Bilindustri Porsche: Intern "krig" i verdens største

Dette kan få veldige følger. Les hvorfor:

Porsche Volkswagen
Porsche Volkswagen

Porsche er i ferd med å tape en "internkrig" mot Volkswagen, og dette kan få store følger for hvordan Porsche fremstår som bilfabrikk i framtiden. Verdens mest lønnsomme kan stå ovenfor store forandringer - og det er absolutt ikke sikkert at dette er veien til suksess. Men la oss ta det første først:

Les også: Les mer om Porsche i Broom sin store ny- og bruktbilguide her

Fikk tidenes gulltips

"You muzt not see ze Porsche as a manufacturer of ze sports cars, but as ze business case!"

Et noe vimsete journalisthode (les: undertegnede) fikk tidenes gulltips av tidligere PR-direktør i Porsche Michael Schimpke.

Jeg stod der som en liten guttunge og siklet på den Porsche Carrera GT jeg snart skulle få kjøre, og registrerte vel egentlig ikke at jeg i denne stund fikk et subtilt tips om at Porsche hadde planer om å ta over verden.

Verden i dette tilfelle var Volkswagen som kjemper en jevn kamp mot Toyota og General Motors om å være verdens største bilfabrikk. Derfor ble det med en fantastisk prøvetur av Porsches drøyeste gjennom tidene. Gjennombruddet som internasjonal bilindustrijournalist med scoop-nyheter om Porsche derimot - det uteble.

Det var nære på

Det var et meget høyt spill tidligere Porsche-direktør og resten av Porsche-styret kjempet da de i 2008 og 2009 forsøkte å kuppe aksjemajoriteten i Volkswagen.

Porsche har lenge vært verdens mest profitable bilfabrikk. Pengene de har tjent har de brukt på å spekulere i aksjer og annet som har generert enda mer penger. Som Schimpke sa til undertegnede skal man ikke se på Porsche kun som en bilfabrikk, men som business.

Det var denne businessen som la grunnlaget for at Porsche skulle havne i en strategisk posisjon der de var på nippet til å klare å kjøpe seg til aksjemajoriteten i Volkswagen.

Det var veldig nær at planen fungerte, men så kom FINANSKRISA!

Les også: Porsche med diesel

Nå er det Volkswagen som bestemmer

De hadde mye penger, men for å skaffe nok til å kjøpe Volkswagen, måtte Porsche ut og låne. Problemet oppstod da finanskrisa kom og lånet falt igjennom.

Porsche sto nå i en like sårbar posisjon som bokseren som satser alt på ett slag uten å tenke på guarden.

Det hele endte som vi vet med at det i stedet ble Porsche som ble slukt opp av Volkswagen, og en av tidenes konsernkriger i tysk industri var over. Men internt fortsetter stridighetene - og nå er det Volkswagen som har overtaket.

Porsche har hatt en helt bevisst modellstrategi, en strategi ledelsen i Volkswagen har vært svært uenige i. Nå er det ikke lenger Porsche som bestemmer over Porsche, derfor kommer vi til å se store forandringer.

Familiekrigen

Så hva med "krigen"? Porsche og Volkswagen har hatt store meningsforskjeller.

Disse kan også bunne i at det er to grener av tysklands mektigste bilfamilie som har bestemt over begge selskapene.

Piëch-grenen: Ferdinand Piëch er legendarisk. Både for sin innsats i Porsche (les: bl.a. Porsche 917) før han gikk over til Audi og Volkswagen (les: bl.a. ur-quattro), som senere ble sjef for hele Volkswagen-konsernet og nå er styreleder. Han er sønn av Louise Piëch (som er datter av Ferdinand Porsche og søster av Ferry Porsche) og Anton Piëch som styrte Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg fra 1941 til 1945.

Piëch er altså fra den grenen i Porsche-familien som skulle få råderett over Volkswagen.

Porsche-grenen: Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche er sønn av Ferdinand Anton Ernst Porsche (kjent som Ferry Porsche.) Det var "Butzi" som til stor del stod bak Porsche 911, og sånn sett har han gjort seg fortjent til en stor del av Porsches suksess.

Noen forståsegpåere mener at disse to familiegrenene kjemper en intern maktkamp bak kulissene om henholdsvis Tysklands største og Tysklands mest profitable bilfabrikker, altså Volkswagen og Porsche.

Nye modeller - stikk i strid med hva Porsche vil

Porsche-grenen har alltid vært tilbakeholdne med lanseringen av nye modeller. Piëch-grenen derimot har villet utvide og utvikle Porsche til å bli et premiumbilmerke med modeller i hver eneste klasse, og det er dette som kan skje nå.

De to bilene det har vært kriget mest om er en mini-SUV med kallenavnet "Porsche Roxster" og en liten sportsbil mindre og billigere enn dagens Boxster basert på Volkswagens BlueSport-konsept.

Volkswagen har tidligere foreslått samarbeid om disse modellene, men Porsche har nektet begge deler på bakgrunn av at de vil unngå kannibalisering. Det vil si at de er redde for at disse "små" bilmodellene skal ta salg fra de større og mer profitable. Det og at små modeller som "alle" kan få råd til kan vanne ut bilmerket Porsche.

Men nå er det Piëch-grenen og Volkswagen som bestemmer over Porsche, så veldig mye tyder på at disse bilene vil se dagens lys enten Porsche vil eller ikke.

Dette kan bli nye modeller fra Porsche:

På bakgrunn av denne informasjonen kan vi liste opp broom.no sine spekulasjoner rundt hva som blir Porsches modeller i framtiden.

1) Porsche Cajun (mini-SUV i BMW X3-klassen som tidligere gikk under navnet Roxster.)

2) En Porsche coupé og spyder, mindre og billigere enn Boxster. Kan få navnet 914.

3) En mini-SUV på størrelse med Mini Countryman og Range Rover Evoque, kan få navnet Roxster.

4) En premium småbil på linje med Mini Cooper og Audi A1.

5) En stor sportscoupé på basis av Panamera. Konkurrent til bla. BMW 6-serie. Kan få navnet 928.

6) En lillebror til Panamera på størrelse med BMW 3-serie.

7) Porsche 918 Spyder: Hybrid-superbil basert på konseptet av samme navn.

8) Ferdinand Piëch er mest kjent for tre ting: Den altvinnende sportsbilen Porsche 917, den legendariske Audi ur-quattro, og for TDi-motorene i Volkswagen. Diesel i Porsche er derfor noe vi antagelig kommer til å få se mye mer til.

Så gjenstår det å se hvor dette vil ende. Ferdinand Piëch har hatt enorm suksess bak roret i Volkswagen, men han har også gjort store tabber. Den største av dem var å satse på premiumbilen Volkswagen Phaeton. Vi får håpe Porsche ikke ender opp som den samme tabben.

Les også: Dette mener vi om Porsche Panamera

Hva synes du om at Porsche antagelig kommer til å utvide? Skriv i kommentarfeltet under: