Skoda Kodiaq selger fortsatt brukbart med dieselmotor under panseret. Resten av konkurrentene er nesten helt borte fra salgslistene.
Skoda Kodiaq selger fortsatt brukbart med dieselmotor under panseret. Resten av konkurrentene er nesten helt borte fra salgslistene.

Bilklassen er nesten borte – men én modell gir seg ikke så lett

Bilene vi nordmenn elsket.

SUV med firehjulstrekk og plass til hele familien – det var i mange år omtrent definisjonen på den norske folkebilen.

Under panseret var det én ting som gjaldt: Nemlig dieselmotor. Vi skal ikke mer enn drøyt ti år tilbake i tid før dieselbilene hadde en markedsandel på rundt 75 prosent. Og på SUV var diesel så godt som obligatorisk.

Nå er dieselandelen av nybilsalget under fem prosent. Og SUV-er med dieselmotor er det nesten ingen som kjøper. Her har elbilene tatt fullstendig over, med ett unntak.

Én bil holder nemlig fortsatt ganske brukbart stand: Nemlig Skoda Kodiaq.

Her snakker vi folkelig bil, akkurat slik en Skoda skal være.
Her snakker vi folkelig bil, akkurat slik en Skoda skal være.

Starter på 550.000,-

Over 600 nordmenn har valgt den med dieselmotor så langt i år. Dermed troner den også suverent på toppen i det som er igjen av denne bilklassen.

Kodiaq er en rommelig og ganske tøff SUV. Startprisen er på 550.000 kroner. Da får du den med 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter (ja, det føles nesten litt nostalgisk, bare å skrive det).

Vil du ha sju seter og 4x4, øker prisen til 611.000 kroner. Ikke spesielt rimelig sammenlignet med mange av de nye, elektriske konkurrentene. Men her nyter Kodiaq også godt av at det har blitt langt færre direkte konkurrenter de siste årene. Noen har blitt borte – andre har droppet dieselmotoren og satser i stedet på ladbar hybrid-drivlinje.

Her er versting-utgaven av Kodiaq

Kodiaq er rommelig og praktisk, mulighet for sju seter er også attraktivt for mange.
Kodiaq er rommelig og praktisk, mulighet for sju seter er også attraktivt for mange.

Tre har solgt over 100

Internt er Skoda Enyaq helt klart en konkurrent. Denne har truffet det norske markedet svært godt, her er det nå ventelister og leveringstid.

Av øvrige biler i klassen for SUV med diesel er det bare tre som har solgt over 100 eksemplarer så langt i år: De tre er Peugeot 5008, VW T-Roc og Tiguan.

Peugeoten er litt blanding av SUV og flerbruksbil. Den kommer med sju seter og har mange praktiske løsninger. For Peugeot har dette vært en viktig bil i mange år.

Dieselbil ikke lenger øverst på ønskelisten på bruktmarkedet

Peugeot 5008 har ingen elektrifiserte drivlinjer, det er med på å bidra til fortsatt ganske bra dieselsalg.
Peugeot 5008 har ingen elektrifiserte drivlinjer, det er med på å bidra til fortsatt ganske bra dieselsalg.

Sjuseter fra Mercedes

VW T-Roc har altså kjørt fra storebror Tiguan på salg. T-Roc er en kompakt crossover, en biltype mange kjøpere ønsker seg. Tiguan var på sin side i mange år Norges mest solgte SUV, det gjør at det er svært mange eksemplarer å velge mellom på bruktmarkedet. Men som nybil blir den nå totalt utklasset av elektriske ID.4 og ID.5.

Vi tar med at Mercedes GLB også kan vise til tosifret salgstall med dieselmotor så langt i år. Dette er en relativt kompakt SUV, med sju seter. Den finnes også i elektrisk utgave, da heter den EQB.

Dette er Tiguan R – R for råskinn

Video: Helt ny – og du får den bare med dieselmotor