Billige biler med SUV-eren framkommelighet

De er tøffe, de tar seg fram - og koster ikke mer enn ca 50 000 kroner

åpnbilde G bil
åpnbilde G bil

Nei – mer behøver det faktisk ikke koste. Dette er bilene for deg som har en litt over middels vanskelig hyttevei, som trenger en barsk jobbebil, som liker å synes, som tror at vinteren kommer også i år – og som ikke nødvendigvis er stinn av gryn.

Vi har i denne bruktbil-runden funnet en amerikansk ur-SUV cabriolet, en gammel ”børstraktor", og en liten tredørs japse!



1995 Toyota RAV4 3-dørs. Kr. 48 000

Rav4
Rav4

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er rundens klart minste bil, men antagelig ikke den dårligste. Dette er første generasjon Rav4 – og i den litt uvanlige – men tøffe tredørs utgaven. 2-liters bensinmotoren på 129 hk i disse bilene er slitesterk og god. I motsetning til 1,8-literen fra samme tid som lett fikk motorbank.

Denne bilen har i tillegg både automatgir og skinninteriør. Noe som gir et snev av luksus og komfort. Tidligere eier er tydligvis svært fornøyd med den for han kjøper ny Rav4. Det er bestandig et godt tegn.

Den er registret for fire personer, og er den nyeste av bilene i dagens runde. Kort akselavstand og korte overheng både foran og bak gjør at den perfekt til dårlige veier. Utenfor veien derimot har den lite å gjøre. Et forholdsvis enkelt firehjulstrekk-system og mangel på lavserie-gir gjør at det da stopper fort.

Se en annen tøff Toyota her:



1987 Mercedes Geländewagen 300d Kr. 57 000

G-bil
G-bil

For å se hele annonsen, klikk her:

Den ser unektelig karslig ut, denne G-bilen! Og jeg kjenner et umiddelbart ha-begjær... Men jeg skjønner at dette begynner å bli gammelt, når jeg ser hva den byr på. 3-liter dieselmotor på ”bare” 125 (seige) hk og firetrinns girkasse. Det begynner å bli en stund siden det... På en annen side – dette var snyte meg noe av det tøffeste man kunne ha da den var ny, i forrige århundre en gang.

Denne tar seg fram hvor det skulle være, sier selgeren. Og når bilen har 32-tommershjul og er hevet, er det ingen grunn til å tvile på det. Drivverk og aksler fra Geländewagen er ofte brukt på andre offroad bygg også, så det er sitt om funksjonaliteten her. Men går det i stykker, så koster det penger – i alle fall om du ikke får tak i ”piratdeler”.

Rust, bremser og forstilling og bremser er ting du bør sjekke litt nøye på en slik bil om du vurderer å skaffe deg en.

Tøff eller Harry: Sjekk denne Gelãndewagen


1978,Chevrolet Blazer K5. Kr. 39 000

Blazer
Blazer

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er en skikkelig ”garasje-mix”. Ramma og papirene er fra 1978, motor og drivverk fra 1984 og karosseriet fra 1974. Uten at det spiller noen rolle.

Apropos motoren, her må det gjøres en liten jobb. 6,2-literen som brenner diesel, er seig som bare det og i utgangspunktet en solid klump. Men her har det nok gått en topp-pakning. Med det samme du holder på med motoren, kan det være lurt å skifte kamakslingen og løfterne samtidig, Disse kan være slitt om det vært slurvet med oljeskiftene.

Ellers så virker denne bilen påkostet og i ok stand. Taket kan løftes av om du føler for å luft i håret, eller du bare vil høre broommingen fra V8-eren litt bedre...


Se video: Gjørmehølet


Hvilken av disse ville du hatt? Og hvorfor? Skriv inn i kommentarfeltet under: