Billig familiebil slaktes i krasjtest
15 nye biler er akkurat testet – en falt stygt gjennom.

Euro NCAP har for lengst blitt «fasiten» for kollisjonstester i vår del av verden. Krasjtest-instituttet kjører et omfattende testprogram på nye biler.
De har fått sin del av æren for at nybilene blir stadig sikrere.
Det blir lagt vekt både på passiv og aktiv sikkerhet – og kravene for å få full pott, fem stjerner, blir bare hardere.
15 nye biler
Nå har Euro NCAP akkurat publisert testresultater for 15 nye biler.
Disse er Dacia Lodgy, Fiat 500 L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe; Mercedes-Benz A-klasse, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Seat Leon, Skoda Rapid og søstermodellen Seat Toledo, Subaru Forester, Range Rover; Volvo V60 Plug-In Hybrid og the syvende generasjon Volkswagen Golf.
LES OGSÅ: Dette er de sikreste bilene testet i 2011
Sikter mot fem stjerner
Gledelig nok ut fra et forbrukerperspektiv får 14 av bilene toppscore som er fem stjerner.
Det er en kjent sak at bilprodusentene bruker Euro NCAPs kriterier aktivt underveis i utviklingen av nye bilmodeller, og således sikter seg inn mot fem stjerner helt fra starten.
En bil lykkes imidlertid ikke med å få toppscore, nemlig Dacia Lodgy. Den ender på svært skuffende tre stjerner og er således den klare taperen i denne test-omgangen.
LES OGSÅ: Dette utstyret reduserer ulykkesrisikoen med 27 prosent
Dårlig for barn
Lodgy presterer under middels i alle test-kategoriene. I frontkollisjonen blir bilen trykket sammen og får skader på kupeen som kan være alvorlig for fører og forsetepassasjer.
Beskyttelsen av fotgjengere er også dårligere enn for alle andre biler i testen.
Enda mer alvorlig mener Euro NCAP det er at beskyttelsen av barn også er dårlig – særlig fordi Dacia sikter seg inn mot familiemarkedet med denne bilen.
– Sikkerhet er grunnleggende
I en pressemelding sier Euro NCAPs generalsekretær Dr Michiel van Ratingen dette:
– Det er skuffende å se at Lodgy gjør det så dårlig i vår test, særlig ettersom det skjer en uke etter at Sandero (en annen Dacia-modell red.anm.) som selges som Renault i Sør-Amerika bare fikk en stjerne fra Latin NCAP. Lodgy er en lavbudsjetts-bil og kjøperne vil godta kompromisser på komfort og prestasjoner, men ikke sikkerhet.
– Euro NCAP mener at passasjerenes sikkerhet skal være grunnleggende, uansett hvor mye de betaler for bilen sin, sier van Ratingen
LES OGSÅ: BMW og Mazda får krasjtestskryt – se hvorfor
Tre seterader
Lodgy er en stor familiebil, tilpasset barnefamilier med behov for både mange seter og god plass. Lodgy skal tross kompakte utvendige mål ha god innvendig plass.
Bilen er 4,5 meter lang. Det vil si at den er på størrelse med de mer kompakte stasjonsvognene på markedet. Men Dacia har likevel fått plass til tre seterader. De lover også at de to bakerste setene skal være store nok til at voksne kan sitte der. Også disse setene har Isofix-fester, det mangler mange av konkurrentene.
827 liter bagasjerom
Med alle setene i bruk er bagasjerommet så vidt over 200 liter.
Bruker du den som femseter, vokser det til hele 827 liter, forutsatt at du tar de to bakerste setene helt ut.
LES OGSÅ: Norske bilfavoritter betegnes som dødsfeller
Etableres i Norge
Nå spørs det om ikke mange i målgruppa tenker seg om igjen før de kjøper Lodgy, etter dette resultatet.
Denne bilen selges foreløpig ikke i Norge.
Dacia etablerer seg i disse dager i det norske markedet, i første omgang skal de kun selge SUV-en Duster. Også den oppnådde bare tre stjerner hos Euro NCAP da den ble testet der.

Vet du hvor sikker DIN bil er? Her kan du sjekke: