Bilnyhet skal klare Oslo-Nordkapp på én tank

Denne produsenten kan mye mer enn bare elbil.

VIDEREUTVIKLES: Kinesiske BYD kan mer enn bare elbiler. Neste generasjon ladbare hybrider fra selskapet skal klare inntil 2.000 kilometer på én tank.
VIDEREUTVIKLES: Kinesiske BYD kan mer enn bare elbiler. Neste generasjon ladbare hybrider fra selskapet skal klare inntil 2.000 kilometer på én tank.

I Norge dreier nesten alt seg om elbiler på nybilfronten, men slik er det slett ikke overalt. I mange markeder er hybridløsninger langt mer populære, og stadig settes det nye rekorder i utslippskutt og energieffektivitet.

Denne gang er det kinesiske BYD som lover at deres neste generasjon bensin-elektriske biler skal være i stand til å kjøre 200 mil på én tank. Det skriver det britiske nettstedet Autocar.

Oslo-Nordkapp uten å fylle

Bilprodusenten er mest kjent for sine elbiler og busser i det norske markedet, men er altså også en stor produsent av ladbare hybrider. I fjor solgte de mer enn tre millioner biler, og under halvparten av dem var helelektriske.

Under Bejing Motor Show i slutten av april, er det ventet at de skal vise fram femte generasjon av deres Dual Mode-hybridsystem, som er selve nøkkelen til den lange rekkevidden. 

Her kombineres en bensinmotor på 1,5 liter og 110 hestekrefter, med en effektiv elektrisk motor og et batteri på inntil 18,32 kWt. 

Med en bensintank på 60 liter, skal det ifølge Autocar kunne oppnås rekkevidde på inntil 2.000 kilometer, avhengig av modell. Det tilsvarer avstanden mellom Oslo og Nordkapp, hvis man kjører gjennom Sverige.

De første bilene med systemet er ventet på markedet i 2025.

Mercedes snur: Satser videre på diesel og bensin

HYBRID: Modellen Qin er bare én av flere ladbare hybrider fra BYD.
HYBRID: Modellen Qin er bare én av flere ladbare hybrider fra BYD.

Fortsatt satsing på forbrenningsmotorer

Fortsatt er det få detaljer om systemet som er offentliggjort, men dette viser med tydelighet at heller ikke BYD har tenkt å gi slipp på forbrenningsmotoren med det første. 

Den siste tiden har interessen for elbiler kjølnet i flere markeder, blant annet på grunn av høye priser og reduserte insentiver fra myndighetene. Flere bilprodusenter har derfor gjort endringer i sine elbilstrategier. 

Audi og Mercedes har for eksempel besluttet å videreutvikle og selge biler med forbrenningsmotor også etter 2030. 

I Norge er det imidlertid lite som tyder på noen retrett. De første månedene av året har elbilandelen i nybilsalget ligget på over 90 prosent. Målet er 100 prosent før året er omme. 

Uaktuelt med elbil:  – MDG bør få opp øynene

Få også med deg denne: