BMW gjør seg klare til å produsere det de kaller neste generasjon av elbiler. Disse bilene skal også gi nytt liv til et gammelt BMW-slagord: Neue Klasse.
BMW gjør seg klare til å produsere det de kaller neste generasjon av elbiler. Disse bilene skal også gi nytt liv til et gammelt BMW-slagord: Neue Klasse.

Bilene skal gå lengre – og bli mye billigere å produsere

BMW gjør seg klar til neste generasjon elbiler.

Kjennere av BMW husker «Neue Klasse» fra 60- og 70-tallet, hvor en rekke nye modeller etablerte BMW som et premium-merke.

I 2025 lanseres begrepet på nytt – når BMW vil markere starten på neste generasjon elektriske modeller.

Modellene i «Neue Klasse» vil kjennetegnes på tre måter:

  • Redefinert IT- og software-arkitektur
  • Ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer og batterier,
  • Ny tilnærming for hele bilens livssyklus – eksempelvis gjennom utstrakt bruk av sekundære materialer (som resirkulert stål, plast eller aluminium).

Rekkevidde som en fossilbil

Begrepet skal innarbeides i alle modellene – og designet skal bli kompromissløst rettet mot aerodynamikk. Proporsjonene vil skille seg fra det vi kjenner i dag. Samtidig skal den innvendige plassen bli bedre.

Sammen med et nytt battericelle-design, vil dette redusere energiforbruket under kjøring.

Et tydelig mål for «Neue Klasse» er at rekkevidde og produksjonskostnader skal matche bilene med forbrenningsmotorer.

Nå slippes de første detaljene om batteriteknologien som tas i bruk fra 2025.

Test av BMW iX M60: - Raskest, råest og dyrest

Raskere lading

Neste generasjon BMW batteri. og drivlinje-teknologi vil øke energitettheten i batteriene med mer enn 20 prosent, forbedre ladehastigheten med opptil 30 prosent og øke rekkevidden til bilene med opptil 30 prosent.

Samtidig reduseres CO2-utslippene fra battericelle-produksjonen med opptil 60 prosent.

Basert på dagens forutsetninger, kan dessuten produksjonskostnadene reduseres med opptil 50 prosent.

For å levere battericellene som trengs, har BMW tildelt kontrakter til CATL og EVE Energy. Begge partnerne skal bygge to gigafabrikker i Kina og Europa.

Her får vi et unikt innblikk i BMWs framtid

Batterisystem integrert i konstruksjonen

For neste, og sjette, generasjon batteriteknologi, har man fundamentalt foredlet celleformatet og cellekjemien.

Avhengig av modell kan batterisystemet integreres i bilens konstruksjon, såkalt "pack to open body". Bruken av dagens design med cellemoduler, er dermed eliminert.

Parallelt jobbes det videre med utviklingen av såkalte «all-solid-state» batterier (ASSB). BMW Group har som mål å ha høyspentbatterier av denne typen klare for serieintroduksjon innen slutten av tiåret.

Fri fart – likevel risikerer han fengsel

Ny æra fra 2025

De helelektriske «Neue Klasse»-modellene vil gi et betydelig bidrag til BMWs salgsvolumer fra midten av tiåret.

Innen 2030 forventes det at «Neue Klasse» vil utgjøre mer enn halvparten av salgsvolumet til BMW.

De første modellene som lanseres i den nye familien vil være en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV.

Video: Her er BMWs nye elektriske flaggskip:

Ny Bugatti lages i kun 20 eksemplarer – én nordmann har bestilt