Billige stasjonsvogner med 4x4
Sliter du med føret? Her er tre stasjonsvogner som holder deg på veien - til 50 000 kroner.

Hører du med blant de mange som har vært en tur i grøfta de siste dagene? Og du tenker kanskje at du skulle hatt en firehjulstrekker – men ikke har råd?
Da kan jeg trøste deg med at det finnes absolutt brukbare firehjulstrekk-biler, som slett ikke koster så mye.
Her har jeg funnet fram tre stykker – alle stasjonsvogner - til 50 000 kroner. En Honda, en VW og en Subaru.
1998 VW Passat 1,8 Syncro. Kr. 49 999

For å se hele annonsen, klikk her:
Norskere enn dette blir det nesten ikke! VW Passat stasjonsvogn med hengerfeste og takboks. Det er ikke såååå veldig mange år siden dette var en ganske staselig bil. Nå får du den altså for 50 000.-.
Denne bilen har også den motoren som jeg foretrekker i disse bilene, nemlig 1,8-literen på 125 hk. Ikke veldig sprek, men enkel, grei og kurant på alle måter.
Både 1,8-turboen og de populære TDI-bilene kan lett stelle i stand kostbart trøbbel når kilometerstanden blir så høy som her (antakelig lenge før det også...)
Denne bilen har ny registerreim, fersk EU-kontroll, nye bremser og byttet forstillingsdelene som også er en svakhet på disse. Er den like fin som på bildene, så tror jeg dette er et godt kjøp, selv om den har gått et godt stykke.
Sjekk denne 1975 modell Passaten:
1999 Subaru Impreza 2,0. Kr. 53 000

For å se hele annonsen, klikk her:
Subaru har så å si blitt synonymet med vinterbiler, og har hatt nettopp firehjulstrekk som sitt varemerke i mange, mange år – med det fantes utgaver med bare forhjulstrekk også.
Klarer du å leve med det litt særegne utseendet og et ikke altfor spennende interiør, så er dette veldig gode biler rent teknisk. Driftsikkerheten er høy, og firehjulstrekk-systemet bortimot bombesikkert, den har til og med lavserie-gir!
Denne bilen har tolitersmotoren og går derfor ganske bra også. Bilen er EU-godkjent og har god servicehistorikk.
Dette sier Brooms-bruktbilguide om Impreza:
1999 Honda CR-V. Kr. 49 000

For å se hele annnsen, klikk her:
Skal lure på om at denne Honda-en har vært litt for stor for den som har kjørt den? Her har det nemlig gått ut over både speil og støtfangere. Men det er positivt at selger viser dette – og skadene er jo kun av kosmetisk art, og ikke noen stor sak å fikse heller.
Selv om CR-V er en slags SUV, så er ikke firehjulstrekk-systemet veldig avansert, men det duger godt for det fleste, så lenge de ikke skal kjøre utenfor veien.
Denne CR-V-er en ”B” utgave med lakkerte støtfangere, tak-rails og aircondition og er mer ”poppis” en ”A” utgavene uten dette utstyret.
Honda er i utgangspunktet gode biler, men med så høy kilometerstand er det lurt å sjekke litt nærmere uansett. Bremser og forstillingen er der det oftest er feil å finne på disse bilene.