærmere her i Monaco. Den er perfekt å bruke i byen, har plass til tre og enkel å parkere i trange gater, sier Arne.
Verdens første superbil kom fra Lamborghini - les mer om den her:
Perfekt sted å bo
Super-investoren har bodd i Monaco de siste fem årene, med kone og barn. Dette er et godt sted å bo.
– Barna går på gode skoler og lærer mange språk. Nå snakker de tre og er på vei til å lære nummer fire. Det er bra klima og lett å drive business. Og ikke minst er det et godt sted å drive med bil, sier Fredly.
Bilinteressen hans er nemlig et solid stykke over gjennomsnittet. Han har realisert bildrømmer som er bare noen få forunt. Men dette er ikke noe showoff. Bilinteressen hans er genuin og han forteller engasjert om bilene han eid opp gjennom årene. Monaco er et perfekt sted å bo for en med hans interesse.
Anbefaler ferietur
- Prisnivået på bil er bra, og det er tilrettelagt for å drive med motorsport her, noe som er bra for meg, sier han.
Nå oppfordrer han bilinteresserte nordmenn til å legge en ferietur til fyrstedømmet – det er nemlig billigere enn på lenge.
- Finanskrisen har gått ut over belegget på hotellene. Dermed kan en nå få hotellrom her til en veldig god pris, selv på de mest eksklusive hotellene.
- Til våren arrangeres historisk Grand Prix, to uker før Monaco Grand Prix. Da kan folk få oppleve Formel-biler helt tilbake fra 1920-tallet og frem til i dag. Og vi skal kjøre midt i byen – i Grand Prix- løypa, fortsetter han.
Imponerende tider
Fredly kjører nemlig Formel 1 selv. Og selvfølgelig skal han kjøre historisk Grand Prix til våren.
Han har kjøpt Ferrarien som Michael Schumacher vant VM med i 2005. Siden han overtok den i fjor, har han kjørt 2000 kilometer på bane, med et team drevet av Ferarri Corse Clienti.
De som har prøvd det, kan fortelle at det slett ikke er enkelt å kjøre Formel 1-bil. Det krever trening. Og Fredly oppnår nå tider som imponerer selv erfarne førere.
Flytte hjem
- Det er en ekstrem opplevelse, bilen jeg kjører er jo tross alt kanskje den raskeste Formel 1-bilen som noensinne er laget.
Planen er å flytte hjem igjen til Norge etter hvert Men Fredly har ingen hast.
- Vi tar to år av gangen. Bilinteressen er også en grunn til å bli boende. Jeg synes avgiftsnivået i Norge burde vært lavere – sånn at folk lettere kunne fått råd til trygge biler, sier investoren
Arvet sin første bil
Han har vært bilinteressert helt siden han var liten gutt. Hans første bil var arvegods fra broren.
– Jeg overtok hans Audi 90 da jeg ble 18, sier han.
- Men bilkjøpene som har gjort mest inntrykk er nok den første Ferrarien jeg kjøpte, en 355 Spider 1. Det husker jeg som en veldig spesiell dag. Og så er det selvfølgelig utrolig artig å ha kunne realisert de store drømmene - å eie en Bugatti Veyron og en Formel 1-Ferrari, avslutter han.
Se intervjuet med Arne Fredly i videovinduet nedenfor.